Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

keuze bandenmaat

sandeman
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2008 22:09

sandeman 15 sep 2008 22:28

Ik zit met de volgende vraag.
Ik heb, naast mijn p2c waar ik in de weekenden mee rijd, een hybridefiets waar ik dagelijks zo'n 40 woonwerk kilometers mee maak.
Er zitten nu (standard)banden op met de maat 32-622 ofwel 700x32c.
Ik zou er graag wat smallere bandjes op monteren. Is het mogelijk om 23 of 25 te monteren, of gaat dit problemen geven?

fl@fisher
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:50

fl@fisher 15 sep 2008 23:24

Hangt van de breedte van je velg af. Regels daarover ken ik niet, maar als je merk en type van je velgen weet, dan kan je wellicht op de website van de fabrikant advies vinden over de te gebruiken bandenmaten.
En dat is dan ook weer niet zaligmakend, mijn buurman en ik hebben exact dezelfde fiets, een JanJanssen Racerox. Daarop standaard 28 mm bandjes. Volgens de fabrikant (Exal) zijn de velgen geschikt voor banden van 25-32 mm breed. Ik heb ooit eens 25 mm banden geprobeerd, maar die zijn erg moeilijk te monteren (Vittoria Rubino). Mijn buurman heeft eens een klapband gehad en heeft onderweg bij een fietsenmaker een nieuwe band laten monteren: een 23 mm. Volgens de fabrikant dus afgeraden, maar inmiddels heeft hij er al meer dan een jaar dagelijks woon-werkverkeer mee gefietst zonder problemen. Toch zou ik altijd binnen de fabrikant geadviseerde grenzen blijven.

Groet Bart

paulchris
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 08 sep 2007 22:19

paulchris 15 sep 2008 23:35

Op de site van Sheldon Brown staat een heel artikel over bandenmaten. Als je op deze pagina naar beneden scrolt zie je een schemaatje met combinatie velgbreedte/ bandbreedte. Je kunt hier ook iets lezen over de effecten van het rijgedrag als je te smalle banden op te brede velgen zet of andersom.

http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html
Ik weet het zeker denk ik

sandeman
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2008 22:09

sandeman 16 sep 2008 10:02

Bedankt voor jullie reactie.
Ik ga maar een maatje kleiner proberen, dus 28 mm. Volgens het schema moet dat kunnen.
Merk velgen is niets meer over te vinden, merk bestaat niet meer.
Fiets is een Avenue broadway.

Plaats reactie