Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De beste fietskoffer

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 13 jan 2009 21:52

Ben van plan om komend jaar een fietskoffer aan te schaffen. Omdat ik liever in één keer goed spul koop waar ik lang van kan genieten ben ik op zoek naar ervaringen.

Koffer moet
- voldoende bescherming bieden (hardshell)
- aparte vakken voor wielen hebben
- voldoende "vastzet" opties binnen in de koffer hebben zodat je fiets niet in de koffer ligt te rammelen
- makkelijk te slepen zijn over luchthavens (dus goede wielen en handgrepen)
- duurzaam zijn en dus niet na drie trips van ellende uit elkaar vallen
- ruimte bieden aan een frame met geintegreerde seat post (maatje 58)

Ik weet dat de Scicon Aerotech hoog staat aangeprezen, maar wie heeft daadwerkelijk ervaring?

Afbeelding


Kwam ook onderstaande site nog tegen in mijn zoektocht zover:

http://www.bikeboxalan.co.uk/

Lijkt een soort Scicon kopie, men zegt zelfs een betere versie (?). Prijs is wel iets gunstiger, zeker met huidige koers van het pond.

Ik heb op tijdens een vlucht ook wel eens iemand gezien met een omgebouwde "versterkerkoffer" op vier wielen. Zijn frame stond rechtop in de koffer. Om te openen en te sluiten hoefde hij z'n koffer dus niet plat te leggen, maar slechts de deksel te lichten, koffer bleef gewoon op de wieltjes staan. Leek me ook wel makkelijk. Zoiets, maar dan customized voor een fiets:

Afbeelding
Afbeelding





Op het forum ook wel opmerkingen gelezen over kartonnen fietsdozen en de goedkopere versies die je bij Rose Versand kan krijgen. Het zal allemaal best werken, maar ik zoek dus topkwaliteit. Iemand tips?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 15 jan 2009 10:25

Ik heb vorig jaar bij Roseversand een koffer gekocht. Scheelt een hoop met de door jou getoonde merken.
Er zitten aparte vakken in voor de wielen. Verder kun je nog een band over het frame spannen. Heeft wieltjes. Kortom mij beviel hij prima.
En ja verder, als één of andere idioot op een luchthaven jouw koffer 4 meter door de lucht gooit, houdt als op.
prj

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 15 jan 2009 14:22

Ik vind die van Elite top

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2009 20:27

prjz schreef:Ik heb vorig jaar bij Roseversand een koffer gekocht. Scheelt een hoop met de door jou getoonde merken.
Er zitten aparte vakken in voor de wielen. Verder kun je nog een band over het frame spannen. Heeft wieltjes. Kortom mij beviel hij prima.
En ja verder, als één of andere idioot op een luchthaven jouw koffer 4 meter door de lucht gooit, houdt als op.


Die van Rose is niet mijn ding. Aantal malen geleend. Sleephandvat brak af, wieltjes liepen vast.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2009 21:20

Ik zou er vooral op letten dat de luchtvaarmaatschappijen het formaat van de koffer wel accepteren. Nog al wat stellen een maximale lengte van ong 1m20 (arbo regels), daar blijven die dure koffers totaal niet binnen volgens mij
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2009 21:44

KLM
Fietsen moeten in een daarvoor geschikte verpakking of fietsdoos worden verpakt. Daarbij moet het stuur in de lengterichting van het frame worden gedraaid, de pedalen en andere uitstekende onderdelen worden verwijderd en de bandenspanning worden verlaagd. Bij KLM op Amsterdam Airport Schiphol zijn voor EUR 20 per stuk speciale dozen (177 x 23 x 102 cm) verkrijgbaar voor het vervoer van fietsen. De KLM fietsdoos weegt 3,5 kg.

Waarmee nog niet gezegd is dat deze maat de maximaal toelaatbare maat is.

Scicon: 114 x 36 x94

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2009 22:05

Ow okej, afmeting van de Scicon valt me dan heel erg mee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2009 22:10

Tja, of tegen. Vraag me namelijk of ik mijn frame met geintegreerde zadelpen dan wel kwijt kan. Zal de site s uitpluizen.

edit: dit zou geen probleem moeten zijn

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat ik maar voor de Scicon ga...... Nu nog ff de beste prijs zoeken.

burd
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:23

burd 16 jan 2009 18:02

Josebã schreef:Tja, of tegen. Vraag me namelijk of ik mijn frame met geintegreerde zadelpen dan wel kwijt kan. Zal de site s uitpluizen.

edit: dit zou geen probleem moeten zijn

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat ik maar voor de Scicon ga...... Nu nog ff de beste prijs zoeken.

Hmm, het plaatje op de koffer denkt dat de fiets er andersom inmoet; en dan is die geintegreerde zadelpen veel te hoog.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 16 jan 2009 21:45

Burd schreef: Hmm, het plaatje op de koffer denkt dat de fiets er andersom inmoet; en dan is die geintegreerde zadelpen veel te hoog.


Hmm. Het plaatje op de koffer heeft volgens mij onvoldoende verstandelijke vermogens om te kunnen denken.

Maar wat is precies je punt? Voor fietsen met geintegreerde pennen gewoon even omdraaien. Wel het stuur verwijderen.

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 30 jan 2009 16:24

Bij Fietsplezier in Amsterdam zag ik van de week een fietskoffer avn Grammo die uiterlijk erg veel weg heeft van de Scicon Evolution.
De koffer van Grammo weegt "slechts" 8,4 kg en zou €299 kosten.
Nogal een groot verschil, niet?
[img=http://img48.imageshack.us/img48/2065/grammopodvw5.jpg]
Better do it right once

pieterd
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:07

pieterd 30 jan 2009 20:13

In de Tour van februari staat een test van 6 fietskoffers.

Plaats reactie