Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets met hoge balhoofdbuis

cioccpryde
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05

cioccpryde 11 nov 2008 15:42

Pietr schreef:
timper schreef:Trek heeft ook een performance-fit versie van de madone. Hier is de balhoofdbuis 3cm langer dan bij een normaal model. Ik heb speciaal hiervoor de mijne gekocht.

Ik had dat ook gehoord, maar ik kon daarvan op de site van Trek niets vinden. Ik ga nog eens zoeken. Bedankt voor de tip.

Edit:
Ik heb net op de site van Trek gekeken, maar ik zie nergens een button die naar 'Performance' verwijst. Wel 'Madone' en '1-series'. Zie ik iets over het hoofd?
Trek met een langer balhoofdbuis dan normaal is nog niet veel langer dan normaal.

;)

cioccpryde
Forum-lid
Berichten: 315
Lid geworden op: 17 mei 2007 17:05

cioccpryde 11 nov 2008 15:54

Hier is het verschil.

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 11 nov 2008 17:09

Het probleem blijft toch dat als je een lange balhoofdsbuis als uitgangspunt gaat nemen je er vervolgens achter zal komen dat de bovenbuis te lang voor je is. Krijg je ook een verkeerde gewichtsverdeling op je fiets, zit je niet meer voldoende achter je bracket, wordt je stuurpen te kort, kortom "je krijgt een hoop ellende".

De marges zijn klein, dus als je niet uit de voeten kunt met de standaardgeometrie van Jan Modaal, dan is er maar één uitweg: een custom frame.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 11 nov 2008 17:21

Heb je ook overwogen om gewoon je stuurpen om te draaien? Dat scheelt al snel een paar centimeter. Misschien ziet het er iets minder "racy" uit, maar dat heb je ook met die comfort-racers.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 11 nov 2008 18:02

Heb zelf van de zomer een Merckx LXM gekocht, dit is een carbon frameset (frame, vork en zadelpen) van ca. € 1100,00 met een meer op comfort gerichte geometrie (= langere balhoofdbuis en kortere bovenbuis). Het is een 'slooping' model waardoor de framematen wel enigszins verwarrend zijn (normaal heb ik 56 cm c/t, bij merckx een 47 cm. De staande achtervorken zijn licht 'doorgezakt', waardoor veel oneffenheden in het wegdek weggefilterd worden. Ik heb er een Centaur Compact op en Neutron Ultra wielen. De fiets bevalt mij erg goed!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 11 nov 2008 20:34

Helaas, geen hoofdprijs in de Staatsloterij, dus ook geen Pegoretti.

Een Duell van Jan van Dalen houd ik in gedachten. Ik had de site al bekeken. Ook de site van Van Herwerden heb ik bekeken. Zij zetten echter vooral in op staal, mijn uitgangspunt is een voor mij prettige houding op de fiets.

Merkx heb ik ook bekeken, Cinelli nog niet.

Ik ga pas in januari over tot aanschaf, ik denk dat ik voldoende adviezen heb ontvangen van jullie om een keuze te kunnen maken. Bedankt hiervoor.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 11 nov 2008 22:51

Vroeger kon je bij Merckx ook kaders op maat laten maken. Ik weet niet hoe het nu zit...
Heb zelf ook problemen om diep te zitten. Vroeger deed ik competitie en stond stuurpen vrij laag. Sinds ik zwaar gevallen ben en daarbij beide armen (o.a. elleboog, scafoïd) brak is mijn stuur ook hoger komen te staan. Meer spacers dus, het is niet altijd even mooi, maar liever dat dan pijn...

sluit
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 14 apr 2008 15:20

sluit 11 nov 2008 23:03

Pietr schreef:Een Duell van Jan van Dalen houd ik in gedachten. Ik had de site al bekeken. Ook de site van Van Herwerden heb ik bekeken. Zij zetten echter vooral in op staal, mijn uitgangspunt is een voor mij prettige houding op de fiets.


Ik zal nu wel wat mensen over me heen krijgen, maar juist als je rug een gevoelige plek is, is de aanschaf van een stalen ros het overwegen waard. Wordt toch vaak genoemd als de meest comfortabele manier om je per fiets voort te bewegen.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 12 nov 2008 01:08

Het vatl me op dat Pietr heel veel goede adviezen krijgt, maar in al zijn reacties aangeeft toch iets anders van plan te zijn. Ik vraag me dan af: waarom vraag je dan advies?

@Sluit: ik denk dat met de wensen die Pietr geponeerd heeft, staal zeker een goede optie is. Net als een customframe dat door een ander werd geopperd.

pietr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 24 nov 2005 12:08

pietr 12 nov 2008 09:54

Corniel schreef:Het vatl me op dat Pietr heel veel goede adviezen krijgt, maar in al zijn reacties aangeeft toch iets anders van plan te zijn. Ik vraag me dan af: waarom vraag je dan advies?

Corniel, zonder beledigend over te komen, vraag ik me af of je alle berichten hebt gelezen. Ik heb namelijk een vrij expliciete vraag gesteld en daarop veel tips gekregen. Regelmatig heb ik op die tips gereageerd en de mensen die reageerden heb ik bedankt. De tips heb ik nagetrokken, zodat mijn lijstje met beoogde fietsen is uitgebreid. Tot slot heb ik gemeld dat ik in januari overga tot aanschaf.

Ik heb ook niet gezegd dat ik staal uitsluit, maar dat mijn belangrijkste eis is dat ik niet te diep zit. Dat moet je niet verwarren met comfortabel.

Hopelijk weet je nu waarom ik advies vraag/vroeg.
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

pepino
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 sep 2007 12:07

pepino 12 nov 2008 10:29

@Pietr
Kijk eens naar de Roubaix modellen van Specialized... Behoren ook tot de performance groep Maar hebben in vergelijking tot de concurrentie een nog iets hogere balhoofdbuis. En toch blijft het er goed uitzien.
Ter vergelijking: als ik het goed voor heb, heb je voor de maat 58 bij cannondale synapse 20 cm en bij specialized roubaix 22,5cm

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 12 nov 2008 10:31

@Pietr: ik heb je reacties gelezen. Ik constateer ook niet dat je niet grondig te werk gaat dacht ik. En als je me wilt beledigen: be my guest.

En over diep zitten v.s. comfort. Je hebt aangegeven dat je een geometrie wilt zodat je geen (weinig) spacers nodig hebt om de door jou gewenste houding in te kunnen nemen. Dat is een niet diepe zit. Dat wil je - heb je ean gegeven - om dat je lichaam dat niet 'trekt'.

Neem van mij aan, dat je lichaam op een superstijve aluminum of carbonfiets veel eerder gaat klagen dan op een stalen (of titanium) fiets. Het zo om die reden wel degelijk een overweging moeten zijn denk ik.

Verder wijs ik je op mijn onderschrift: als je m'n mening niet waardeert, just ignore it.

Plaats reactie