Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

welke fietstrainer kan ik het beste aanschaffen?

quarante
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 okt 2008 20:16

quarante 02 mar 2009 17:43

Bereid je er wel op voor dat het enorm saai is om te trainen op een binnentrainer. Ik heb zelf een bijna nieuwe Tacx Satori tweedehands gekocht voor 110 euro. Ik rijd wedstrijden wat betekent dat ik moet trainen en eigenlijk aan mezelf verplicht ben om te trainen op een Tacx (tijdens de wintermaanden), ook al is het saai.
Als je niet die discipline hebt of gewoon niet per se hoeft te trainen dan zou ik geen tacx aanschaffen. Of een goedkope zodat het niet zo heel erg is als ie na 2 uurtjes al op marktplaats staat. Ik zou eerlijk gezegd een andere oplossing zoeken.

Mocht je toch perse een Tacx willen, kijk dan ook eens op marktplaats of speurders. Veel mensen vergissen zich in een tacx (te saai) en zetten 'm voor een lage prijs op marktplaats. Zo heb ik de mijne ook op de kop kunnen tikken.

marlous
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2009 13:26

marlous 02 mar 2009 18:23

ik heb al gekeken marktplaats. maar daar wordt ook een redelijk hoog bedrag gevraagd voor een 2e hands tacx. in mijn omgeving staan er sowiso geen te koop.
Hoeveel mensen zitten er niet dagelijks op een hometrainer in de sportschoolzich in het zweet te fietsen zonder ook maar 1 cm vooruit te komen?! Ik ben niet bang dat het saai is. muziekje aan en fietsen maar..En ik rijd zelf geen wedstrijden. Ik doe het puur voor de lol, dus een half uurtje per dag is voor mij om te beginnen, al meer dan genoeg

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 02 mar 2009 18:57

Gewoon doen. Doe het zelf al jaren. DVD-tje erbij en de tijd is zo voorbij. Kijk nu zelf weer Sopranos.
What makes the boat go faster?

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 02 mar 2009 19:36

marlous schreef:oke, dus als ik het goed begrijp ben ik het beste af met een tacx satori. de software om parcoursen te rijden moet ik los kopen neem ik aan? Corniel; je zei dat een cd rom is en ik het dus op mijn pc moet installeren, maar die jongen heeft aan zijn fiets / stuur nog een extra apparaatje waarmee hij van alles invoert.


Als je virtueel met Real life video wilt gaan trainen, dan kom je op onderstaande trainers uit:
Fortius VR Trainer +-€600,-
i-Magic Trainer +- €410,-

Als je wilt gaan trainen met Video Cycling dvd's, dan kan je dat met verschillende trainers doen, want op je beeldscherm verschijnt dan de slopestand waar je tacx op moet staan. Met de Flow ben je ook goed weg, want dan heb je veel informatie tot je beschikking op het display.

mikerv
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2009 12:35

mikerv 02 mar 2009 20:24

Ik ben persoonlijk een zeer tevreden gebruiker van de i-magic (die met die DVD's / real life video's). Is inderdaad wel een investering van 400 euries en enkele dvd's (die overigens her en der wel te verkrijgen zijn voor een schappelijke prijs...).

Plussen:
je kunt een parcours fietsen, weerstand wordt automatisch aangepast aan de hellingsgraad.
het is niet zo saai als op de "gewone" trainer
trapfrequentie, hartslag en vermogen worden geregistreerd,en je kunt bij herhaald fietsen van hetzelfde parcours zien of je vooruit gaat qua conditie (analyser functie)

Minnen:
het is niet te vergelijken met "the real thing"; buiten fietsen is toch heel anders dan binnen....
met name bij het "bergop fietsen" zit ik al snel bij de maximale weerstand; verschil in hellingsgraad tussen 10 en 15% is alleen te zien in de snelheid, er komt geen extra weerstand bij
tis nie goedkoop...
je moet ruimte hebben voor een fiets bij je computer

Persoonlijk ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt voor de i-magic; denk dat een roller alleen mij te weinig afwisseling zou geven, en dat ik dan inderdaad dat ding snel al weer op marktplaats zou zetten...

Succes met je keuze,
Maikel

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 mar 2009 20:50

Ik heb het idee dat een aantal mensen denken dat je met een flow ook parcoursen op internet kunt rijden. Dat kan, maar dan moet je wel de upgrade voor de pc kopen. Zie ook de site www.tacx.nl voor alle info. Dan wordt het wel een dure bedoeling van circa 400 Euro excl. de DVD's.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
enrico-s-works
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 04 jul 2007 22:40
Locatie: Ede

Gebruikersavatar enrico-s-works 02 mar 2009 22:10

@marlous:

de Tacx Sartori biedt dus géén mogelijkheid tot het trainen via 'software'. Dit is een hele goede, maar recht toe recht aan trainer. Gaat prima als je jezlef voor een TV positioneerd. Wil je afleiding/hulp van een de PC zul je een naar de Ergotrainers van Tacx moeten gaan kijken of de VR trainers.

Ik bezit zelf de Cosmos; heb geen behoefte aan een PC voor m'n snufferd, maar vind het een stuk leuker om bijvb. een vermogens programma te kunnen fietsen (die je zelf dan ook kunt samenstellen).

Als ik zo lees waarom je op een trainer wilt gaan rijden, kan ik alleen maar zeggen: vooral doen!

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 03 mar 2009 09:08

Houd ook rekening dat je bij een Fortius een behoorlijk up to date PC nodig hebt.
Als je die niet over hebt komt er toch gauw nog € 800 voor een PC overheen.

marlous
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 mar 2009 13:26

marlous 03 mar 2009 16:02

bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik toch voor een satori ga kijken. de i'magic is mij veel te duur. eerst dit maar eens uitproberen!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2388
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 mar 2009 22:58

De satori is een goede trainer. Kijk ook eens op Marktplaats, heel veel mensen kopen zo'n ding en fietsen er 3 keer op. Daarna gaat hij zo goed als nieuw voor een habbekrats Marktplaats op.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

herbawife
Forum-lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 16 apr 2006 23:57

herbawife 04 nov 2009 19:39

Hoi Marlous,

Is het de Satori geworden? En bevalt het?
Ik zit momenteel met hetzelfde dilemma, wil meer fietsen maar ben vaak niet in de mogelijkheid.
Zag bij Rose de XTreme VX-1 aan 124€ wat een heel aantrekkelijke prijs is, maar twijfel dan weer of ik toch niet beter nog ff verder 'spaar' voor een geavanceerder model zoals de fortius.
Maw ik zie door het bos de bomen niet meer...

Plaats reactie