Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

bracketcup momentsleutel

vriesemans
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 apr 2007 23:13

vriesemans 30 nov 2008 00:49

Hoi,

Ik wil mijn Sram Force Cranckstel zelf op mijn Canyon CF gaan monteren. Het is raadzaam om hierbij een moment sleutel te gebruiken. Nu kom ik wel steeds momentsleutels waarmee je imbuss moeren kan draaien.

Mijn vraag is welke 'cups-tool' en waar te koop moet je gebruiken om je bracket cups te monteren met een momentsleutel.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 30 nov 2008 00:59

Een met een vierkante opname. Bijvoorbeeld van Cyclus, die is bijna overal te koop (bv. roseversand).

trifox
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 27 dec 2005 10:46

trifox 30 nov 2008 11:03

Monteer altijd alles zelf. Voor carbon-onderdelen gebruik ik steeds een momentsleutel. Voor de bracketas nooit. Ik draai die goed aan maar nooit dat extra duwtje meer. Ervaring leert dat bij controle met een momentsleutel ik soms nog ver van "het moment" zit. M.a.w. De vermelde momenten zijn soms harder dan wat het gezond verstand aangeeft.
Momentsleutel voor onderdelen is zeker zijn geld waard omdat je die frequent gebruikt. Een momentsleutel voor bracket lijkt mij, als hobbyist, een grote investering gezien het beperkte gebruik.
Conclusie : doe het met gezond verstand zonder. In principe kan er weinig verkeerd gaan. Zeker met BSA-draad zal je bracket niet los draaien. bij italiaanse draad is die kans groter maar dan zou ik hem door de FM laten plaatsen.

vriesemans
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 apr 2007 23:13

vriesemans 30 nov 2008 14:56

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga voor de montage van de cups voor de handmatige draaisleutel. Voor de rest gebruik ik de momentsleutel.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 dec 2008 20:41

Dat lijkt me een goed plan, de bracket cups draai je met de hand niet zo snel te vast. niet op gaan staan natuurlijk!!

Plaats reactie