Ik ga mijn voorvork inkorten. Er is al wat over geschreven in dit forum maar heb een specifieke vraag.
Ik fiets zowel snelle tochten in een cyclogroep, maar ook regelmatig lange toertochten. Ik wil daarom het aantal spacers onder mijn stuur kunnen verstellen, waardoor het stuur lager kan voor de snelle tochten en hoger voor de toertochten. Nu zie ik regelmatig fietsen rondrijden met een spacer boven hun stuur (zie de onderstaande foto). Dat lijkt me een aardige manier om je stuurhoogte te kunnen regelen. Immers als je het stuur wat hoger wilt, haal je het stuur er even af en plaats je de spacer weer onder het stuur.
Nu is de vraag of dit verstandig is. Qua stijfheid zal het best iets schelen, maar dat zal miniem zijn. Mij lijkt het juist dat je met een spacer boven het stuur de zaak niet zo goed kan vastzetten. Wat denken jullie?
Voorvork inkorten
Volgens mij moet je zelfs als je een full carbon voorvork hebt, een kleine spacer boven je stuurpen houden. De precieze reden is me niet helemaal duidelijk maar volgens mij had het iets te maken met krachten die dan niet op de rand van de voorvork komen te staan. Je kunt de boel net zo stevig vastzetten met een spacer boven je stuurpen. Zie het als een verlengde van je stuurpen.
edit: als ik onzin uitkraam, zeg het gerust
edit: als ik onzin uitkraam, zeg het gerust
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Door een spacer boven de stuurpen te laten zitten belast je de vorkpijp rechter met de stuurpen. De vorkpijp loopt dan namelijk door tot boven de stuurpen.
Maar je moet in het seizoen gewoon met je stuur op 1 positie kunnen rijden, anders deugt er iets niet aan je houding of je rug/nek/schouders
Maar je moet in het seizoen gewoon met je stuur op 1 positie kunnen rijden, anders deugt er iets niet aan je houding of je rug/nek/schouders
je gaat toch niet telkens je stuur verhogen of verlagen als je wat sneller gaat rijden? daarvoor zijn er namelijk beugels aan het stuur.
en de reden dat er bij de meeste mensen een spacer boven het stuur zit is niet dat ze snelle en trage tochten rijden, maar dat ze mss ooit die fiets doorverkopen aan iemand met andere maten, of zelf een slechtere rug hebben etc.
en de reden dat er bij de meeste mensen een spacer boven het stuur zit is niet dat ze snelle en trage tochten rijden, maar dat ze mss ooit die fiets doorverkopen aan iemand met andere maten, of zelf een slechtere rug hebben etc.
het kan zoals jij het wil. geen probleem, ook niet met het spelingloos maken van je balhoofdlagers. het is inderdaad zo gedaan. let wel even op (als het om een groot verschil gaat) dat de bout van je topcap lang, danwel kort (ik zou er een met draad tot de boutkopnemen) genoeg is om tot de startnut in je vork te komen. succes met sleutelen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Al eens gedacht aan je stuurpen om te draaien?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
skimons schreef:het kan zoals jij het wil. geen probleem, ook niet met het spelingloos maken van je balhoofdlagers. het is inderdaad zo gedaan. let wel even op (als het om een groot verschil gaat) dat de bout van je topcap lang, danwel kort (ik zou er een met draad tot de boutkopnemen) genoeg is om tot de startnut in je vork te komen. succes met sleutelen
Wat is een topcap en startnut ??
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Een topcap is het kapje boven op je vorkbuis. Hierin zit een boutje die je vast zet in de starnut, een ster, die in je vorkpijp geslagen is. Zo span je de boel aan.
Jij hebt een expander omdat je een carbon vorkpijp hebt. Dit is een topcap met bout en om de bout zit een bus (met een rubberring) die uitslaat als je de bout aandraait.
Jij hebt een expander omdat je een carbon vorkpijp hebt. Dit is een topcap met bout en om de bout zit een bus (met een rubberring) die uitslaat als je de bout aandraait.
Niets is wat het lijkt..
@marsman: Wat jij van plan bent kan prima, en lijkt me een stuk minder omslachtig dan steeds je stuurpen te moeten omdraaien. Ik vind het ook niet heel raar dat je niet in elke situatie met dezelfde stuurhoogte wilt rijden. Waar je inderdaad even aan moet denken is dat in de ideale situatie je expander zich ter hoogte van je stuurpen bevindt. Daar zorgt 'ie voor extra stevigheid van je vorkbuis als je de stuurpen aandraait. Als je veel spacers boven je pen hebt zitten, dan zit je expander dus automatisch boven je stuurpen en moet je je stuurpen dus met een beetje beleid aandraaien (met een momentsleutel bijvoorbeeld)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?