Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Verschil tussen hartslag bij rust en maximale inspanning

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 feb 2011 16:26

Sinds anderhalf jaar fiets ik nu met een hartslagmeter. Van April-oktober buiten op de racefiets, en de winterperiode in de sportschool met spinning. Volgens de algemene berekening zou m'n maximale hartslag iets boven de 160 moeten zitten. (210 slagen minus m'n leeftijd 48)
Mijn maximale hartslag bedraagt regelmatig ca. 190 slagen tijdens de spinningles. Mijn hartslag in rust, dus net na het wakker worden bedraagt 46 - 47. Volgens de eigenaar van de sportschool is het verschil tussen mijn rusthartslag en maximale hartslag veel te groot, daarnaast is mijn rusthartslag volgens haar erg laag en de maximale hartslag veel te hoog voor mijn leeftijd.
Ze raadt me aan een uitgebreide sportkeuring te laten doen. Wat is jullie opinie in deze?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

buurman
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 aug 2009 22:29

buurman 14 feb 2011 16:32

beetje overdreven, het is namelijk 220 - je leeftijd dus dan zou je uitkomen op 172.

ok dat zit idd wel 20 slagen onder de 190 maar ik zou zeggen test zelf eerst eens wat je omslag punt is en je echte maximale hartslag zie zitvlees.nl

en idd je hartslag in rust is wel laag, maar als je altijd veel gesport hebt weet niet of dat zo is zou dit best kunnen kloppen...

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 14 feb 2011 16:32

tja, ik ben geen arts, maar 47 lijkt me niet te laag.
of 190 te hoog is, weet ik niet. als je verder geen klachten hebt, niks aan de hand lijkt me.
belangrijk is wel om even te kijken HOE je meet en of er geen storing optreedt. bij een borstband-meting verwacht ik weinig fouten, maar elke andere methode anders dan met van die stickers zoals in het ziekenhuis wil nogal eens afwijken.

ik weet wel dat dit soort dingen voor iedereen anders is, en uitzonderingen zijn er altijd.
er bestaat niet zoiets als een te groot verschil tussen rust en max in elk geval (of: een minimale hartslag). ja, als het verschil gelijk is aan je max, dan ben je ver heen ;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 14 feb 2011 16:33

Ze heeft er helemaal geen verstand van en weet niet waar ze over praat. Los daarvan is voor iemand die lang niet heeft gesport en nu weer redelijk intesief sport het niet verkeerd om een sportkeuring te doen. De 210- leeftijd is een HELE RUWE schatting ,ik ben 42 en mijn max ligt rond de 200 slagen bij de laatste drie inspanningstesten die ik gedaan heb. Mijn rustpols (net wakker nog niet uit bed geweest) afhankelijk van mij vermoeidheid tussen de 35 en 40. Een groot gedeelte van je HF is gewoon aangeboren. De opmerking dat het verschil veel te groot is slaat echt nergens op, te groot voor wat? Mijn mening een sprogkeuring kan nuttig zijn, maar haar verhaal is echt een onzin verhaal.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2011 16:35

De eigenaar van de sportschool lult maar wat, als je het mij vraagt. Maximale hartslag is totaal niet interessant, rusthartslag des te meer.

smaanders
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 dec 2010 11:29

smaanders 14 feb 2011 16:51

Ik denk dat de eigenaar van de sportschool op zoek is naar extra omzet!
Bij mij hetzelfde: hartslag in rust tussen de 45 en 50, maximale hartslag (onlangs in het bos op de mountainbike gemeten) 202. En ik ben 31 / man / 65 kg!

Groet, Stefan


webby
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 nov 2010 15:05

webby 14 feb 2011 17:04

maximale 'gemeten' bij mij is 189 en ik ben 24 .... rust ligt 50-60...
Hartslag is zeer persoonlijk...
Ik denk dat een paar factoren meespelen om maar even wat te noemen:
hoe lang ben je, hoe zwaar, man/vrouw, gezondheid algemeen, altijd veel gesport, roker etc...

Zo'n standaard berekening is enkel een ruwe schatting. De standaard kleding maat past ook niet iedereen en zo'n berekening past dus ook niet bij iedereen.


Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 14 feb 2011 17:09

Trainers in sportscholen hebben doorgaans weinig tot geen verstand van duursporten (des te meer van bodybuilding, denk ik dan maar). Je max. hartslag is normaal, je rusthartslag is heel normaal voor een goed getrainde duursporter. Ach, als je het leuk vindt om eens een keuring te doen... Maar nergens voor nodig (als je je verder goed voelt en je geen dramatische familiegenen meedraagt).

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1313
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 14 feb 2011 17:11

Wil hier even melden dat de eigenaar van de sportschool 2 maal derde van de werleld is geweest bij gewichtheffen, dus weet z eecht wel waar ze het over heeft.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 feb 2011 17:15

Gewichtheffen heeft 0,0 te maken met duursport. Kennis van doping zal daarentegen wel op orde zijn. :D

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 14 feb 2011 17:17

Volgens mij niet. Gewichtheffen heeft ook niets met duur inspanningen en HF's te maken. Maar denk wat je wilt. En vraag het hier niet als zij wel weet waar ze het over heeft. Ja, kort door de bocht, maar het is echt onzin om dit verschil TE GROOT te noemen. Hoezo te groot? laat haar dat dan eens uitleggen.
Ach, ik zeg ook maar wat

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 14 feb 2011 17:36

Die stelregel 220 minus je leeftijd is zo achterhaald, dat die een lange witte baard heeft.
Leeftijd zegt niks tot weinig over je eventuele max hf. Het is alleen bedoeld als indicatie als je verder nog nooit aan sport hebt gedaan. Een betere rekenmethode is de "Karvonen index" Google daar maar eens op. Deze corrigeert juist voor je maximale en rustpols.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Plaats reactie