Vraag hier naar het door jou gezochte onderdeel of fiets

waar crosshybride modellen te kopen? (oudere modellen/b-merken)

nielsbleij
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2009 17:17

nielsbleij 24 mei 2009 17:19

Ik ben opzoek naar een crosshybride om wat sportiever te gaan fietsen. Daar dit mijn eerste 'sportieve' fiets is wil ik het niet al te duur maken. Weet iemand hier misschien nog wat winkels waar ze modellen van 2008 of 2007 aanbieden voor een zacht prijsje. Of een b-merk dat wel goede materialen gebruikt? Ik ben namelijk een leek op het gebied van fietsen dus een b-merk dat wel een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft zal ik niet zo snel herkennen. Alvast bedankt voor de hulp
groet,

Niels

p.s. ik weet niet of dit het goede subforum is maar anders moet een moderator hem naar het goede forum verplaatsen

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 25 mei 2009 11:13

Hoi Niels,

Ik heb een crosshybride (Stevens XC7) in de aanbieding. Welke maat zoek je?
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

nielsbleij
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mei 2009 17:17

nielsbleij 25 mei 2009 11:18

als gezegd ik heb niet al teveel verstand van fietsen maar volgens mij heb ik een 20 inch framemaat nodig (als dit is wat je bedoeld)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mei 2009 01:58

[quote="nielsbleij"]als gezegd ik heb niet al teveel verstand van fietsen maar volgens mij heb ik een 20 inch framemaat nodig (als dit is wat je bedoeld)[/quote]

Realiseer je wel dat de klassieke framemaat (lengte zadelbuis vanaf hart trapas) zijn betekenis verloren heeft met het algemene gebruik van sloping (aflopende) bovenbuizen. Een betere richtlijn is je lichaamslengte en lichaamsverhoudingen: lange of korte benen enz. Een 20 inch maat in de oude maatvoering is heel klein. Vertaald in de sloping frames is het medium tot medium plus, bij iedere fabrikant anders vanwege de mate van sloping. Orienteer je daarom op de vtt, virtual top tube-horizontaal gemeten boven buis en kijk naar de zitbuishoek. Is de laatste 73 graden, hetgeen ergonomisch ideaal is kies dan bij 1.75m voor 57cm, dit is met stuurpen nog te corrigeren. bij een kleinere hoek, 72graden kun je 1 tot 1,5 cm erbij tellen. Dit is een begin voor een beter begrip voor een newbe van framematen van een hybride. Nogmaals: er is geen houvast meer aan de oude klassieke framemaat.
Mijn advies: geen verende vorken en zeker geen verende zadelpennen, maar brede banden, met name Schwalbe Big Apple. Past in Gazelle Playa, voor redelijke bedragen op marktplaats. Frame zeer degelijk, maar gemonteerde draaiende onderdelen zijn inmiddels wel aan vervanging toe.

Plaats reactie