Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

10 speed shifters met 8 speed derailleur

dahlback
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 okt 2006 01:04

dahlback 07 jul 2008 22:41

Graag wat hulp met het volgende!

Ik zou graag van men oude fiets een tijdrit fiets maken natuurlijk zonder al te veel kosten! graag had ik geweten of ik met een 10 speed shifter kon afregelen op mijn 8 speed derailleur? natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat ik een ander stuur enz moet aan schaffen. kan iemand mij verder helpen hiermede?

hartelijk dank

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 07 jul 2008 22:54

Ander stuur?
Uit schrik om de regelnevers over mij heen te krijgen:
het kan niet.
[bricoleursmodus] het kan allemaal met derailleurs, derailleurs zijn namelijk vrij dom en geheugenloos, ze doen alles wat de shifter aan het stuur hem opdraagt, en dat is schakelen met klikjes, 7, 8, 9 of 10, binnenkort kan die domme derailleur er zelfs 11 aan! [/bricoleursmodus]
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 07 jul 2008 23:00

Is niet helemaal waar de zwarten,

Een derailleur heeft ook een verplaatsing per aangetrokken centimeter kabel. Die verplaatsing is afhankelijk van het paralellogram van de deraileur.

7 en 8 zijn vrijwel gelijk, 9 en 10 ook. 7/8 derailleur op een 9/10 shifter gaat wel, omgekeerd niet.
11 weet ik niet.
Kortom wat dahlback wil kan niet behalve als hij sunrace shifters heeft want die schijn je met een palletje in een soort frictiestand te kunnen zetten.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 08 jul 2008 01:32

De 10s TT shifters van Shimano kun je op geïndexeerd en frictie zetten. Geïndexeerd is met klikjes, frictie is zoiets als wat je bij de oudere buiscommandeurs aantreft. Met deze laatste kun je met welke achterderailleur dan ook gewoon schakelen, omdat je met je hand de kabelverplaatsing bepaalt. Nadeel is dan wel weer dat je moet "gokken" waar het volgende kransje zit.

Je zou natuurlijk ook gewoon je oude shifters kunnen behouden, en kunnen monteren op het ossekop gedeelte van het stuur. Je kunt dan niet schakelen als je met je armen op de extensions ligt, maar je hoeft niet te gokken waar dat volgende kransje zit.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 08 jul 2008 01:44

Ik vreesde het al, maar...
@ Dahlback: probeer het maar gewoon. En als het echt niet lukt, als die 10 micrometer derailleurverplaatsing er teveel aan zijn (hoewel lior zichzelf een beetje tegenspreekt, want in jouw geval kan het dus wel): Een 10sp derailleur (105) is nog geen 30 euro.
groeten ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dahlback
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 okt 2006 01:04

dahlback 08 jul 2008 15:08

Bedankt voor jullie technische kennis ik loop zometeen eens bij men fiets mecanicien binnen om te horen wat hij te zeggen heeft toch bedankt ik hou jullie op de hoogte!

groetjes

Plaats reactie