Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen voor zwaargewicht (110KG)

civictypes
Forum-lid

civictypes 21 mei 2011 13:20

Beste,

Gisteren ben ik slachtoffer geworden van spaakbreuk in het achterwiel van m'n Red Bull Pro SL.

Bij Rose werd me vorig jaar augustus min of meer verzekerd dat de Easton EA 70 geschikt zouden zijn tot 150kg.

Gisteren gebeurde het onfortuinlijke, spaakbreuk in m'n achterwiel na amper 1000km.

Nu mijn vraag, ik zou graag een alternatief voor de easton's vinden die beter geschikt zijn voor mijn gewicht van 110kg graag jullie adviezen.

Ik weet dat er al diverse topics zijn en heb een lichte voorkeur voor de mavic cxp33.
Maar aangezien mijn gewicht wat hoger ligt dan wat doorgaans gebruikelijk is, stel ik daarom toch maar deze vraag met misschien mensen die hier wellicht nog betere alternatieven hebben.

Bij voorbaad dank voor jullie hulp/adviezen!

campasuper
Forum-lid

campasuper 21 mei 2011 13:42

Ik ben zelf ook ca 110 kg.
Gelukkig heb ik weinig problemen met wielen.
Easton wielen hebben niet altijd een goede reputatie.
Mijn advies: koop een handgespaakte set bij een goede wielbouwer zoals bikexperto met goede 36 gts naven zoals Ultegra en stevige spaken.
CXP33 zijn prima velgen die die 110 kg wel kunnen hebben ( heb zelf ook 2 sets ).
Verder zou ik achter sowieso voor een 25 mm bandje gaan, je hebt dan meer comfort en ook de rolweerstand is niet hoger, eerder lager, dan met een 23 mm band.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

civictypes
Forum-lid

civictypes 21 mei 2011 14:20

Bedankt voor jou snelle reactie!

De opties die je noemt, daar heb ik nog niet eens naar gekeken, dus dat zal ik ook eens zeker gaan doen!
Ik ga van de week sowieso nog naar Rose ivm garantie eens zien of hun iets kunnen bieden ipv de easton's, want daar heb ik niet echt vertrouwen meer in en zeker niet als ze het achterwiel opnieuw gaan spaken en richten, want er zit me een slag in het wiel daar zeg je U tegen...

giantpeloton
Forum-lid

giantpeloton 21 mei 2011 14:21

Altijd 36 spaaks kiezen. Verder heb je keuze genoeg
Rigida Dp18
CPX33
DT Swiss 585

En inderdaad voor 25mm banden kiezen. Mijn oude Mavic velgen hebben het ruim 10 jaar uitgehouden zonder ooit problemen te geven. Was 36 spaaks en old school zware kwaliteit.

civictypes
Forum-lid

civictypes 21 mei 2011 15:01

Ik zag de volgende set op de site van Rose:

http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:399441
· velg: Mavic CXP 33, zwart, 36-gaats
· naaf: Shimano Ultegra FH-6700, zilver, 36-gaats, 7*-/8-/9-/10-speed Shimano HG/IG compatibel, inbouwbreedte: 130 mm
· spaken: DT Competition 2.0/1.8 mm, zwart
· nippels: DT Pro lock, zwart
· band: Continental Grand Prix 4000 S, 700 x 23 C, zwart/zwart, vouwbaar
· inclusief: snelspanners, binnenbanden en velglinten

Nu hoef ik die banden niet, maar toch is dit ongeveer de set die "campa=super" hierboven ongeveer beschrijft, maar ik ben echt een leek op het gebied van spaken, nippels enz..

Is dit een set die afdoende is of moeten hier bijvoorbeeld weer andere spaken ingezet worden?

c.zaballa
Forum-lid

c.zaballa 21 mei 2011 15:13

Deze set zou zeker afdoende moeten zijn, het is alleen de vraag of de wielen bij Rose goed worden gespaakt..
Gazelle Team TVM \'99

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 21 mei 2011 15:27

kijk hier of hier eens.

