Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Bekken scheef

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 07 mar 2009 22:45

Dag fietsers,

Sinds april vorig jaar kamp ik met een bekken scheefstand. Deze scheefstand uit zich vooral tijdens mijn ritjes op de racefiets, in het bijzonder tijdens wedstrijden. Dit gaat gepaard met een gevoel van beenlengte/kracht verschil tussen beide benen, en het gevoel dat mijn zitbotten niet 'gelijk' zitten op het zadel.

Zijn er meer van jullie die deze klachten ondervinden? En wat doen jullie eraan?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 mar 2009 22:49

Manueel therapeut, die kan de boel weer recht zetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 07 mar 2009 23:00

Heb precies hetzelfde sinds november, ben nu al een maand bij een manueel therapeut, die vorig week een soort druktape had uitgeprobeerd, waarna ik afgelopen weekend harstikke fijn gefietst had. Donderdag had ik 'm eraf gehaald en vandaag zat ik de hele dag met gevoel dat ik schreef op de fiets zat, dus zo'n tape werkt wel echt, maar lijkt me niet handig om altijd met zo'n tape rond te lopen.

Daarom ga ik donderdag naar een fysiotherapeut in Renkum, die fiets beweging analyses maakt en hopelijk kan hij me helpen...

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 07 mar 2009 23:18

@ AMC: Ben inmiddels 4 maal bij de chiropractor geweest, echter na 1 ritje staat alles weer scheef. Daar komt bij dat het ook best duur is.

@ Rufio: Ben enorm benieuwd naar hoe dat zal aflopen. Heb zelf ook even overwogen om bij hem langs te gaan. (lucas bos toch?) Houdt me op de hoogte!

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 07 mar 2009 23:40

Om je lichaam te helpen om weer recht te trekken kan het aanbeveling verdienen om (in overleg met de chiropractor) tijdelijk een kurken zooltje onder je hiel in je normale schoen (niet je fietsschoen) te doen (uiteraard aan de goede kant :-) ).
Omdat fietsen een symmetrische handeling is is het naar mijn mening alleen maar bevorderlijk voor het recht krijgen van de zaak. Overigens schijnt niemand voor 100% recht te zijn.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

dubois
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 22 mei 2008 20:28

dubois 08 mar 2009 00:51

Ik heb ook bekkenscheefstand. de manueel therapeut heeft de zaak recht gezet en ik onderhoud het zelf goed door core stability oefeningen te doen.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 10 mar 2009 22:05

Idem aan hierboven.
3 jaren geleden 8 sessies van een uur gehad en het is weer een zo goed als recht getrokken. Ik zit nu ook weer redelijk recht op mijn fiets. Iets wat daarvoor niet echt het geval was.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 12 mar 2009 01:15

Bedankt voor de reacties! Het probleem komt kennelijk toch wel redelijk veel voor.

@coulthart: hoe behandelt een manueel therapeut je? Ook door te kraken? En hoe lang bleef jij recht zitten na een behandeling?

Als ik het goed begrijp kan je dus alleen core stability oefeningen gaan doen en zo de boel een beetje recht proberen te houden? Dit in combi met een manueel therapeut moet het iets beter maken? Maar met een kleine scheefstand zullen we moeten leven ;)?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5683
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 12 mar 2009 09:27

als je jaren "scheef" op je fiets zit , zelfs al wordt je bekken terug recht gezet, zul je zelf heel wat moeite moeten doen om terug een rechte zit aan te kweken. Je bent nu eenmaal een bepaalde houding gewend.
Bij mij heeft de "manipulatie" aan mijn rug toch goed gewerkt.
Ik reed ( een slingerbeweging makend) vroeger met mijn linkerknie naarbuiten (wschlk een gevolg van "scheefstand") en het heeft mij zekerst 3 maand oefening gekost om een nieuwe fietsstijl aan te leren waarbij de knieën recht bleven bij het fietsen. Als ik nu heel erg moe ben betrap ik er mij op dat ik terug die knie naar buiten begin te brengen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

pipootje
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 24 nov 2006 23:20

pipootje 12 mar 2009 10:10

[quote="Jouke Buissink"] Maar met een kleine scheefstand zullen we moeten leven ;)? [/quote]

nee, natuurlijk niet. Als er niets aan je anatomie mankeert (je bent niet invalide) dan kan iets dat scheef geworden is door een invloed van buiten ook weer (behoorlijk) recht getimmerd en getrokken worden.

als je bekken scheef staat zal in veel gevallen ook je ene been wat langer zijn (lijken) dan het andere. Mijn therapeut rukte ook wel eens aan mijn ene been terwijl zijn lieftallige assistente bovenop mij zat om er voor te zorgen dat ik niet van de tafel gerukt werd. lachen :rolleye: maar het werkte wel. Don't try this at home.
Op toilet gelezen: "Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen"

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 12 mar 2009 20:01

@Jouke,

Vandaag ben ik langs die Lucas geweest en ik ben best tevreden over zijn analyse:
- Hij heeft mijn schoenplaatjes anders gepositioneerd
- Mijn stuur wat hoger gezet en zadel iets naar achteren
- En steunzooltjes gemaakt.
- Verder merkte hij een lichte scoliose op, waardoor ik dus een beetje schreef op het zadel zat, maar daar kon hij helaas niet veel aan doen.

Vervolgens op de tacx kon ik veel makkelijk onder in de beugels fietsen, hiervoor ging ik al snel met mijn heupen schommelen en ging mijn rechter knie torderen. En dankzij de zooltjes, die eerst worden opgewarmd, had ik het gevoel dat mijn voeten veel beter ondersteunt werden. (Voor het lopen heb ik speciale steunzolen, maar bij het fietsen gebruikte ik de standaard Specialized BG zolen, die maar een beetje steun geven).

Verder vond ik 'm geintresseerd en vakkundig overkomen, dus ik zal het je zeker aanraden.
Ik zal nog laten horen of ik tijdens het weekend nog verschillen opmerk, ik verwacht niet dat alles nu opeens voorbij is; m.b.v. van manuele therapie zal ik moeten zorgen dat mijn onderrug soepeler wordt, maar ik zit nu in ieder geval iets beter op de fiets.


joukebuissink
Forum-lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21

joukebuissink 20 mar 2009 02:52

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties!
@rufio: heel erg bedankt voor de update na je bezoek! Hoe is het nu? Heb je het idee dat je minder scheef op de fiets zit? Hoe bevallen de zooltjes je verder?

Wat voor een zadel rijden jullie "scheefzitters" eigenlijk?
Ik heb al diverse zadels geprobeerd, veelal zadels met rondingen. Heb het idee dat een echt plat zadel bijv prologo nago misschien wel beter is voor mijn bekken.


Plaats reactie