Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vraag: Campa Shamal Titanium of Mavic R-SYS

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 26 aug 2008 21:50

paulusR3 schreef:het voelt wel lekker aan als je op de pedalen gaat staan of zittend aanzet!



Afbeelding
Een korte omhoogwijzende stuurpen voelt ook lekker aan: héérlijk comfortabel, lekker rechtop zitten, nooit meer last van een slaapzak of een zere nek! :D

Maar oh nee wacht... je vangt wel érg veel wind op die manier :rolleye:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 26 aug 2008 21:52

Ik zit zelf zeer diep gelukkig :)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 aug 2008 21:57

mspoon schreef:De zwarten heeft natuurlijk helemaal gelijk.
Eindelijk iemand die het doorheeft! ;)
mspoon schreef:Wat heeft mijn mening als ervaring deskundige nou voor waarde, de tour test en andere wel tevreden R-Sys gebruikers.
Jouw mening is evenveel waard als die van iedere andere, je mag jouw mening zeggen over die wielen!
mspoon schreef:Een suggestieve mening van iemand met campa oogkleppen op die aan komt zetten met een niet technisch onderbouwd verhaal is natuurlijk veel overtuigender.
Ik heb geen zin om JOUW suggestieve meningen over aerodynamica (waar je duidelijk niet zoveel waarde aan hecht) te weerleggen met een technisch onderbouwd verhaal, vandaar ook de link naar WW, waarin wel technisch wordt onderbouwd hoe slecht deze wielen in de windtunnel scoren.
mspoon schreef: We dalen natuurlijk 3 keer per week een col af, (wie niet) je hebt opeens 20 meter voorsprong, (Das knap). Gevoel van snelheid heb ik zeker, ze zijn stijver dus kan je harder de bocht in lijkt mij.
We rijden wel allemaal over de dijk met windkracht 6. Stijve wielen gaan op zich niet beter een bocht door.
mspoon schreef:Crashproof wauw, als de er situatie voordoet waarin je ten val komt maakt het echt niet uit wat voor spaken je er in hebt. Vervangen moet je altijd, en de prijs van carbon is altijd hoger dan staal of aluminium, deze luxe is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd
Het is geen geruststellende gedachte om met breekbare carbon spaken rond te rijden, die geen toegevoegde waarde aan het wiel hebben, en die alleen hoog scoren in luchtweerstand.
Ik heb voor meer geld fietsen staan dan me lief is (ik heb al veel meer geld in wielen zitten dan die R-SYS kosten), en ik kan heus belachelijk dure R-SYS permitteren, maar er is voor dat geld gewoon veel beters te koop. Je kan duidelijk niet leven met commentaar op een wielset omdat je er zelf mee rijdt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 26 aug 2008 22:38

de zwarten schreef:Als je een col afdaalt, en je hebt voor iedere haarspeld 20 meter voorsprong door je aerodynamische wielen, zijn dat 20 meter die je niet moet dichtrijden of uitloopt op je fietsmaatje met R-SYS.
De snelste in een afdalingen is toch gewoon de beste stuurman met het meeste lef. Je gaat mij zonder wetenschappelijke onderbouwing niet wijsmaken dat je 20 meter per bocht voorsprong haalt door aerodynamische wielen.

mspoon
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52

mspoon 26 aug 2008 22:40

Ik heb verschillende wielsets gehad en deze bevallen uitstekend, ik beschrijf alleen mijn eigen ervaringen. Carbon heeft de eigenschap dat het kan breken net zoals heel je fiets waarschijnlijk.
Toegevoegde waarde van de holle carbon spaken is nou juist dat het lichter en stijver is.
(Jou theorie)Als ik fiets heb ik zowel voor als tegen wind net als iedereen, dat zou betekenen dat dikke spaken meer wind zouden op vangen, dus voor de wind als winstgevend zou moeten werken.
Kortom lood om oud ijzer dus.
De nieuwe aerodynamische cosmic carbone ultimate heeft ook spaken van carbon, waarom zouden ze dat nou toch gedaan hebben.
Je kunt duidelijk niet accepteren dat er nog meer is dan campa.
Orbea Orca, What Else?

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 26 aug 2008 22:50

De spaken in de cosmic carbone ultimate zijn wel niet rond ;)
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 aug 2008 22:52

Carbone ultimates hebben platte carbonnen spaken die een eenheid vormen met de (carbonnen) velg, waardoor ze zeer stijf en tegelijk zeer licht zijn. Het idee van carbonnen spaken op een alu velg is geen meerwaarde mijns inziens.
Maar het kan best zijn dat je heel tevreden bent van je wielen, ook Soler (Tour 2007) en Ricco (Giro 2008) hebben uitstekend gepresteerd op een R-SYS voorwiel (Ricco rit gewonnen, Soler dacht ik ook, of toch goed gereden in de bergen, en dan ook specifiek daar R-SYS voorwiel wegens alu velgrand).
Ik sta open voor alles, en mijn eerste overweging voor een hogevelgen-carbonnen wielset zijn de carbone SL. Maar ik vind nog altijd dat je voor dat geld van de R-SYS beter kan kopen, en dat heb ik ook gesuggereerd in mijn eerste post: handgemaakt. Er mag gerust een dura-ace naaf inzitten, of een DT, of een extra lite, of een tune, of een King, of een White Industries, of een... (vul zelf aan).
Campa is voor mij ook niet heilig, maar je kan toch niet met redelijke argumenten zeggen dat de R-SYS beter zijn dan de shamals...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 26 aug 2008 22:52

Ik wil nog effe zeggen dat je voor een aero wielset beide wielsets natuurlijk niet moet nemen. Maar aerodynamica vroeg de topicstarter niet naar. In dat geval kom je bij heel andere setjes tegen.

@mspoon: Volgens mij gaat die vlieger alleen op als je achteruit fietst.

vanderbulck
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 feb 2007 17:25

vanderbulck 26 aug 2008 23:05

Ik zou voor de Shamals gaan...
Rijd al een jaar met de zonda's (kleine broertje van de shamals) en rijd er koersen me en vind het echt superwielen
BMC ProMachine - Sram Force - Zipp

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 28 aug 2008 13:42

Ik rij R-sys en ze bevallen echt super, stijf en licht. De beste draadwielen die ik tot nu toe gereden heb (als het niet zo zou zijn zou ik dat ook melden).
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 sep 2008 16:43

Om even terug te komen op het voordeel van carbonnen spaken zoals de R-sys.

Er staat geen spanning op en bij spaakbreuk van 1 of twee spaken kun je gewoon doorrijden een aantal profs voelde het niets eens terwijl ze er een spaak hadden uitgelaten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er gevoelsmatig ook niet op zou durven rijden, maarja dat had ik drie jaar terug ook met een carbonnen frame en die zijn prima kan ik na ruim een jaar vertellen.

Plaats reactie