Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

ombouw advies gevraagd

brotherwolf
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:01

brotherwolf 15 mar 2009 12:30

Ik heb onlangs een nieuwe MTB gekocht. Nu wil ik mijn oude MTB gaan gebruiken om km's te maken op de weg. Ik wil geen racefiets aanschaffen omdat ik dezelfde zit wil aanhouden als op de MTB. Mijn doel is om uiteindelijk meer inhoud voor MTB marathons te krijgen.
Het lijkt mij wel verstandig om andere kettingbladen en cassette te monteren evenals een setje gladde banden.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij hierin advies geven?

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 15 mar 2009 12:47

Naar de FM gaan.. cassette + tandwielen laten vervangen. En setje gladde banden kopen ;)

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 15 mar 2009 12:58

En de geveerde voorvork, als je die hebt, vervangen voor een vaste voorvork. Tenzij je natuurlijk een lockout hebt... Cassette en tandwielen vervangen lijkt me eigenlijk niet nodig. Met een 42-12 kan je ook aardig hard.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

brotherwolf
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2009 15:01

brotherwolf 15 mar 2009 12:59

mister_arby schreef:Naar de FM gaan.. cassette + tandwielen laten vervangen. En setje gladde banden kopen ;)


Dat had ik zelf ook wel kunnen verzinnen. Voordat ik naar de FM ga om dit uit te laten voeren wil ik me goed kunnen orienteren op de mogelijkheden.
Hoe groot moeten de tandwielen zijn voor weggebruik, wat is dan de idealae cassette verhouding etc etc

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 16 mar 2009 17:00

Ideale cassetteverhouding is afhankelijk van hoe hard je gaat of wil gaan. Er zijn hele tabellen op het internet beschikbaar om de snelheid bij een specifieke pedaalomwettelingssnelheid en een specifiek voorblad en kransje achter af te lezen.

Om je een idee te geven, mijn woon-werk fiets heeft een 52 voorblad en 3 versnellingen achter, een 14, een 15 en een 16. Ik woon 40 km van mijn werk en met 52x15 doe ik dat in ongeveer 5 kwartier tot anderhalf uur.
Overigens is 42x12 bijna hetzelfde als 52x15.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 mar 2009 21:17

Ik rijd gewoon op dezelfde spullen ala in het terrein:

Waarom, als je echt tandwielen gaat vervangen kost ombouwen veel tijd.
Ik heb nu een extra wielset, op de oude rijd ik op de weg met banden die ik in het terrein als versleten ervaar, daar kan je makkelijk nog 1000km mee op de weg maken.

Voordeel van een extra wielset is ook dat je (ik rijd conti) op de ene set een soort droogweer band monteert en op de ander natweer, kan je altijd op het laatste moment wisselen.

Voordeel van terreinbanden op de weg is ook dat je fiets hetzelfde reageert en je zelf nog net iets beter rijd. Daarnaast mogen mijn velgen niet meer dan 3,5 bar dus smalle slicks is geen optie en ziet er niet uit.

Het grootste verschil tov de race fiets is luchtweerstand, niet zo zeer rolweerstand. Ik heb het een keer getest en zeker met de huidige topbanden, valt het erg mee ik rijd circa 1-2 km harder op slicks (das voor mij 3% tot 6%) op een race fiest rijd ik 15-20% harder op een vlakke weg

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 559
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 18 mar 2009 14:26

Een wegcasette is met z'n kleinere stappen erg lekker voor op de weg (ook in het veld overigens) en ook smalle slicks rijden lekker. Houd er wel rekening meer dat als je smalle slicks op een ATB velg monteert dit een flink kleinere wielomtrek oplevert (tov 2" MTB band) en dat je versnellingen dus ook relatief lichter zullen uitvallen. Maar zelfs dan kom je met 42 voor en 11 a 12 als max achter een heel eind voor normale duurritten op het vlakke.
Ik heb hier overigens nog een vaste voorvork liggen die je over zou kunnen nemen.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 22 mar 2009 11:51

Ik zou vervangen:

- Slicks: Als je geen smalle slicks wil, die er volgens sommigen hier niet uit zien, neem je een stel Schwalbe Super Moto's, of Big Apples. Andere merken hebben ook soortgelijke banden.

- Wegcassette: De stapjes tussen de verzetten zijn veel kleiner, wat op de weg prettiger rijdt. Anders heb je vaak nét een te lichte, of nét een te zware versnelling bij je.

- Voorvork: Is m.i. niet per se nodig, een beetje een vork gaat niet deinen bij zittend fietsen. Als je een lockout op je vork hebt zou ik die gewoon gebruiken. Als je een luchtvork hebt kun je deze nog altijd hard oppompen, reageert hij alleen bij grote oneffenheden.

Kettingbladen zou ik gewoon laten zitten, een echt groot verzet heb je toch niet nodig.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie