Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Rival, Veloce of 105

wereldatlas
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 aug 2008 12:45

wereldatlas 07 mar 2009 20:26

Beste mensen,

Ik ben van plan de Wilier Lavaredo aan te schaffen.

Hierbij kan ik kiezen uit de Sram Rival, Shimano 105 en de Campa Veloce.
Ik vind de verschillen erg onduidelijk. Ik heb niet een bepaalde voorkeur qua 'schoonheid'. Het gaat er mij om dat het goed werkt en dat het dat ook lang blijft doen. Nou weet ik wel dat het uiteindelijk allemaal goed spul is. Maar ik vraag me af of een duidelijke voorkeur op basis van kwaliteit mogelijk is.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 07 mar 2009 21:35

Het is met name het verschil in schakelen die je keuze zal moeten bepalen.

Bij Shimano schakel je lichter met een hendel achter de remgreep. Zwaarder schakel je met de hele remgreep. Je moet een vrij grote beweging maken.

Campa ken ik niet, maar daar schakel je met onder andere een minder goed (in mijn ogen) bereikbaar knopje op de shifter. Het gevoel is bij Campagnolo wat anders. Het werkt voor mijn gevoel wat zwaarder dan Shimano, het schakelt echter prima!

Sram vind ik erg prettig. Je schakelt met een hendel achter de remgreep. Een kleine beweging naar binnen zorgt voor zwaarder schakelen, een iets grotere beweging zorgt voor een lichter verzet.

Ik vind Sram een echte aanrader. De 2009 Rival groep ziet er mooi uit. De beste tip is echter om alle drie groepen eens te proberen. Een Shimanogroep kun je altijd wel proberen. Genoeg mensen die hiermee rondrijden. Een Campagnolo en Sram groep proberen is wellicht iets lastiger. Die zijn simpelweg wat minder 'standaard'.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 08 mar 2009 11:53

Probeer het allemaal eens bij een FM zou ik zeggen.
Vooral of je er vanuit alle posities goed bij kunt en het voor jou natuurlijk aanvoelt, goed schakelen doen ze allemaal wel.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 08 mar 2009 13:24

Op een Italiaanse fiets kan wel degelijk een ander merk dan campa. Smaken verschillen, wereldatlas zelf zegt dat schoonheid niet zoveel uitmaakt, als het maar goed werkt. Dan lijkt me proberen de juiste weg. Het verschil tussen de drie groepen zit met name in uiterlijk, werking en ergonomie. Dat is allemaal heel persoonlijk. Proberen is het enige juiste advies denk ik.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 09 mar 2009 12:27

ikweetutnietmeer schreef:op een italiaans merkframe moet campa en geen japanse shimano of amerikaanse sram.


Er moet helemaal niks....:p

Alle 3 de merken zijn prima in orde. Kies gewoon wat je het best bij jou vindt passen!

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 09 mar 2009 12:41

Dat het kleine 'knopje' op de Campa Ergopowers slecht bereikbaar is, is absolute onzin. Integendeel, als je onderin de beugels rijdt kun je het zelfs nog goed bereiken met je duim. Is gewoon een kwestie van wennen. Persoonlijk vind ik Campa prettiger dan Shimano (reed eerst met Ultegra, nu met Chorus en Centaur). Het schakelt met iets meer gevoel en remt iets minder sponzig. Uit de rubriek 'doorgetest' in de Fiets bleek de Veloce-groep ook zeer duurzaam.

Met Shimano is overigens niks mis, bewezen en feilloze werking! Persoonlijk zou ik niet zo snel voor SRAM kiezen. Dit heeft echter meer te maken met beschikbaarheid (in geval van reparatie of vervangingsonderdelen) dan dat ik twijfels heb over de werking.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 09 mar 2009 13:39

Op elke racefiets hoort campa!!! Kwestie van de Shimano/campa discussie weer eens wat nieuw leven in te blazen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 09 mar 2009 13:51

Zucht.... de campa-politie is ook weer in da house.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

floepert99
Forum-lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 10 apr 2008 02:05

floepert99 09 mar 2009 14:47

Ik rij/reed met alle drie en de duurzaamheid is bij alle drie goed. Als je geen gezeur wilt hebben, zou ik 105 nemen: onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en goedkoop.

Mijn voorkeur:
Veloce (schakelt het fijnst, fijne grepen)
105/Ultegra (doet het altijd, maar een beetje gevoelloos)
Rival (voor schakelen gaat nog steeds niet lekker, wel fijne grepen)
http://www.transpirinaika.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 09 mar 2009 15:37

ALS je voor dezelfde prijs of, Veloce, òf 105, òf Rival kan kiezen, dan zal ik zeker voor Rival 2009 kiezen.
Mooi zwart nu en werkt perfect techniek is nagenoeg gelijk aan Red, maar niet dezelde materialen.
105 en VELOCE staan toch op een lager nivo vind ik.

simic
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 22 jan 2008 19:45

simic 09 mar 2009 16:15

Ik zou ook zéker voor de Rival kiezen! Zoals SpEric al zegt is de techniek hetzelfde, alleen zal de groep wat zwaarder zijn dan Red. 105 en Veloce staan iets lager in de hirarchie bij mij.

Maargoed, eigenlijk zou ze je allemaal een moeten uitproberen. Zit je vaak diep, dus in de beugel? Dan moet je kijken welke het fijnste schakelt voor jou.
Het is gewoon heel erg persoonlijk, en ik denk dat je ook veel verschillende meningen krijgt met welke je nou moet pakken..

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 09 mar 2009 16:30

simic schreef:Ik zou ook zéker voor de Rival kiezen! Zoals SpEric al zegt is de techniek hetzelfde, alleen zal de groep wat zwaarder zijn dan Red. 105 en Veloce staan iets lager in de hirarchie bij mij.
+1, ik zou Rival zelfs nog verkiezen boven Ultegra en Centaur. Maar ik weet niet of de duurzaamheid op hetzelfde niveau staat, al heb ik geloof ik ook nog nergens klachten daarover gelezen.

Plaats reactie