Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

de beste winterkleding?

tleidelm
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2008 17:45

tleidelm 07 sep 2008 23:33

Hoi
Vorige winter soms toch behoorlijk koud gehad op de fiets. Ook deze winter wil ik wekelijks mijn kilometers maken. Weten jullie welke kleding (de warmste/beste) ik dan moet aanschaffen?

bedankt
tleidelm

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 08 sep 2008 00:58

Met een windstopper jack (bijv. Gore Phantom) met eronder een dun shirt, bijv. van icebreaker (merino wol) kan het behoorlijk koud worden voordat je meer aan moet trekken. Belangrijker zijn een goed paar handschoenen en bijvoorbeeld die Shimano winterschoenen met sealskin waterdichte sokken, want met steenkoude vingers en/of tenen is de lol er snel af en die heb je al snel. Gewone schoentjes met goeie hoezen kan natuurlijk ook. En uiteraard een lange fietsbroek, liefst van windstopper materiaal.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 sep 2008 01:02

Je moet je ook vooral niet te warm kleden. Als je eenmaal nat wordt, dan isoleert alles veel minder en heb je het erg koud. Windstopper materiaal is leuk, maar in de afgelopen, zachte winter heb je dat echt nauwelijks nodig gehad. Vocht afvoeren onder inspanning is met dat materiaal bijna niet mogelijk.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 sep 2008 01:27

Laagjes aantrekken. Goede onderkleding dus bijv ODLO of Craft. Draag zelf mouwloos Craft en daarover een Craft ondershirt met lange mouw en col. Dan goede windstopper (Assos). Houd de wind van voren tegen maar is op de rug ademend. En zoals boven aangehaald goede handschoenen en overschoenen. En natuurlijk de muts niet vergeten. Veel warmte gaat via het hoofd verloren.
What makes the boat go faster?

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 08 sep 2008 03:05

Iemand een aanrader voor een lekkere muts voor op de fiets? Hoeft niet onder een helm te kunnen want die draag ik toch niet

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 sep 2008 10:14

DRaag zelf een muts van North Face. Bij de betere buitensportzaak.
What makes the boat go faster?

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 08 sep 2008 12:58

@litespeed: ??!!! windstopper voert vocht juist uitstekend af! er zit een gore-tex vlies in dat spul dat nog beter werkt dan bij een gewoon gore-tex regenjack omdat de buitenlaag niet zo "dicht" is. Vooral de Next-to-Skin variant werkt erg goed. Juist als je nat regent wordt je dan dus NIET koud omdat het niet doorwaait!! Scheelt een paar flinke verkoudheidjes per seizoen. Ik gebruik dat phantom jack (met afritsbare mouwen en een volledige rits aan de voorkant) zelfs ook in de zomer bij alpen marathons omdat je dan op afdalingen niet zo hard afkoelt door de wind, ideaal. Geen kranten nodig of aparte windjacks.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 08 sep 2008 15:27

@joopi: Chill. Het zijn inderdaad mooie plaatjes, zoals Gore en andere fabrikanten laat zien hoe hun materiaal werkt. Je ziet grote waterdruppels door het materiaal gaan en daar moet je je ook vooral blind op staren...

Ik heb zelf Gore Windstopper, Gore Paclite en nog meer Gore materiaaltjes, maar wat ik beweer is dat je niet te snel dat soort materiaal moet aantrekken aangezien het nooit van z'n leven jouw vocht- EN warmteproductie onder inspanning (!) gaat afwerken. Tuurlijk doet het het beter dan een simpel stuk plastic (als in de goedkoopste regenjacks), maar flink vocht/warmte afvoeren is er niet bij.

Bij al mijn jacks (3-4 stuks) heb ik dan ook ventilatieopeningen bij de steekzakken en onder de oksels, dat is pas een effectieve manier van vochtafvoeren onder inspanning. Bij intensief fietsen probeer ik echter zo lang mogelijk zonder winddichte jacks/truitjes te rijden, zodat ik het meeste vocht kwijtraak en niet nat en dus koud wordt. Dat werkt voor mij het beste en zeker als ik daarbij meerdere lagen draag met als onderste laag een thermoshirt. Als het dan toch te koud wordt, grijp ik als eerste naar een winddicht (Windstopper) vest, zodat je in ieder geval de koude wind van je borst/schouders haalt, maar nog wel voldoende ventilatie hebt. En de afgelopen winter was zo zacht, dat dat tijdens de meeste ritten ruimschoots voldoende was. That's all...

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 08 sep 2008 16:24

Ik heb er weinig aan toe te voegen laagjes kleding daar gaat het om en dan natuurlijk de combo van de juiste materialen, maar nog één belangrijke tip is:

Je lichaam in te smeren met bodylotion en je handen met wat handcreme. Daardoor hou je je lichaamstemp beter en tevens kaatst dat de kou enigszins.

Probeer maar eens op twee achtereenvolgende koude dagen waarbij de temp ongeveer hetzelfde is de eerste dag zonder handcreme te fietsen en de andere dag met. Zeker weten dat je verschil ervaart.

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 08 sep 2008 16:24

Voor je bovenlichaam de Assos airjack 851 en voor je benen de Assos airplus ll.

Met deze twee stukken kan je fietsen tussen -5en +10 tevens is een climajack wel aan te raden voor de koude dagen met nevel en mist.
Ben zelf wel een koukleum en deze combi vind ik super heb ook de Assos Fugu maar deze vondt ik al snel te warm.
I live to ride,I ride Passoni

tleidelm
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2008 17:45

tleidelm 13 sep 2008 11:29

Super bedankt voor alle tips!! ;-)
tleidelm

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 13 sep 2008 11:52

Wat Litespeed aanhaalt mbt. de gehele windstoppers is mi. correct.

Alle windstopper shells kunnen nooit het ademende karakter evenaren van je lichaam zonder windstopper shell. Zeker niet als je intensief gaat fietsen.

Een windstopper shell is altijd een compormis dus hou daar rekening mee als je het gebruikt mbt. hoe je lichaam reageert mbt. zweten.

Een ander verhaal is een windstoppper jack die aan de achterkant gewoon open is dan kan nl. het zweet wel eruit.

Je moet dus wel het verschil maken tussen een jack met windstopper materiaal (bv. borst, armen) en een windstopper shell.

Zelfs een merk als Assos geeft dit aan als omschrijving bij d'r climajet shell dat het niet perfect is voor je lichaam (misschien vandaar dat er ook een nieuwe versie aankomt in 2009 ... :-)

http://uscompetition.de/kms/cms/kms.php ... 020abcc087#
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie