Ok, bedankt
Welke mineraal olie bedoel je? Ik zie het niet staan.
Lagervet is dus niet de bedoeling?
weerstand freewheel
Hoi,
Onder mineraal olie wordt verstaan natuurlijke olie gehaald uit ruwe petroleum dus geen vegetale of synthetische olie.
Tenminste, da's wat Mavic voorschrijft vermoedelijk omdat mineraal olie niet vluchtig is.
In praktijk vindt dit soort olie in alle grootwaarhuizen. Naaimachine olie e.d.
Een vrij dunne olie die vaak in het vakjargon vaak als machine olie wordt omschreven.
Lagervet is niet de bedoeling. Waar heb je gekeken dan?
P.S. Ik had het mis wat betreft het demonteren van de body, niet platte sleutels heb je nodig wel een set imbus sleutels. Als je de maat weten wil haal ik wel even de wielen van het vrouwtje van de fiets tenzij iemand het zo uit het hoofd weet misschien?
In alle geval, de hele operatie is een klusje van niks.
Ciao,
Onder mineraal olie wordt verstaan natuurlijke olie gehaald uit ruwe petroleum dus geen vegetale of synthetische olie.
Tenminste, da's wat Mavic voorschrijft vermoedelijk omdat mineraal olie niet vluchtig is.
In praktijk vindt dit soort olie in alle grootwaarhuizen. Naaimachine olie e.d.
Een vrij dunne olie die vaak in het vakjargon vaak als machine olie wordt omschreven.
Lagervet is niet de bedoeling. Waar heb je gekeken dan?
P.S. Ik had het mis wat betreft het demonteren van de body, niet platte sleutels heb je nodig wel een set imbus sleutels. Als je de maat weten wil haal ik wel even de wielen van het vrouwtje van de fiets tenzij iemand het zo uit het hoofd weet misschien?
In alle geval, de hele operatie is een klusje van niks.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12637
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb een keer de mavic olie besteld paar euro voor een flesje. Inderdaad minerale zoals hier gesteld, werkt merkbaar beter dan andere olieen.
inbus 10mm en inbus 5mm is benodigd. daarnaast na een keer of drie vier demonteren even wat locktite op het kleine asje zodat je hem niet klanhard hoeft aan te draaien.
Mocht je een ietsje ouder wiel (voor 2007) hebben vervang dan de palletjes door degene die in het rode plasticje zitten of door de nieuwe 2009, dat scheelt wel iest loopt iets mooier.
Mavic adviseert om de 1000km voor MTb en 2000Km voor racefiets de body te servicen. Als je alleen in het vlakke nederland rijd hoeft het niet zo vaak de body heeft hier niet veel te lijden immers geen afdalingen waarin de body 20m tot 30m staat te rattelen.
Ik doe het uit voorzorg elke vier tot acht weken en dat werkt prima. Maar ik ben het wel met een aantal eens dat het nou niet een heel fijn systeem is!
inbus 10mm en inbus 5mm is benodigd. daarnaast na een keer of drie vier demonteren even wat locktite op het kleine asje zodat je hem niet klanhard hoeft aan te draaien.
Mocht je een ietsje ouder wiel (voor 2007) hebben vervang dan de palletjes door degene die in het rode plasticje zitten of door de nieuwe 2009, dat scheelt wel iest loopt iets mooier.
Mavic adviseert om de 1000km voor MTb en 2000Km voor racefiets de body te servicen. Als je alleen in het vlakke nederland rijd hoeft het niet zo vaak de body heeft hier niet veel te lijden immers geen afdalingen waarin de body 20m tot 30m staat te rattelen.
Ik doe het uit voorzorg elke vier tot acht weken en dat werkt prima. Maar ik ben het wel met een aantal eens dat het nou niet een heel fijn systeem is!
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
vraagje. Wat gaat er mis wanneer je bijvoorbeeld teflon lagervet gebruikt voor de freewheel body.
thanks
thanks
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
Ok, eens. Heb elders gelezen dat Mavic zelf Pedro's syn lube gebruikt (ook minerale olie). Heb ik ook enkele druppels van gebruikt bij monteren van nieuwe body. loopt mooi. Oude palletjes functioneren ook nog prima.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
arjan915 schreef:Hallo,
Ik heb een nieuw setje Mavic Cosmic Carbone Premium SL en het freewheel loopt lang niet zo mooi als het freewheel op mijn Dura Ace wiel.
Ik heb hier een setje dura-ace wielen met een vervelend slepend freewheel.
volgens de FM komt dit omdat het vorige shimano freewheel wel licht liep, maar ook durfde doortrappen bij het aanzetten. Daarom hebben ze de veer in het freewheel wat straffer gemaakt met als gevolg dat dura-ace free-wheelen niet meer zo 'smooth' lopen.
Vind ik toch wel een nadeel voor een 1000 setje. Wie had dat gedacht ??? Als je dan ziet dat bij mijn fulcrums 3 (1/3 vd prijs) het ventiel gewoon naar beneden bolt ... ...
laat ons hopen dat die veer snel verslijt :rolleye:
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je FM slaat een hoop onzin uit. Een freewheel gaat echt niet stoever draaien als de veer onder de pallen strakker is. De boel loopt stroever als het lager minder mooi loopt of als er een afdichting voor frictie zorgt. Denk dat je Dura Ace naaf gewoon even wat km's moet maken, zit misschien beetje veel vet in de industrielagers.
Amclassic-fan schreef:Je FM slaat een hoop onzin uit. Een freewheel gaat echt niet stoever draaien als de veer onder de pallen strakker is. De boel loopt stroever als het lager minder mooi loopt of als er een afdichting voor frictie zorgt. Denk dat je Dura Ace naaf gewoon even wat km's moet maken, zit misschien beetje veel vet in de industrielagers.
De naaf zelf loopt goed (anders had ie al lang terug op de toonbank gelegen). 't is enkel als je het freewheel vastneemt dat het wiel duidelijk afremt. (nou ja, wat is duidelijk ...)
Heeft nu zo'n 150 km gelopen en is niet echt verbeterd.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik dit zo lees moet ik best wel vaak het ding oliën, betekend dat dat iedere keer het freewheel uit elkaar moet? Er zit geen gaatje met een klepje er op, zoals op mijn zeer oude Union uit de 50er jaren.
Ik heb mijn body vervangen omdat er veel speling in zat. Daarmee bedoel ik dat je het binnenste tandwiel behoorlijk (enkel millimeters) kon bewegen, zo erg dat je speling hoorde tikken doordat de ketting steeds weer het nylon lager op de as trekt als je licht aanzet. . De nieuwe vertoond echter hetzelfde euvel. De conclusie zou zijn dat niet het nylon glijlager maar as versleten is, wat mij sterk lijkt.
Herkent iemand dit?
Nu zijn er ombouw sets verkrijgbaar. Iemand in Zeeland verkoopt dit op Marktplaats. Weet iemand of dit de oplossing is?
Ik heb mijn body vervangen omdat er veel speling in zat. Daarmee bedoel ik dat je het binnenste tandwiel behoorlijk (enkel millimeters) kon bewegen, zo erg dat je speling hoorde tikken doordat de ketting steeds weer het nylon lager op de as trekt als je licht aanzet. . De nieuwe vertoond echter hetzelfde euvel. De conclusie zou zijn dat niet het nylon glijlager maar as versleten is, wat mij sterk lijkt.
Herkent iemand dit?
Nu zijn er ombouw sets verkrijgbaar. Iemand in Zeeland verkoopt dit op Marktplaats. Weet iemand of dit de oplossing is?