Ben van plan om komend jaar een fietskoffer aan te schaffen. Omdat ik liever in één keer goed spul koop waar ik lang van kan genieten ben ik op zoek naar ervaringen.
Koffer moet
- voldoende bescherming bieden (hardshell)
- aparte vakken voor wielen hebben
- voldoende "vastzet" opties binnen in de koffer hebben zodat je fiets niet in de koffer ligt te rammelen
- makkelijk te slepen zijn over luchthavens (dus goede wielen en handgrepen)
- duurzaam zijn en dus niet na drie trips van ellende uit elkaar vallen
- ruimte bieden aan een frame met geintegreerde seat post (maatje 58)
Ik weet dat de Scicon Aerotech hoog staat aangeprezen, maar wie heeft daadwerkelijk ervaring?
Kwam ook onderstaande site nog tegen in mijn zoektocht zover:
http://www.bikeboxalan.co.uk/
Lijkt een soort Scicon kopie, men zegt zelfs een betere versie (?). Prijs is wel iets gunstiger, zeker met huidige koers van het pond.
Ik heb op tijdens een vlucht ook wel eens iemand gezien met een omgebouwde "versterkerkoffer" op vier wielen. Zijn frame stond rechtop in de koffer. Om te openen en te sluiten hoefde hij z'n koffer dus niet plat te leggen, maar slechts de deksel te lichten, koffer bleef gewoon op de wieltjes staan. Leek me ook wel makkelijk. Zoiets, maar dan customized voor een fiets:
Op het forum ook wel opmerkingen gelezen over kartonnen fietsdozen en de goedkopere versies die je bij Rose Versand kan krijgen. Het zal allemaal best werken, maar ik zoek dus topkwaliteit. Iemand tips?
De beste fietskoffer
Ik heb vorig jaar bij Roseversand een koffer gekocht. Scheelt een hoop met de door jou getoonde merken.
Er zitten aparte vakken in voor de wielen. Verder kun je nog een band over het frame spannen. Heeft wieltjes. Kortom mij beviel hij prima.
En ja verder, als één of andere idioot op een luchthaven jouw koffer 4 meter door de lucht gooit, houdt als op.
Er zitten aparte vakken in voor de wielen. Verder kun je nog een band over het frame spannen. Heeft wieltjes. Kortom mij beviel hij prima.
En ja verder, als één of andere idioot op een luchthaven jouw koffer 4 meter door de lucht gooit, houdt als op.
prj
prjz schreef:Ik heb vorig jaar bij Roseversand een koffer gekocht. Scheelt een hoop met de door jou getoonde merken.
Er zitten aparte vakken in voor de wielen. Verder kun je nog een band over het frame spannen. Heeft wieltjes. Kortom mij beviel hij prima.
En ja verder, als één of andere idioot op een luchthaven jouw koffer 4 meter door de lucht gooit, houdt als op.
Die van Rose is niet mijn ding. Aantal malen geleend. Sleephandvat brak af, wieltjes liepen vast.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
KLM
Fietsen moeten in een daarvoor geschikte verpakking of fietsdoos worden verpakt. Daarbij moet het stuur in de lengterichting van het frame worden gedraaid, de pedalen en andere uitstekende onderdelen worden verwijderd en de bandenspanning worden verlaagd. Bij KLM op Amsterdam Airport Schiphol zijn voor EUR 20 per stuk speciale dozen (177 x 23 x 102 cm) verkrijgbaar voor het vervoer van fietsen. De KLM fietsdoos weegt 3,5 kg.
Waarmee nog niet gezegd is dat deze maat de maximaal toelaatbare maat is.
Scicon: 114 x 36 x94
Fietsen moeten in een daarvoor geschikte verpakking of fietsdoos worden verpakt. Daarbij moet het stuur in de lengterichting van het frame worden gedraaid, de pedalen en andere uitstekende onderdelen worden verwijderd en de bandenspanning worden verlaagd. Bij KLM op Amsterdam Airport Schiphol zijn voor EUR 20 per stuk speciale dozen (177 x 23 x 102 cm) verkrijgbaar voor het vervoer van fietsen. De KLM fietsdoos weegt 3,5 kg.
Waarmee nog niet gezegd is dat deze maat de maximaal toelaatbare maat is.
Scicon: 114 x 36 x94
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hmm, het plaatje op de koffer denkt dat de fiets er andersom inmoet; en dan is die geintegreerde zadelpen veel te hoog.
Burd schreef: Hmm, het plaatje op de koffer denkt dat de fiets er andersom inmoet; en dan is die geintegreerde zadelpen veel te hoog.
Hmm. Het plaatje op de koffer heeft volgens mij onvoldoende verstandelijke vermogens om te kunnen denken.
Maar wat is precies je punt? Voor fietsen met geintegreerde pennen gewoon even omdraaien. Wel het stuur verwijderen.
Bij Fietsplezier in Amsterdam zag ik van de week een fietskoffer avn Grammo die uiterlijk erg veel weg heeft van de Scicon Evolution.
De koffer van Grammo weegt "slechts" 8,4 kg en zou 299 kosten.
Nogal een groot verschil, niet?
[img=http://img48.imageshack.us/img48/2065/grammopodvw5.jpg]
De koffer van Grammo weegt "slechts" 8,4 kg en zou 299 kosten.
Nogal een groot verschil, niet?
[img=http://img48.imageshack.us/img48/2065/grammopodvw5.jpg]
Better do it right once