Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wie kan me raad geven?

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 20 jan 2009 17:40

Ik moet ietsje minder ver maar ver genoeg om als het naar weer is kletsnat op het werk te komen. Daarom kies ik gewoon elke ochtend opnieuw tussen de auto en de fiets. Gisteren was ik dolblij dat ik kmet de auto was, vandaag voel ik me schuldig omdat het droog is gebleven en ik toch met de auto ben. Dat is voor mij genoeg motivatie om morgen dus met de fiets te gaan! Ik neem ook expres mijn stadsfiets om het wat zwaarder te hebben, dus echt wel een kwestie van karakter :-) Zorg gewoon dat je plezier hebt in je tochtjes naar het werk en dan mag je best een keer zwak met de auto gaan als het K*** weer is! Probeer het niet als een "moeten" te zien, je zal dan vanzelf vaker met de fiets gaan. Oja, en vergeet niet een fotocamera mee te nemen als je door een mooi stukje natuur moet. Op en top genieten!!!

em
Forum-lid
Berichten: 1337
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 20 jan 2009 17:49

Gewoon beginnen met 2 dagen per week op de fiets te gaan. Ondanks dat anderen misschien zeggen dat 13 km niet zo veel is, is het voor een ongetraind fietser best ver. Haal je motivatie uit het feit dat je lichamelijke conditie stap voor stap zal verbeteren als je het volhoudt.

Verder is het gewoon een kwestie van niet zeuren, maar gewoon doen!

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 20 jan 2009 18:31

Ik fiets elke dag naar mijn werk, 10 kilometer heen, 10 kilometer terug. Ik maak er elke keer weer een tijdritje van om zo snel mogelijk de 10 kilometer te rijden.
Maar als je er tegenop ziet om 13 kilometer te fietsen.....tja

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 20 jan 2009 18:39

Je moet ergens beginnen, de intentie is er alvast! Ik ben het met de bovenstaande reacties eens dat je in het begin de lat niet te hoog moet leggen. Dus: begin met 2-3 dagen in de week op de fiets te gaan; en kies de dagen met goed weer uit.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 20 jan 2009 19:51

Ook ik deel de menig van de anderen zij het dat je met een wat meer sportievere zit zoals op een sporthybride fiets (bv. een racefiets met een plat stuur) of een mtb daar zit je gewoon sportiever op en dat maakt het fietsen op zich al makkelijker dan een stadsfiets.

Verder heb je ook meer versnelling waardoor je gewoon lekker licht kan trappen dat helpt ook in het overwinnen van de 'afstand'.

Dat zou misschien net het verschil kunnen maken voor je.

Misschien moet je eens bedenken wat dat stukje fietsen voor je gezondheid gaat betekenen op korte en lange(re) termijn .........
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

willemjan91
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jan 2009 13:10

willemjan91 20 jan 2009 20:07

13km, tja dat kan je ook wel op een verrotte oude stationfiets doen. Ik denk dat de aanschaf van een racefiets niet echt rendement gaat opleveren. Die giant die je hebt gekocht is goed genoeg voor 13km lijkt, het ligt gewoon aan je karakter.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 20 jan 2009 20:24

Je mag er niet van uit gaan dat er alternatieven zijn want dan vind je altijd wel een reden om niet met de fiets te gaan. Probeer het ook in stappen te doen.

In het begin ging ik enkel met de fiets naar het werk als het niet ging regenen, werd er regen voorspeld in de namiddag dan nam ik de auto.
Volgende stap was met de fiets te gaan als het niet regende bij vertrek.
En nu rij ik toch al een dikke 10 jaar ALTIJD met de fiets, enige uitzondering is als het glad ligt, dan pas ik. Ik heb het nog gedaan, met de racefiets, maar eigenlijk is het gewoon dom.
Je moet ongelooflijk voorzichtig zijn, je kan niet doorfietsen en al wat je doet is dubbel zo lang onderweg zijn als gewoonlijk en nog eens kou lijden op de koop toe want je kan je niet warmfietsen. Deze morgen ben ik wel nog eens verrast, was bijna halfweg over gewoon nat wegdek, niets aan de hand dus. Ik remde af voor een bocht en nog eer ik tijd had het te beseffen lag ik tegen het asfalt. Eén strookje van pakweg 10 meter was bevroren en daar ging ik onderuit. Niets ergs maar wel goed voor 2 dagen stram en stijf te zijn, is namelijk niet de eerste keer dat ik het meemaak.

