Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

dames racefiets

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 jan 2009 15:09

Heel verstandig wat Paulien gedaan heeft: de fiets aanpassen aan jezelf. Niet andersom. Uit imago-overwegingen of star denken in conventies zijn velen nog geneigd met een fiets of verzetten te rijden die niet bij het eigen (vermogen) passen. Ik ben wel benieuwd welke shifters Paulien heeft gebruikt voor het bedienen van de wegderailleurs. Zelf heb ik al in 1998 een Gazelle Champion Mondial (racefiets) omgetoverd tot "fitness bike", om precies dezelfde reden, hoewel ik van het mannelijk geslacht ben. Maar met scoliose en arthrose ben je nu eenmaal niet in staat om plat te gaan liggen. Overigens met een lichaamslengte van 1,52m ben je geknipt voor een 650C fiets. Een jaar terug had ik er een te koop, maar de Nederlandse markt kent het fenomeen gewoon niet. In Frankrijk staan ze zowel nieuw als gebruikt in de winkel. Tot voor kort had Specialized ze ook.
Sjef

pippi
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2008 13:39

pippi 02 feb 2009 14:42

Hoi hoi!
Ik heb zelf afgelopen zomer een Cube Peloton gekocht...geen speciaal damesmodel of iets dergelijks en heb er helemaal niets over te klagen tot nu toe (en toch echt al wel een flink aantal kilometers mee gemaakt).
De meeste merken hebben wel een een speciale dameslijn, maar voor mijzelf vond ik dat niet echt nodig. Wel ben ik aan alle kanten opgemeten en is mijn fiets helemaal op mij afgesteld. Het zal misschien per vrouw verschillen, ik weet het niet..maar kan het me bijna niet voorstellen. Misschien als je heel klein bent dat je er profijt van hebt want de damesmodellen zijn er wel vaak in kleinere maten natuurlijk. En als ik even naar mijn eigen ervaring kijk: bij Cube vorig jaar was het vrouwen model uiteraard weer roze..... Bleeegh, welke gek denkt toch dat vrouwen alles roze willen hebben?? Grow up!!!

Wat zadel betreft wel een damesmodel gekocht..maar dat simpelweg om de reden dat ik mezelf op zo'n herenmodel al helemaal eeeeh...(hoe zeg ik dit netjes??? :-P ) Nou ja, gebruik je inbeeldingsvermogen maar even haha.
Heb overigens vier maanden in de rondte gekeken en fietsen getest voor ik er uiteindelijk eentje heb gekocht... Tsja, je moet toch weten wat er op de markt is he??
Ride now, work later....

http://www.sporty-pics.com" onclick="window.open(this.href);return false;

dtje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jan 2009 01:08

dtje 02 feb 2009 21:35

Hey Hallo,

ook ik kan alleen maar zeggen, ga naar een goede FM in de buurt. Ik wist wel ongeveer wat ik wilde, maar ben super geadviseerd. Iedereen heeft zo zijn voorkeur voor bepaalde fiets en kleur. Echter werd eerst opgemeten en uiteindelijk gelukkig voor mij: werd het een goed op mijn maten afgestelde specialized allez elite triple. Rijd nog steeds heerlijk en ben super happy met mn bike!!

Suc6 .. Dtje

justinesas
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 14:12

justinesas 23 apr 2009 14:19

Ook ik ben een kleine vrouw van 1.58 m. Verhouding benen en bovenlijf is normaal te noemen (dus niet zoals anderen beschrijven: lange benen t.o.v. bovenlijf). In mijn zoektocht naar de juiste fiets voor een aardige prijs: tot €1500, stuit ik op veel obstakels. Menig zaak denkt je zomaar een fiets te kunnen verkopen, zonder je echt op te meten. Ze plaatsen je enkel op een niet passende fiets (de kleinere modellen staan eigenlijk nooit op voorraad) en sleutelen daar wat aan. Vraag is dus: wat zijn de echt goede dealers in de Zaanstreek? En wat zijn de betere fabrikanten van dames race fietsen? (ik wil denk ik wel graag een speciaal vrouwenmodel). Heb al op een Stevens (impala) en een Bianchi gezeten. Vermoed, maar weet dit dus niet zeker, dat ik het best op een 44 cm. frame pas. Afmontage het liefst Ultegra, maar 105 is ook ok.
En excuus voor de wellicht domme vraag, maar wat is een FM???

