Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Duurtest Keramische lagers Crossmax SLR

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 nov 2008 16:19

Hoi,

Omdat er al een hoop over kermamische lagers is geschreven, de een vind het nuttig de ander onzin. Heb ik hier wat duurtest gegevens van ondergetekende.

Afgelopen janauari had ik besloten Keramische lagers voor mijn SLR wielen te kopen, zeker omdat het kleinste lager achter na 4 a 5 duizend kilometer wel versleten is en correllig loopt.

Ik heb 160 euro betaald voor vijf (SKF hybrid lagers, kogels keramisch banen staal) bij mijn LBS. In overleg heb ik ervoor gekozen de lagers zelf te plaatsen.

Dit is vrij eenvoudig en als je een beetje handig bent prima zelf te doen. Als jullie daarover tips willen vraag het even.

Afgelopen zomer heb ik exact 8200 km gereden met de keramische lagers ongeveer 2500 off road en de rest op de weg.

De lagers in het voorwiel en achterwiel lopen nog als nieuw daar is echt niets aan te ondekken, daarnaast lopen ze zeker lichter. Of ik dat fietsend merk, ik weet het niet de gehele fiets loopt gewoon mooi.

Ik heb bij het plaatsen van de lagers geen extra vet aangebacht en later ook geen extra vet toegevoegd, de dustseals zijn er nog niet af geweest.

Al met al ben ik er zeer over te spreken zeker omdat de levensduur iig al twee keer zo lang is en ze nog steeds perfect voelen. Met namen de duurzaamheid hebben ervoor gezorgd dat ik voor mijn nieuw Hope pro 2 wielset ook weer Keramiosche lagers heb besteld.

Qua rolweerstand. Het zal best een 0,5% weerstand schelen op het totaal. Ik zou het liever zo zeggen, na 8000km heb je nog steeds het idee op nieuwe lagers te rijden!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 nov 2008 11:16

Dat heb ik ook altijd gedacht. Als je normale en nieuwe lagers NIEUW test zullen ze idd vergelijkbaar zijn, maar als ceramische echt minder slijten zal het verschil na een paar 1000 km wel merkbaar(meetbaar)zijn. Misschien een leuke test voor in fiets.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 nov 2008 11:24

japie carbon schreef:Misschien een leuke test voor in fiets.

Lijkt me nu net geen test voor Fiets gezien het normale niveau van testen in Fiets (imo belabberd).
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 nov 2008 12:18

japie carbon schreef:Dat heb ik ook altijd gedacht. Als je normale en nieuwe lagers NIEUW test zullen ze idd vergelijkbaar zijn, maar als ceramische echt minder slijten zal het verschil na een paar 1000 km wel merkbaar(meetbaar)zijn. Misschien een leuke test voor in fiets.


Een goed lager met gewone stalen kogels loopt na 10k km ook nog netzo perfect als toen hij nieuw was, misschien zelfs wat beter omdat 't ingelopen is. 't lijkt alleen een beetje trend te worden dat de fabrikanten overal kwalitatief uitermate teleurstellende lagers in monteren zodat ze daarna mooi nog een setje keramische lagers kunnen verkopen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 07 nov 2008 13:49

Amclassic-fan schreef:
't lijkt alleen een beetje trend te worden dat de fabrikanten overal kwalitatief uitermate teleurstellende lagers in monteren zodat ze daarna mooi nog een setje keramische lagers kunnen verkopen.


Daar kan ik mij helemaal in vinden.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 nov 2008 16:19

Daar kan ik me deels in vinden. Echter mavic gebruikt SKF lagers die uit hun normale serie komen en dat is prima kwalitiet. Ook genoeg andere merken doen dat.

10K met een stalen lager en nog als nieuw lopen, die ken ik helaas niet. Wellicht dat de MTb een zwaardere belasting is maar dat vraag ik me af, denk dat een racefiets net zo zwaar belast wordt.

Aan welke goede lagers denk jij dan bijvooordeeld en wat zijn daar dan weer de kosten van??

feitelijk ook raar dat bv mavic in de topwielen geen cereamische lagers doet scheelt verkoop iets van € 100,- en als je het meteen bij assemblage doet blijven de extra kosten wellicht beperkt

Een test in fiets zou leuk zijn, maar ik heb daar een MTB banden test ingelezen begin dit jaar en dan testen ze de rolweerstand op 3 bar, beetje jammer gezien die wel erg hard is de gangbare spanning is toch rond de 2 bar. Die testen kunne dus wel wat beter.

Plaats reactie