Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maximal hartslag ?

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 01 dec 2008 02:08

[quote="rene1"]Ik zou maar eens een inspanningstest laten doen.[/quote]

Gedaan, in juli een keer en in september een keer.
daar weet ik ook mijn max hartslag en omslagpunt van.
Denk dat ik wel even een afspraak ga maken met een sportarts.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 dec 2008 02:32

[quote="Arepol"]Mijn max hartslag ligt op 202, omslagpunt 179-183, rust 45-50

Nu heb ik de laatste tijd al een verhoogde hartslag in rust (10-20 slagen hoger), maar tijdens een schaatswedstrijd afgelopen zaterdag ging het niet helemaal goed en steeg mijn hartslag naar een max van tussen de 220 en 230. Zag ook even zwart voor de ogen. (en dat was al na 3,5 van de 7,5 ronden) Na een tijdje zakte de hartslag wel weer (zei het langzaam)
Heeft iemand ooit zoiets dergelijks meegemaakt, of een idee van wat het zou kunnen zijn? [/quote]

Ik heb een aantal jaren geleden dit probleem gehad, ik hoop voor jouw dat het niet hetzelfde is.
Begin Augustus begon ik ook altijd 10 to 20 tellen hoger te zitten. en eind Augustus zette ik een voet aan de grond op de Eyserbosweg, niet omdat ik niet meer kon maar omdat mijn hartslag op 225 zat en ik bang werd voor kamerfibrileren. Of dat terecht is weet ik niet maar ik nam liever het zekere voor het onzekere.
En nu komt de oorzaak, een paar weken later kreeg ik verhoging en weer wat later zeer zware koorts (boven de 42 oC) en zo erg dat even later een week in het ziekenhuis lag. Ik ben getest op alle bacteriologische en Virus infecties ze hebben zoveel kweekjes opgezet dat ik geen bloed meer in mijn armen had zitten. Daarnaast werd ik helemaal volgepropt met antibiotica. Tegen het einde van de week zakte de koorts en ben ik zelf maar naar huis gegaan met name omdat geen dokter de ziekte kon diagnotiseren. Ze kwamen niet verder dan "Het zal wel een of ander onbekend virus zijn geweets". Het ergste was dat ik door de enorme hoeveelheid antibiotica minimaal 6 maanden buiten conditie ben geweest en ongeveer een jaar een zonneallergie heb gehad, en nog steeds niet weet wat het is geweest.
Afbeelding

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 01 dec 2008 13:02

[quote="Arepol"]Mijn max hartslag ligt op 202, omslagpunt 179-183, rust 45-50

Nu heb ik de laatste tijd al een verhoogde hartslag in rust (10-20 slagen hoger), maar tijdens een schaatswedstrijd afgelopen zaterdag ging het niet helemaal goed en steeg mijn hartslag naar een max van tussen de 220 en 230. Zag ook even zwart voor de ogen. (en dat was al na 3,5 van de 7,5 ronden) Na een tijdje zakte de hartslag wel weer (zei het langzaam)
Heeft iemand ooit zoiets dergelijks meegemaakt, of een idee van wat het zou kunnen zijn? [/quote]

Waarom meet je je rustpols als je er niet op reageert? Als je rustpols verhoogd is, duidt dit op niet fit zijn. Dat kan een griepje zijn, maar ook overtraining. Dat je dan de limiet op gaat zoeken in een wedstrijd is niet erg verstandig. Ik zou eens langs je huisarts gaan, zeker als je out gaat. Misschien is het een onschuldig virus, maar het kan geen kwaad om zuinig op je lichaam te zijn.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 01 dec 2008 17:05

Bedankt voor jullie reacties!
[quote="Ilko"]
Waarom meet je je rustpols als je er niet op reageert? Als je rustpols verhoogd is, duidt dit op niet fit zijn. Dat kan een griepje zijn, maar ook overtraining. Dat je dan de limiet op gaat zoeken in een wedstrijd is niet erg verstandig. Ik zou eens langs je huisarts gaan, zeker als je out gaat. Misschien is het een onschuldig virus, maar het kan geen kwaad om zuinig op je lichaam te zijn.
[/quote]
Daar heb je gelijk in, maar ik ben echt heel slecht in rust nemen (anderhalve week geleden voor 5 dagen, was al heel wat voor mij). Heb al bloed laten prikken, maar daar kwamen geen abnormale waardes uit.
Morgen afspraakje met de sportarts.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 01 dec 2008 17:56

Helemaal eens met Ilko: hoge rustpols=overtraining als het geen griepje is, je schrijft zelf al dat je slecht rust kan nemen! Was het niet Zoetemelk die zei dat wedstrijden gewonnen worden in bed?! Vijf dagen helemaal niks doen is misschien geen goed idee, rij dan bijvoorbeeld een uurtje op 75% als hersteltraining. Je hebt zo te lezen een hartslagmeter, die kan je ook als handrem gebruiken!

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 03 dec 2008 00:03

[quote="Arepol"]Bedankt voor jullie reacties!

Daar heb je gelijk in, maar ik ben echt heel slecht in rust nemen (anderhalve week geleden voor 5 dagen, was al heel wat voor mij). Heb al bloed laten prikken, maar daar kwamen geen abnormale waardes uit.
Morgen afspraakje met de sportarts.

[/quote]

Tsja, rust nemen is lastig, maar meteen ook wel het andere uiterste. Minder trainen en meer rust kan ook helpen. Als je echt overtraind bent, ga je in ieder geval niet in 5 dgn herstellen.

Sterkte in ieder geval!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 dec 2008 20:29

desnoods train je drie keer per week maar doe dan een maand niets op een hartslag hoger dan 130 en voorkom hartslag beinvloedende voeding vooral cafeinne, alcohol, en heel veel suiker.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 14 dec 2008 13:35

Ben bij de sportarts geweest.
Die heeft een ecg gemaakt in rust en tijdens inspanningstest, waar niks noemenswaardigs tevoorschijn kwam.
Die hartritmestoornis is waarschijnlijk een eenmalige gebeurtenis geweest. Heb nog wel een afspraakje met een cardioloog.
De test was overigens wel goed gegaan: 440 watt (6 watt/kg), hartslag max 203 en een omgerekend vo2 van 66 (weet niet hoe ze dat berekenen, maar het zal wel)
De verminderde prestaties en hoge hartslag zouden kunnen passen bij onvoldoende herstel op trainingsbelasting. Als andere zaken uitgesloten zijn, noemen ze het een lichte vorm van overreaching.
Arts adviseerde om 2 weken op lage intensiteit (60%) te trainen.

Plaats reactie