Dank!!!
********

marike
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 sep 2005 12:28

marike 23 apr 2009 14:45

FM= fietsenmaker ;-)
Ik rijd zelf op een ridley compact, wat mij goed bevalt. Het is wel een sloping frame waardoor ik iets dichterbij het stuur zit. Ideaal.
Ben wel aan het kijken voor een nieuwe maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
What the mind can conceive and believe, it can achieve

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 apr 2009 16:51

[quote="justinesas"]Ook ik ben een kleine vrouw van 1.58 m. Verhouding benen en bovenlijf is normaal te noemen (dus niet zoals anderen beschrijven: lange benen t.o.v. bovenlijf). In mijn zoektocht naar de juiste fiets voor een aardige prijs: tot €1500, stuit ik op veel obstakels. Menig zaak denkt je zomaar een fiets te kunnen verkopen, zonder je echt op te meten. Ze plaatsen je enkel op een niet passende fiets (de kleinere modellen staan eigenlijk nooit op voorraad) en sleutelen daar wat aan. Vraag is dus: wat zijn de echt goede dealers in de Zaanstreek? En wat zijn de betere fabrikanten van dames race fietsen? (ik wil denk ik wel graag een speciaal vrouwenmodel). Heb al op een Stevens (impala) en een Bianchi gezeten. Vermoed, maar weet dit dus niet zeker, dat ik het best op een 44 cm. frame pas. Afmontage het liefst Ultegra, maar 105 is ook ok.
[/quote]

Eerst een, kennelijk, misverstand ophelderen. De klassieke gemeten framemaat (zitbuis) heeft zijn betekenis verloren door het algemeen gebruik van sloping frames (aflopende bovenbuis). Het is dan ook niet aan de sloping te danken dat je dichter bij het stuur zit, maar aan de horizontaal gemeten lengte van de bovenbuis. Dit is dan ook samen met de standover (kruishoogte) en de zithoek samen de essentiele maten waar je op moet letten. Standover vooral wanneer je heel klein bent of hele korte benen hebt. Door het gebruik van sloping (Giant sinds 1998) zijn racefietsen ook bereikbaar geworden voor kleinere personen en is tevens de kruishoogte fors verlaagd. Voor normale lichaamsmaten en 1,58m schat ik op grond van ervaring een maat VTT=virtual toptube=horizontaal gemeten bovenbuis van 51 cm en daarbij een korte stuurpen 60mm.
De praktijk van de handelaren is om te huilen. Kleine maten hebben ze niet en willen ze niet bestellen. Ze willen je een fiets uit de voorraad aanpraten. Nee, vooral niet meten, want dan moeten ze gelijk nee verkopen. Wanneer je meer wil weten van maatvoering voor kleine vrouwen, zie hier uit eerste hand van Kerry Litka (elite USA, rijdt voor Terry Precision): http://www.kerry-litka.com/main/wordpre ... g-started/
En over de wielmaat (Kerry, net als Emma Pooley en Fabiana Luperini, rijdt met 571mm in plaats van 622mm, in franse termen resp. 650C en 700C):
http://www.kerry-litka.com/main/wordpress/650-wheels/
Ik heb vorig jaar voor een vrouw van 1,58m een Vitus opgebouwd met 571 wielen.
Het was haar eerste racefiets. Ze liet me onlangs weten al 3000 km plezier te hebben. Ik ben overigens geen FM. Orbea is de enige die betaalbare kwaliteit met 571 wielen op de nederlandse markt brengt. Hieronder meer hierover.
Giant brengt het model XS niet in Nederland op de markt. Momenteel is de grootste keuze in maten en de beste geometrie te vinden bij Orbea, goede kwaliteit, uitrusting en prijs. Trek is wel goedkoop, maar heel slechte geometrie (zithoek van 76 graden!). Orbea Onix dama, alu 7005 frame, 1050 gr, vork Orbea AC carbon, model Bira: 105 uitrusting, prijs compleet in voorraad (maat weet ik even niet, mail naar info@salden.nl) bij Salden in Limbricht € 1436 (helaas niet in je buurt) met shifters STR700 (kleine handen) en 105 onderdelen. Compact of Triple (+60 euro), in 2 kleuren.
Succes en vooral geduld, maatwerk betekent langer zoeken. Een fiets die slecht past, blijft in de schuur en dat is niet de bedoeling.
Sjef

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 apr 2009 18:15

Met 1m58 pas je nog goed op een fiets met 28 inch wielen, ik zou niet eens kijken naar 650c. Vroeger reden triathleten nog al eens op 650c, maar die tijden zijn ook weer voorbij. Daardoor zijn 650c banden slecht leverbaar in vergelijking met de standaard 700c (28 inch).

Dat bijv Trek de zitbuishoek veel groter maakt is juist goed. Om een fiets te hebben die goed stuurt moet je lichaamsgewicht op de juiste manier verdeeld worden tussen de 2 wielen. Op die hele kleine frames rijdt nagenoeg niemand met een lange stuurpen, maar de meeste juist met een hele korte stuurpen. Als er een zadelpen met setback in een 72 graden zitbuishoek wordt gemonteerd en er vervolgens een 60 mm stuurpen opgezet wordt dan is er veel te weinig druk op het voorwiel.

