Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kortere schroefjes voor schoenplaatjes

mvano
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 feb 2008 08:43

mvano 04 apr 2008 23:20

Ik heb onlangs een paar Sidi Ergo2-schoenen gekocht en wil nu daarop Time RXS-schoenplaatjes monteren. Volgens het Sidi-boekje zou je M5x7mm schroefjes moeten gebruiken, terwijl de kortste schroefjes die Time meelevert 10 mm lang zijn. Wat voorzichtig uitproberen geeft mij de indruk dat de meegeleverde schroefjes inderdaad te lang zijn voor deze schoenen.

Het lijkt mij het gemakkelijkst om bij een ijzerwarenhandel M5x7mm te kopen. Of zijn er van Time zelf wellicht ook kortere schroefjes in de handel? (Zo ja, waar verkrijgbaar?)
Als ik wel bij een ijzerwarenhandel aanklop, waar moet ik dan op letten, qua schroefmateriaal (ivm sterkte)? Ik zit er natuurlijk niet op te wachten dat er ooit een (of meerdere) zou afbreken. Daarom zou ik graag een beroep doen op jullie kennis. Dank alvast.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 apr 2008 23:29

Dremel?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

marco39
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jan 2008 16:21

marco39 04 apr 2008 23:30

heb dezelfde schoenen en schoenplaatjes onder mijn schoenen, de 10mm schroefjes passen bij mij gewoon, vebaasd mij dat ze bij jou te lang zouden zijn.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 apr 2008 23:54

Als ze te lang zijn draai je er een M5 moertje helemaal op.
Je zaagt er 3 mm af, vijlt de bramen eraf en draait de moer er weer af.
Dan heb je een boutje wat precies aan de specs voldoet.
Succes ermee.

mvano
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 feb 2008 08:43

mvano 05 apr 2008 00:16

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Zagen/dremelen kan natuurlijk ook. Belangrijkste probleem daarvan leek me om de schroefdraad bruikbaar te houden, maar had niet bedacht dat je dat tegen kunt gaan door er eerst een moer op te draaien.

Mijn metingen geven aan dat de schroefjes ca 1,5 -2 mm te lang zijn. Dan kun je dus misschien gewoon zonder problemen die 10mm gebruiken, maar dat doe ik liever niet, denk ik.

Plaats reactie