Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Pedalen kraken

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 14 jan 2009 09:29

Hi,

Ik dacht dat ik wel eens wat tips was tegen gekomen om het kraken van je pedalen tegen te gaan.
Ik kan ze helaas niet meer vinden.

Sinds een week ben ik overgestapt van SPD-SL naar Look Keo.
De Classics zitten nu op mijn slecht-weer-fiets en de Sprints op de nieuwe.

Die Classics heb ik inmiddels dus al uitgeprobeerd en ze kraken echt enorm. Niet om aan te horen.

Schoenplaatjes zitten muurvast (op mijn Sidi's)
Het zijn niet mijn overschoenen die tegen de cranck komen (dacht ik eerst.)

Iemand ideeën?
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

foxx
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:04

foxx 14 jan 2009 10:21

Heb je de nieuwste schoenplaatjes onder van look? Anders moet je beetje teflon spuiten op je schoenplaatjes (heb ik ooit gehoord van iemand).

Maar weet je zeker dat je pedalen zijn die kraken en niet bijvoorbeeld boutjes van de tandwielen op cranks.

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 14 jan 2009 19:05

De duurste, maar enige echte oplossing. Look pedalen vervangen door Time RXS of Speedplay. Het kraken van de look pedalen, ligt waarschijnlijk aan jouw manier van kracht zetten op de pedalen.

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 14 jan 2009 20:36

Lekker dan!!

Mag ik wel hopen dat die Sprint versie het wel wat minder doet.

Foxx: Dank voor je tip, er zat idd 1 boutje los en dat scheelt nu iig een hoop lawaai. Probleem van de plaatjes is echter nog wel aanwezig.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

yugor
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 06 mar 2008 00:19

yugor 14 jan 2009 21:16

Ik heb het ook gehad met Look (de voorloper van de Keo) - heb van alles geprobeerd.
Van boter smeren tot een stukje wegkrassen met een smalle beitel. Dit laatste hielp het beste maar alles was slechts tijdelijk :(

Miijn permanente oplossing: voor E30 (of E40 weet niet meer) SPD-SL pedalen gekocht :D

moots
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2008 03:07

moots 17 jan 2009 01:00

Ik heb hetzelfde probleem met Look pedalen gehad. Ook van alles geprobeerd, zoals, vijlen, teflon spray en om de haverklap nieuwe plaatjes, vooral bergop konden ze me al van ver horen aankomen met al dat gepiep en gekraak. Niets hielp, tenslotte overgestapt naar speedplay zero. Deze pedalen geven minstens zoveel steun als look pedalen. Mijn tip; loop je niet nog een jaar te ergeren maar kies een ander pedaal.
Moots

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 17 jan 2009 10:11

Moots schreef:Speedplay, Deze pedalen geven minstens zoveel steun als look pedalen.


Gek.
Kleiner oppervlak zoals SPD en toch veel steun?

Sinds ik van SPD naar SPD-SL ben gegaan ben ik af van dat dode tenen gevoel.
Ben bang dat ik dat bij Speedplay weer zal krijgen.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

moots
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2008 03:07

moots 18 jan 2009 13:32

Het lijkt op het eerste gezicht inderdaad gek dat Speedplay pedalen zoveel steun geven. Speedplay heeft echter grote metalen plaatjes die je onder je schoenen bevestigd. De pedalen vallen in de plaatjes (en niet zoals gebruikelijk dat de plaatjes in de pedalen vallen). De druk van de pedaken wordt daardoor goed over de bal van je voet verdeeld.
Moots

be.rt
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 mei 2004 16:53

be.rt 18 jan 2009 17:42

Ik rijd nu al enkele tienduizenden km's met de Keo classic, sprint en carbon (in combinatie met zwarte schoenplaatjes) en heb quasi nooit last van gekraak. Alleen, uiterst zelden, bij zware regenval bv., treedt er eens wat gekraak op, maar ik herhaal: uiterst zelden.

moots
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 okt 2008 03:07

moots 18 jan 2009 17:52

Ik ken vele tientallen rijders die uiterst tevreden zijn met Look pedalen. Maar voor een enkeling werkt het schijnbaar niet. Ik heb verschillende Look pedalen geprobeerd; prima pedalen maar van dat gepiep en gekraak werd ik gek. Het vreemde is, ik heb alleen last gehad van de rechter pedalen, nooit van de linker. Wellicht heeft het wat met de manier van fietsen te maken.
Moots

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 18 jan 2009 21:44

Moots schreef:Ik ken vele tientallen rijders die uiterst tevreden zijn met Look pedalen. Maar voor een enkeling werkt het schijnbaar niet. Ik heb verschillende Look pedalen geprobeerd; prima pedalen maar van dat gepiep en gekraak werd ik gek. Het vreemde is, ik heb alleen last gehad van de rechter pedalen, nooit van de linker. Wellicht heeft het wat met de manier van fietsen te maken.


Had ik al eerder vermeld, dat kraken heeft o.a. te maken met de stand van je voeten en de bewgingen van je voeten tijdens het fietsen. De één wordt gek van het gekraak, de ander heeft nergens last van.
Mijn advies, als je last krijgt van krakende look pedalen. Wisselen voor een ander merk, en pedalen proberen te verkopen. Het kost dan wel wat geld, maar ergernis van dat kraken tijdens het fietsen kost veel meer ergernis.

sanderb9
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:14

sanderb9 27 jan 2009 20:20

Ik ben er van af!

Na een paar ritten met flinke regen werd het steeds minder.

Ik denk nu dat het gewoon een laagje is dat er eerst af moet slijten waarna het wat stroever wordt en het probleem dus verdwijnt.

Ik denk: ik meld het maar even.
Mijn trainingen-blog: Bikeplanner: Sander

Plaats reactie