Nog op aanvulling wat klimmer aangaf over de sloping frames. Het is vooral cosmetisch mooier, de zadelpen steekt wat verder uit het frame.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 23 apr 2009 18:42

[quote="justinesas"]Vraag is dus: wat zijn de echt goede dealers in de Zaanstreek? [/quote]
Presto, in Oostzaan (en Amsterdam). Komt de fiets vandaan waar ik deze maand 7 jaar op rijd, ik zit erop als gegoten - hun huismerk nogalliefst. De geometrie past goed bij lange benen/kort bovenlijf en/of rechterop zitten, wat het ook moge zijn, in ieder geval: bij hoe ik een fiets graag wil hebben (of dat voor vrouwen in het algemeen geldt, weet ik niet, doet er ook niet toe als je op zoek bent naar een goeie fiets). Ze meten je precies op en maken dan alles op maat, want het is een 'opbouwsysteem'. Dus ook bv. geen te breed stuur en de groep die je wilt.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

jaapc50
Forum-lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 mar 2009 09:20

jaapc50 23 apr 2009 23:20

Bij ons in de winkel hebben we al een flink aantal dames op Trek WSD fietsen gezet. Allen zijn zeer zeer tevreden over de zitpositie en rijkwaliteiten van deze fietsen. Uiteraard meten we de dames eerst op zodat we de fiets goed kunnen afstellen en de juiste maat kunnen bestellen.

Belangrijk voor dames is dat de bovenbuis relatief korter moet zijn. Zaken zoals het zadel en stuur is zeer persoonlijk.

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 24 apr 2009 11:12

ik ben het ook met amclassic eens, je hoeft niet perse 650 te rijden,
Kijk ook eens naar cervelo ik ben zelf 1.56 en rijdt op de kleinste maat cervelo, 48cm.
Heb hiervoor een trek 2000wsd gehad, met 650c wielen. Mijn cervelo heeft gewone wielen en dat rijdt een stuk beter, ook is de geometrie van de cervelo een stuk fijner, niet zo nerveus en stuurt strakker.

Maar het is inderdaad een zenuw slopend traject om een kleine fiets te zoeken. Je kunt hem nergens uitproberen, en je moet erg oppassen dat je niet een verkeerde maat wordt aangeluld, zeker als je nog geen fiets ervaring hebt. Verder vindt ik de kleinere hendels een beetje een onzin verhaal, ik heb nu gewone ultegra shifters en heb nergens problemen mee. Waar ik wel op zou letten is om een shallow drop stuur te nemen, dan zou je nog eens een keer in de beugel kunnen hangen, en kunnen remmen.



justinesas
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 apr 2009 14:12

justinesas 04 mei 2009 21:48

Dank voor alle reacties tot nu toe! Was vandaag van plan om naar Kaptein (Overtoom A'dam) te gaan om daar zowel een scott (46) als een trek (47) te proberen, maar heb dit na jullie berichten gelezen te hebben even uitgesteld. Het duizelt me inmiddels nog meer dan voorheen: de maat van de wielen blijkt nu voor mij (wegens de lengte) ook een issue te zijn. Ik ben bang dat ik, door voor een kleinere wielmaat te gaan, mijn keuze wel erg beperk: enkel orbea....
Wat ik als les uit al jullie commentaar getrokken heb is dat ik met name moet letten op de binnenbeenlengte (in mijn geval 71,5 cm) de lengte van de horizontale bovenbuis (volgens klimmer is 51 cm toereikend) en de zithoek (varieert van 72: cervelo, orbeo, tot 75: trek). Ik vind de fietsen uit de Bianchi Lei serie erg aantrekkelijk, maar dit is puur cosmetisch. Ook heb ik het gevoel dat Bianchi duur is in de zin van prijs kwalitiet verhouding. Daarnaast, nogmaals dit is enkel op basis van de look van een fiets en afmontage, vind ik de scott contessa speedster een pareltje. Iemand ervaring met deze merken?
Jammer dat Salden niet dichter in de buurt is!! Is er wellicht een andere winkel, bij voorkeur in N-H, die zo'n groot assortiment hanteert?
Louise ik ben bij Presto geweest. Mijn vriend heeft daar een Stevens gekocht, maar is gek genoeg NIET opgemeten....Gelukkig blijkt zijn fiets wel te bevallen. Ook ik heb daar op een impala xs gezeten, maar werd niet blij van het uiterlijk van de fiets.
Luna als ik het goed begrijp rijd jij niet op een speciaal damesmodel?
********

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 mei 2009 03:01

Korte reactie ter verduidelijking en naar ik hoop zorg ik voor minder duizeling.



In tegenstelling tot wat sommigen beweren, stel ik niet dat je een frame met 571mm wielen (franse maat 650c) moet nemen. Het zou kunnen, afhankelijk van je lichaamsmaten en hoe soepel je bent. Moet toch op de fiets blijken, waarbij je altijd in gedachten kunt houden dat door te spelen met de lengte van de stuurpen nog de laatste finesses kunnen worden bereikt. De Orbea met 51 cm lengte bovenbuis (die staat bij Math Salden) is framemaat 49 en heeft 622 wielen. Ik maak mijn inschatting op basis van ervaring met diverse andere rijdsters, kleiner, groter en zelfde formaat. Het probleem van de toe-overlap heeft Orbea ondervangen door een minder steile stuurhoek, waardoor de fiets iets trager stuurt, dan je van een racefiets gewend bent. (dan staat het voorwiel wat verder naar voren als het ware en weg van het pedaal) Het is niet ideaal, maar je eerste fiets is bijna nooit ideaal, welke je ook kiest.

Plaats reactie