Carbon zadelpen inkorten
Beste mensen,
Even een korte vraag mbt een carbon zadelpen. Ik heb overigens de zoekfunctie gebruikt, maar ik ben geen relevante info tegengekomen.
Mijn vraag is of je zomaar een carbon zadelpen kunt inkorten. Het betreft een Syntace P6 zadelpen die met 400mm wel erg lang is voor mij.
Met vriendelijke groet,
Jim.
Even een korte vraag mbt een carbon zadelpen. Ik heb overigens de zoekfunctie gebruikt, maar ik ben geen relevante info tegengekomen.
Mijn vraag is of je zomaar een carbon zadelpen kunt inkorten. Het betreft een Syntace P6 zadelpen die met 400mm wel erg lang is voor mij.
Met vriendelijke groet,
Jim.
Volgens mij kan dat gewoon, bijvoorbeeld met een verstekbak en een fijne ijzerzaag. Moet wel nog minimaal 10 cm in het frame steken. Je hebt er ook een speciale tool voor, waarmee je ook vorken kunt inkorten.
-
colnagojoost
- Forum-lid
Het beste is als je het gezaagde gedeelte even met blanke lak vocht dicht maakt.
Natuurlijk ook de braampjes even afschuren met kleine korrel schuurpapier oid. Stukje tape om het uiteinde van de pen helpt ook tegen braampjes. Verder zorgen dat je een stofmaskertje op hebt, want bij het zagen komen deeltjes carbon in de lucht. Die deeltjes zijn nou niet bepaald goed voor je longen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat kan, de P6 moet er minimaal 9cm instekken bij een carbonnen frame ik heb er 11 van gemaakt en er 8cm vanaf gezaagd feit is dat het maar 20gr scheelt omdat de aluminium buis pas na een paar cm begint bij mijn 480mm (of 460mm daar wil ik even vanaf zijn) pen
Op de syntace site staan ook het aantal grammen wat je bespaart als je de pen afzaagd per lengte en dikte ik neem aan dat je de 32.6 in je mtb hebt (CUBE)
Afzagen met ijzerzaag, zorg wel dat je de rode carbon montage pasta bij de hand hebt als je deze er niet opdoet kraakt ie waarschijnlijk en misschien zakt ie zelfs.
Op de syntace site staan ook het aantal grammen wat je bespaart als je de pen afzaagd per lengte en dikte ik neem aan dat je de 32.6 in je mtb hebt (CUBE)
Afzagen met ijzerzaag, zorg wel dat je de rode carbon montage pasta bij de hand hebt als je deze er niet opdoet kraakt ie waarschijnlijk en misschien zakt ie zelfs.
Denk ook dat afzagen geen probleem is. Hou er wel rekening mee dat hoe lichter ondedelen worden, hoe meer de fabrikant tot het uiterste gaat. Betekent dat er soms op bepaalde plaatsen afhankelijk van de belasting minder materiaal wordt gebruikt. Zonder dat je het van buiten kunt zien. Maar aangezien de fabrikant van tevoren niet weet hoe hoog of laag jij je zadelpen afstelt zal dat bij een zadelpen in de lengterichting niet het geval zijn denk ik en zal je deze dus kunnen inkorten. En idd minimaal 10 cm in het frame dan zit je normaal gesproken zeker goed. Bij kortere pennen zou het iets minder kunnen zijn.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Om even op het lichte terug te komen een P6 is niet licht hoor! de mijne woog standaard 328gr nu afgezaagd met tita bouten 285gr.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
Zal of een alu P6 zijn of een 34.8 (mtb)
Ik heb hier een P6 in 31.6 liggen (350 mm) en die weegt 218.
Heb al ontelbare zadelpennen ingekort en afgezien van het feit dat je garantie vervalt kan het geen enkel kwaad (behalve bij een Ax pen dan is het wat onhandig)
Ik heb hier een P6 in 31.6 liggen (350 mm) en die weegt 218.
Heb al ontelbare zadelpennen ingekort en afgezien van het feit dat je garantie vervalt kan het geen enkel kwaad (behalve bij een Ax pen dan is het wat onhandig)
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Yes, een P6 34,6 van 460mm Alle P6'en zijn carbon met alu inzet.
Ik moet wel zeggen er is geen pen stijver, zelf mijn oude thomson elite voelt nu wat slapjes aan.
Ik moet wel zeggen er is geen pen stijver, zelf mijn oude thomson elite voelt nu wat slapjes aan.
-
sharkman113
- Forum-lid HC
P6 is er ook in de volledig alu variant (zeldzaam maar hij bestaat wel)