Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zwaar schakelend voorderailleur

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 17 apr 2008 18:06

Sharkman 1 schreef:loopt je voorderailleur niet net tegen de tanden aan, dat "afslaan" duidt wel in die richting.


De voorderailleur loopt niet tegen de tanden aan. Dat heb ik al gecheckt. Zijn er nog andere oorzaken denkbaar voor die bak herrie bij het afschakelen? Bij het schakelen tussen binnen- en middenblad loopt alles trouwens soepel...
lior63 schreef:Ik heb in een ver verleden zoiets gehad. Toen bleek het boutje dat de binnenkant en de buitenkant van de derailleur bij elkaar houdt er uit te zijn.

Ik zou toch daar even kijken en anders beginnen met een nieuw kabeltje (binnen en buiten), dat is relatief eenvoudig en goedkoop.

Het klinkt namelijk ook alsof de binnenkabel niet goed oor de buitenkabel heen loopt.


Ik denk niet dat het aan de kabels ligt, want zoals gezegd, als ik de derailleur met de hand beweeg, maakt ie een raar piepend geluid. Maar ik zal eens kijken hoe het is als ik de kabel loshaal. Kabels vervangen zou idd wel de goedkoopste oplossing zijn.

Mijn voorderailleur heeft trouwens een zwart busje waar de binnenkabel overheen zou moeten lopen richting het bevestigingspunt. De kabel loopt bij mijn fiets hierlangs. Heeft het altijd gedaan. Zou dit uitmaken?
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

turbodiesel2
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 nov 2007 18:08

turbodiesel2 19 apr 2008 14:37

staat gewoon niet goed afgesteld waardoor een te hoge kabelspanning op het buitenblad en verklaard ook de klap als je afschakeld.
op het kleine blad voor hoort de kabel spanningsloos te zijn, effe google en zelf doen.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 23 apr 2008 11:55

Even een vraag Seger. Loopt je kabel over het nokje van de voorderailleur en daarna in de sleuf (zoals het hoort) of zit je kabel gelijk al achter het nokje? Dat wil ook nog wel voor flink wat schakelproblemen zorgen
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

kweekel
Forum-lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 26 okt 2006 21:38
Locatie: Annen (drenthe)

kweekel 23 apr 2008 12:19

Klinkt toch ook wel als punt-corrosie op het bewegingsmechaniek van de derailleur. Doordat deze in tegenstelling tot de achter derailleur veel minder wordt gebruikt is deze daar veel gevoeliger voor.
Heb hier zelf ook last van en vervang deze daarom ongeveer om de 4/5 jaar.
Jan

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2724
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 23 apr 2008 13:29

In dat geval zou WD40 toch verlichting moeten geven ;)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 23 apr 2008 13:56

mrcoffee schreef:Even een vraag Seger. Loopt je kabel over het nokje van de voorderailleur en daarna in de sleuf (zoals het hoort) of zit je kabel gelijk al achter het nokje? Dat wil ook nog wel voor flink wat schakelproblemen zorgen


De kabel gaat niet over het rollertje/nokje waar hij overheen zou moeten lopen maar zit wel op de goede plaats vastgemaakt. Hij heeft op die manier afgelopen jaar perfect gewerkt. Maar ik heb de derailleur duchtig onderhanden genomen met WD-40, en nu doet ie het weer. Ik denk dus toch dat het scharnierpunt verroest was. Gewoon regelmatig in de WD40 zetten en ik kan weer zorgeloos fietsen.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

coen
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 17 mar 2005 21:18

coen 23 apr 2008 15:36

Heb eerder met een 105 derailleur problemen gehad. Was simpelweg zoete sportdrank tussengeslopen uit een lekkende bidon. Als het water eruit verdampt, blijft er stroperige troep achter. Je ziet het niet, maar het zit er wel! Spoelen met heet water was toen de oplossing (zowel letterlijk als figuurlijk!). Daarna goed laten drogen, opnieuw smeren en alles gaat weer als nieuw.
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

tore
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 apr 2008 00:16

tore 25 apr 2008 01:04

Dat heb ik ook al meegemaakt. Ook onderaan het frame kan sportdrank voor behoorlijk veel weerstand zorgen. Goed spoelen met water en eens de zaak droog is, wat olie op spuiten

Plaats reactie