Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

bandenkeuze

fritshoeve
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48

fritshoeve 28 mar 2009 17:03

Deze zomer ga ik naar de Franse Alpen (Queyras / Ecrins). Nu ben ik op zoek naar banden die ook op de weg lekker rijden (lage rolweerstand). Ik wil nl op de terugweg evt. nog even de Ventoux meenemen.

Kan ik in de Alpen off-road uit de voeten met een band met weining tot geen profiel of wordt dat helemaal niets.

Graag tips!

Groet,
Frits

tr1969
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 31 mar 2006 23:58

tr1969 28 mar 2009 17:54

Ik ga er van uit dat je met de ATB gaat.
In de alpen zeker met profiel rijden (stenen e.d.)
Anima Sana in Corpore Sano

Canyon Grail

fritshoeve
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 mar 2008 14:48

fritshoeve 29 mar 2009 15:41

Met de ATB ja... nog voorstellen voor een type band?

Wellicht een onderwerp voor een ander topic, maar... de Mt.Ventoux op een ATB (steel is real; vaste vork), evt icm slicks... is het mogelijk om dan nog een beetje een fatsoenlijke tijd neer te zetten (+- 1 u 35)?
Frits

dc_bull
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 mar 2009 20:51
Locatie: Eindhoven

dc_bull 29 mar 2009 19:55

Schwalbe Racing Ralph heeft een zeer goede grip op ATB routes en rijden ook lekker op de weg. Als je meer op de weg bent dan op een ATB route dan raad ik je de Schwalbe Hurricane aan. Deze heb ik nu op m'n Giant liggen aangezien ik nu niet echt de bossen in ga maar als ik op een stuk offroad kom heb ik in de bochten goede grip.
Hier de 2 links (btw op hun site zie je ook een handige bandenwaardering)

Racing Ralph

Hurricane
You gotta love them burning legs

robert1965
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 mei 2006 13:31

robert1965 03 mei 2009 14:07

Ik heb een aantal Alpencrossen achter de rug. Neem een ding van me aan, zorg voor een stevige band met voldoende profiel. Tijdens technische stenige afdalingen zal je er blij mee zijn. Tenzij je alleen maar zgn. schotterpaden gaat rijden, dan kan een Racing Ralph voldoen. Hurricane is mijns inziens geen optie in de Alpen is vragen om problemen.

Ik heb zelf steeds met Nobby Nic 2.1 met latex (notubes) gereden. Maar ga de volgende keer voor een maat breder 2.25. Ook op asfalt is dit een redelijk licht lopende band. Eigenlijk is Tubuless het beste, maar is weer een stuk zwaarder.

Wel twee maal een Nobby Nic op scherpe stenen volledig kapot gereden. Een maal scheur in wang en een keer scheur in loopvlak.

ciclista
Forum-lid
Berichten: 829
Lid geworden op: 17 aug 2004 23:06
Locatie: Roosendaal

ciclista 03 mei 2009 14:17

Afbeelding
Ik rij al vele jaren met Michelin in de Alpen, vooral ook omdat ze op de weg ook lekker rijden.
Vroeger heetten ze wildgripper, tegenwoordig xc hard terrain.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 mei 2009 22:50

Ik zou voor de combo gewoon bv een racing ralph nemen of een conti raceking of michelin dry2 De droogweer profiel banden hebben tegewoordig echt niet zo veel meer weerstand. Daarnaast vind ik grip in de alpen ook wel prettig!

De hierboven genoemde michelin Hard terrain heeft in 80% van de omstandigheden meer rolweerstand dan de XCR dry1 en 2.

Daarnaast een keer een beetje blokkeren en je hebt een slick, daarnaast niet leverbaar met goed rubber dus wat mij btreft kan die in de kast.

Er zijn zoveel mtb'ers die in het kade van wat ze denken een lagere rolweerstand of sneller zou moeten zijn zulkecapriolen uithalen zodat ze alleen maar langzamer zijn.

Gewoon lekker een droogweerband, zet je hem in het terrijn op 1.8 tot 2.2 bar en op de weg 3.5 heb je nergens last van en grip in het terrein en een lage rolweerstand op de weg

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 04 mei 2009 18:35

Ik rijd zelf ook met racing ralph en deze hebben voldoende grip in het terrein en de weerstand op de weg valt mee.
Slicks erop voor de beklimming van de ventoux (of een ander col) heeft niet zo heel veel zin: bij een beklimming is de rolweerstand toch te verwaarlozen ten opzichte van de weerstand die de helling geeft. Bij de afdaling zal het wel beter sturen zijn.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 31 mei 2009 22:49

Bandjes hebben in de Alpen best wel hard de neiging om te slijten :wink:. Je hebt dus kans een setje binnen een week af te schrijven. Je hebt niet voor niks speciale Alpenbanden, zoals bijvoorbeeld Schwalbe Smart Sam of Fat Albert. Deze banden zijn een stuk lekbestendiger.

Bij een alpencol is de rolweerstand NIET te verwaarlozen, die rolweerstand maakt het onnodig zwaarder. Als je van plan bent op asfalt te blijven: neem een stel goede slicks, bijvoorbeeld Schwalbe Super Moto's of Big Apple's, waarbij de laatste wel zwaar zijn.

Wil je off-road: Neem een stel goede alpenbanden. Het vertrouwen en de grip is gewoon een stuk prettiger, en dan ook nog eens minder kans op lekrijden.

Als je toch beide met dezelfde band wil doen, ga dan voor een set alpenbanden. Zit je in ieder geval niet verlegen om grip.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

stayer
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jan 2006 22:55

stayer 05 jun 2009 00:40

Zelf gebruik ik een combi van Schwalbe Furious Fred achter en Racing Ralph voor. Als je alleen op de weg blijft is wellicht een FF voor nog "sneller". Ga je onverhard, doe dan de RR voor, anders wordt je remweg onprettig langer.

Veel plezier! Alvast.

jannak
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 01 feb 2005 22:05

jannak 05 jun 2009 12:45

Ik neem altijd een setje slicks mee op vakantie. Rij meestentijds op Michelins XCR Dry maar ga zeker 2 of 3 keer een wegrit doen. Ik monteer dan Ritchey's Tom Slick Comp 1.4"
Ideaal om mee te klimmen maar nog iedealer om af te dalen!
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie