Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

welke mtb voor newby ?

blackjack
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2008 12:16

blackjack 03 okt 2008 21:25

ivm nekklachten wordt mij aanbevolen om over te stappen van een racefiets op een mtb. het liefst wil ik zo hard mogelijk gaan (binnen en buiten de stad), het ruigere offroad werk hoeft niet echt. een zand of gravelpad (waar ik als racefietser altijd voorzichtig moest zijn) zie ik trouwens wel zitten.
ben vrij lang (190cm) en 84 kg en wil dus wat 'rechter op' zitten dan bij een racefiets. budget ongeveer 2000 euri. wat voor type fiets zou ik dan het beste kunnen nemen ? nog aanraders qua merk of onderdelen ? alvast bedankt voor de feedback.
\'iemand die nooit fouten maakt, is tot niets in staat\'

mcf1
Forum-lid
Berichten: 694
Lid geworden op: 09 dec 2004 09:55

mcf1 03 okt 2008 23:20

misschien een volgeveerde mountainbike?

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 03 okt 2008 23:59

Bij het topic 29'ers heb ik ongeveer dezelfde vraag gesteld. Ik ben 192 cm (met kort bovenlijf) en ben vooral ook geïnteresseerd in welke maat mtb je dan nodig hebt.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 04 okt 2008 00:05

Waarom koop je niet een racefiets die minder diep zit?
Ik weet zo niet uit m'n hoofd welke merken je dan moet hebben, maar er zijn er vast met extreem lange balhoofdbuizen, dan kun je zo nodig daarbij nog een extender gebruiken.

blackjack
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2008 12:16

blackjack 04 okt 2008 12:50

dat heb ik al deels geprobeerd, maar een racefiets waarbij het stuur bijna even hoog zit als het zadel, ziet er niet uit en is ook minder functioneel (windweerstand). ik overweeg dus afscheid te nemen van mijn racefietcubje en met een maar mtb'ers de wegen/paden (on)veilig te maken. waar ik mee worstel, is of ik nou het beste ongeveerd (achter) of geveerd moet kopen en welke mtb bijvoorbeeld goed stuurt. ik neem aan dat een mtb (alleen al door de banden) wat comfortabeler fietst. een ander punt is dus de zithouding: welk type mtb zit rechter, welk type zit dieper ? ik kan natuurlijk een paar winkels afgaan, maar dat vind ik niet zo eerlijk om een verkoper een uur lang van alles te vragen, daarna naar nog een fm, etc, etc. uiteindelijk heb je .. uur van het bnp van nederland opgebruikt en is de kans nog aanwezig dat ik - uiteraard de juiste maat - een mtb via het internet koop. voorlichting via een forum lijkt me dan ook iets netter.
\'iemand die nooit fouten maakt, is tot niets in staat\'

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 04 okt 2008 13:29

In een (goede) winkel vinden ze het nóóit erg om je te helpen hoor! Ze lopen altijd het riscio tóch een fiets aan je te slijten. Ik zou gewoon een aantal zaken langs gaan, en daar wat fietsen uitproberen. Kun je een zaterdagmiddag mooi mee vullen ;)! En mocht je dan toch niks tegen komen kun je nog altijd een fiets op internet bestellen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 04 okt 2008 14:42

blackjack schreef:...het liefst wil ik zo hard mogelijk gaan (binnen en buiten de stad), het ruigere offroad werk hoeft niet echt. een zand of gravelpad (waar ik als racefietser altijd voorzichtig moest zijn) zie ik trouwens wel zitten.


Hardtail 29'er met vaste vork, twee kettingbladen vooraan, michelin country rock banden en 12-27 cassette en vlammen maar...

blackjack
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2008 12:16

blackjack 04 okt 2008 20:23

pepino schreef:
blackjack schreef:...het liefst wil ik zo hard mogelijk gaan (binnen en buiten de stad), het ruigere offroad werk hoeft niet echt. een zand of gravelpad (waar ik als racefietser altijd voorzichtig moest zijn) zie ik trouwens wel zitten.


Hardtail 29'er met vaste vork, twee kettingbladen vooraan, michelin country rock banden en 12-27 cassette en vlammen maar...
dank voor de info. sowieso denk ik dat een 29'er de kant opgaat wat ik zoek. vraagje over een vaste vork: tot welke verhouding weg/terrein is een vaste vork aan te raden ? bijvoorbeeld 90% weg en 10% terrein lijkt me een vaste vork logisch. maar bij 50/50 lijkt een geveerde vork weer aan de orde. andere vraag: zijn er betaalbare fabrikanten van 29'ers ? ik zoek uiteraard geen zwabberframe, maar ook geen superstijf licht frame + dure groep waarmee je wedstrijden wint (of verliest......)
\'iemand die nooit fouten maakt, is tot niets in staat\'

camiel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 mar 2006 20:01

camiel 14 okt 2008 22:29

Ook vanwege nekklachten heb ik mijn hardtail ingeruild voor een fully. Zelfs na de 100km BBC helemaal pijnloos (qua mijn nek dan) van de fiets gestapt. Dat zou bij de hardtail nooit gelukt zijn:):).

Nu heb ik een Specialized Epic, die in een woord grandioos is. Ik heb hem in de maat L; ik ben zelf 1.92m.

cubemeister
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57

cubemeister 19 okt 2008 21:20

ik zou inderdaad ook voor een fully gaan en zeker een geveerde vork, een fox of iets dergelijks of een vork met lockout voor op de weg
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

rapsac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 sep 2006 15:53

rapsac 31 okt 2008 14:26

Fully of hardtail is maar net welke mate van comfort voor jou voldoende is.
Een fully zal of een stuk duurder uitvallen of een stuk zwaarder. En zeker als je wwilt knallen lijkt me dat minder. Ik heb zelf een hardtail met een goede verende zadelpen gehad.
Dit werkte voor mij goed. (zeker als je niet echt het wilde pad opzoekt)
Trek oclv 9900 pro issue
Gazelle V4 mod.

Plaats reactie