Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 mar 2010 18:00

Hoi,
Aapje schreef:
fdegrove schreef:Als verdere test het produkt als smeermidddel in een naaf gedaan. Enkele honderden km lang liep dit goed.
De testwielen aan de kant gezet en enkele maanden later even bekeken. De lagers zaten eenvoudig weg vast.

Het produkt, de was plus additieven (in dit geval Krytox), dat verondersteld werd te smeren was helemaal uitgedroogd. Verdampt zeg maar.
Dat is toch ook logisch. Lagervet is heel wat anders dan kettingolie. Lagervet moet tegen hoge druk en hoge temperaturen kunnen, wat bij kettingen veel minder het geval is. Het valt me nog mee dat je er honderden kilometers mee hebt kunnen rijden (wellicht al met schade aan je lagers/conus).


Wees gerust, als het op lagers aankomt weet ik wel wat ik doe.
Het waren overigens ceramische lagers en die lopen nog steeds prima.
Nu heb ik het enkel als voorbeeld gegeven zodat je kan zien wat er met de wax gebeurt als die gaat opdrogen.
Smeert dus helemaal niks meer en als je met je gewaxte ketting lang genoeg in de regen gaat rijden heb je hetzelfde effect.

Geef mij dus ook maar een goede kettingolie. Ik geef aan die zogenaamde wondermiddeltjes geen geld meer uit, kuisen en onderhouden moet je toch doen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 mar 2010 22:01

En het is niet theoretisch dat het in de regen niet werkt zoals Zoran stelt. Het spoelt er gewoon uit, na 1,5 uur loopt de ketting echt niet meer stil. Hoe langer je dan nog blijft rijden des te droger loopt de ketting.

Een jaar of 2 geleden was er ook zo'n middeltje wat volgens sommige helemaal perfect was. Maar in de praktijk bleek het toch wel zeer tegen te vallen na een paar weken/maanden.
De claims dat de ketting met squirt lube zoveel langer mee zou gaan zou ik wel eens onderbouwd willen zien, want ik geloof er niets van, ook niet in ideale omstandigheden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 25 mar 2010 12:44

Heb to nu toe op mijn winterfiets na het monteren van een nieuwe ketting voortdurend squirt lube aangebracht en heb de volgende ervaringen/opmerkingen:

1. Je kan het rijkelijk aanbrengen zonder dat het een zwarte smeerzooi wordt.
2. Ik gebruik ook om die reden aanzienlijk meer als bij "normale" smeermiddelen dat is voor de portefeuille niet zo prettig maar dit moet je ook weer niet overdrijven. Dus of dit echt een nadeel is?
3. Onder droge omstandigheden loopt de ketting zeer rustig waarschijnlijk dat het waslaagje daaraan bijdraagd.
4. Onder half natte omstandigheden blijft de ketting ook goed lopen en soms heb ik wel de indruk dat door het waslaagje evt. zand/vuil er makkelijker afspoelt indien je bijvoorbeeld door een plas rijdt.
5. Door de squirt lube is de ketting zeer makkelijk te reinigen hetgeen ik een hele grote pre vindt.
6. Onder natte of zeer natte omstandigheden heb ik nog niet lang genoeg gefietst om het genoemde bezwaar dat het spul oplost in water en de ketting daardoor droogloopt al dan niet te kunnen bevestigen.
No pain no gain, no guts no glory!

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 25 mar 2010 14:05

TOUR had niet lang geleden een smeermiddelentest. De wondermiddelen moesten continu extra opgebracht worden, meen ik mij te herinneren.
Velgenfluisteraar

Florezido

zorankalaba
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26

zorankalaba 30 mar 2010 13:50

Could anybody tell me where I can find these test results?
Is Tour a Dutch cycling magazine? I can't find anything via Google, except a German cycling magazine named "Tour" but perhaps that's the one?
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 30 mar 2010 14:15

Het is de Duitse Tour inderdaad.
... más allá ...

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 30 mar 2010 15:15

Velgenfluisteraar

Florezido

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 30 mar 2010 22:46

sguirt was niet opgenomen in die test!
No pain no gain, no guts no glory!

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 31 mar 2010 00:42

Dat niet. Maar het geeft wel een goed idee over hoe wondermiddelen in het echt presteren. Ik heb trouwens ook nergens beweerd dat dat middel getest werd.
Velgenfluisteraar

Florezido

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 31 mar 2010 00:46

Wat is dan een wondermiddel en wat niet? Squirt is ook gewoon een wax-kettingsmeerseltje. Maar dan wel eentje die beter is dan alle voorgaande wax-smeermiddelen. Het heeft sterke en zwakke punten die in dit topic al uitgebreid behandeld zijn.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 31 mar 2010 02:33

Hoi,

Feit blijft wel dat wanneer het middel dat de wax vloiebaar houdt verdwijnt, alcohol of water, een produkt overhoudt dat gewoon niet smeert.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 04 apr 2010 23:27

Gebruik het sinds het begin van het jaar.
++ ketting wordt niet zo vies
+ ketting loopt mooi rustig/stil
--- met (erg) nat weer is de wax na 1.5-2 uur weg gespoeld. Ketting loopt droog over de cassette en begint te piepen. Hierdoor meer slijtage :-(
Is hier iets aan te doen?
Moet ik er nog (veel) meer op doen zodat het langer duurt voordat alles weg is?

Gr, Ric
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plaats reactie