Heb zelf de Rigida's van Zoran en ben er erg tevreden over (heb geen aandelen Zoran...)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 21 mei 2011 15:30

Ben zelf ca 115 kg en rijd al een poos naar tevredenheid met Ambrosio FCS28 velgen, Ultegra naaf en Sapim Extra strong spaken. Rijd op alle soorten wegdek en blijft goed strak. Ik rijd er nu 7000 km mee.
Eenmalig scheur in velg gehad, wat veroorzaakt zou zijn door op een stoeprand te butsen oid(wat ik overigens bestrijd) maar qua spaakbreuk etc geen centje pijn.

Goed spaken is overigens wel een vereiste, en mijn ervaring is ook dat niet iedereen dat even goed beheerst.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 22 mei 2011 01:19

CIVICtypeS schreef:Ik zag de volgende set op de site van Rose:

http://www.rose.nl/artikel/racewielset- ... aid:399441
· velg: Mavic CXP 33, zwart, 36-gaats
· naaf: Shimano Ultegra FH-6700, zilver, 36-gaats, 7*-/8-/9-/10-speed Shimano HG/IG compatibel, inbouwbreedte: 130 mm
· spaken: DT Competition 2.0/1.8 mm, zwart
· nippels: DT Pro lock, zwart
· band: Continental Grand Prix 4000 S, 700 x 23 C, zwart/zwart, vouwbaar
· inclusief: snelspanners, binnenbanden en velglinten

Nu hoef ik die banden niet, maar toch is dit ongeveer de set die "campa=super" hierboven ongeveer beschrijft, maar ik ben echt een leek op het gebied van spaken, nippels enz..

Is dit een set die afdoende is of moeten hier bijvoorbeeld weer andere spaken ingezet worden?

Dit is een prima set en voor jou ook wel geschikt. Al vind ik zelf 110kg aan de hoge kant voor CXP-33. DT RR585 kunnen dat wel aan. De service van Rose is uitstekend dus ik denk dat je er wel uit zult komen. Volgens mij kunnen ze ook best aardig spaken, ook geven ze lange garantie op spaakbreuk. Kwestie van even overleggen.

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 23 mei 2011 01:35

Heb na lang wikken wegen toen ik nog 138 kg woog en de Easton circuits hun reputatie niet waar konden maken, besloten een DP 18 velg van rigida handgespaakt met een 105 36 gaatsnaaf te laten bouwen bij Ventoux in Tilburg. Daarmee rijd ik nu al een half jaar rond met veel plezier en ben mede door Dr. Franck als ruim 16 kg kwijt. En er zit nog geen slagje in me wiel. Het is niet het lichste wiel maar ja er kunnen meer kilo's af die op de fiets zitten dan er aan de fiets zitten.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

civictypes
Forum-lid

civictypes 23 mei 2011 13:20

Ik heb intussen contact gehad met Rose en ik ga er a.s zaterdag naartoe om e.e.a te overleggen.

De beste man wist me te vertellen dat ze normaal gesproken de Easton EA70 wielen compleet gespaakt aangeleverd krijgen en b.v de Mavic CXP 33 zelf moeten spaken.

Ik heb hem (op m'n beste duits) proberen uit te leggen dat ik het niet zo zie zitten om m'n achterwiel te repareren, omdat deze het dus na 980km al opgegeven heeft en ze er doorgaans niet beter van worden na zo'n klap zeker gezien de slag die er nu ook in zit.

Dus heb ik vervolgens aangegeven dat ik in dit geval liever een set wielen heb die mijn gewicht beter kunnen dragen en dat ik al iets aan research heb gedaan naar b.v de Mavic CXP 33 wielen en hij zegt dat dit inderdaad een betere keuze voor mij is, omdat hier 36 spaken in zitten die het gewicht beter moeten kunnen hebben, maar daar zouden we a.s zaterdag wel uitkomen.

Ik ben benieuwd!

civictypes
Forum-lid

civictypes 28 mei 2011 15:31

Nou ik ben vanochtend bij Rose geweest en niets meer dan lof!

Echt een super service!

Ik heb dus m'n Easton EA70 set kostenloos omgeruilt gekregen voor en DT Swiss RR585 32 gaats wielset met DT Competition spaken, DT Pro lock nippels en SUNRinglé naven.

Nog nooit gehoort van SUNRinglé, maar goed geen idee over de kwaliteit maar dat zien we dan wel weer.

Iedereen bedankt voor de hulp en adviesen!!

Plaats reactie