Eens je het gewoon bent van dagelijks te fietsen wil je niet meer terug. Als ik eens moet met de wagen gaan denk ik telkens bij mezelf: dit dagelijks, nooit meer!! Veel te stresserend, veel te druk. Nu is mijn hoofd vrij als ik thuiskom en de beste ideeën krijg ik onderweg. Heb dagelijks twee uur om na te denken op de fiets. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een zalig traject heb, van de 25 km (enkel) zijn er zo een 20 verboden voor auto's en daar ben ik veilig. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of ik het ook zou doen via gewone wegen. Ben al eens aangereden en 3 maand werkonbekwaam geweest en hoe je het ook draait of keert, je bent als fietser kwetsbaar.

Als slot kan ik het je echter alleen maar aanraden, het is soms tanden bijten in de winter maar in de zomer zou ik echt niet anders willen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 20 jan 2009 20:48

13 km is niet erg veel. Ik fiets er elke dag 5, da's nog minder. Bij afspraken tot ongeveer 35 km pak ik echter ook de fiets. Dan fiets je heen en weer toch 70 km. Een goede fiets maakt fietsen zeker leuker, maar voor 13 km zou ik niet een dure sportfiets aanschaffen.

Verder applaus voor het verhaal van GastheerG, je zou het ergens moeten publiceren. :D

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 20 jan 2009 21:32

Moi-Online schreef:
Ben iemand die al 5jaar aan een stuk, elk jaar opnieuw, probeert om met de fiets te gaan werken elke dag......


Grappig.... Benieuwd hoe dat er uitziet als je al die fragmenten van de afgelopen vijf jaar achter elkaar plakt waarin TS het weer probeert. Jaar in jaar uit, dag in dag uit.

ma ik probeer het.... nee, toch maar niet
di ik probeer het weer.... nee, helaas
wo ik probeer het nog een keer, mwah misschien morgen
do ik probeer het.... mmm nee, het voelt niet goed

Wat nou geen karakter?
Ik zou na twee maanden al niet eens meer proberen. Dat je dat nu al vijf jaar elk jaar opnieuw weer probeert, getuigt mijns inziens van een enorme daadkracht en vasthoudendheid. Gewoon vertrouwen houden en doooooooooooooorgaan zo, dan lukt het vast en zeker een keer.

Succes.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 jan 2009 21:36

Josebã schreef:
Moi-Online schreef:
Ben iemand die al 5jaar aan een stuk, elk jaar opnieuw, probeert om met de fiets te gaan werken elke dag......


Grappig.... Benieuwd hoe dat er uitziet als je al die fragmenten van de afgelopen vijf jaar achter elkaar plakt waarin TS het weer probeert. Jaar in jaar uit, dag in dag uit.

ma ik probeer het.... nee, toch maar niet
di ik probeer het weer.... nee, helaas
wo ik probeer het nog een keer, mwah misschien morgen
do ik probeer het.... mmm nee, het voelt niet goed

Wat nou geen karakter?
Ik zou na twee maanden al niet eens meer proberen. Dat je dat nu al vijf jaar elk jaar opnieuw weer probeert, getuigt mijns inziens van een enorme daadkracht en vasthoudendheid. Gewoon vertrouwen houden en doooooooooooooorgaan zo, dan lukt het vast en zeker een keer.

Succes.

In die vijf jaar is het maar vijf keer 2 januari geweest hoor ;)

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 20 jan 2009 21:38

Een psycholoog?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 jan 2009 21:42

Ik zou een fietsmaatje zoeken. Gedeelde smart is halve smart en het is lastiger om dan af te zeggen als je geen zin hebt. Je hebt ook wat te ouwehoeren onderweg waardoor het allemaal wat minder saai wordt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Plaats reactie