Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

uci regel minimum gewicht veranderen

rogi
Forum-lid
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2009 22:46

rogi 28 mei 2009 13:48

Dat zal zeker waar zijn, maar een Boonen zie ik ook met een 6,8 kg fiets niet een zware bergetappe met aankomst bergop winnen, het is dan vooral een kwestie van schade beperken.

cazanner
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 apr 2008 03:04

cazanner 28 mei 2009 16:07

Het gewicht van de racer weegt niet op tegen talend.
BV een berg geit zal goed klimmen maar waait er af in een vlakke rit, of een sprinter wint als hij de streep ziet maar lost als het bergop gaat.
Ik denk niet dat een kilo meer of minder hier iets aan veranderd.
Enkel ronde renners zouden bij zo een regel baat hebben en dan zie je dat juist die mannen dezelfde lichaamsbouw hebben.
racefiets kopen is moeilijker dan racen

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 28 mei 2009 16:54

Met verbazing dit topic gevolgd. Het is gewoon jammer als je als topsporter niet het juiste postuur, gewicht of wat dan ook hebt om op topniveau mee te kunnen komen. Misschien heb je wel gelijk, en zijn lichte renners in het nadeel met een zware fiets. Maar zoveel nu ook niet, want zoals hierboven al opgemerkt is 80% van het prof peloton licht en klein. En anders... jammer, had maar een andere sport gekozen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 jun 2009 01:15

Met stijgende verbazing en teleurstelling deze topic gevolgd. Teleurstelling vanwege de dominante neiging om geen hinder te willen hebben van kennis van zaken bij het vaak volledig ontbreken van zelfs maar een beetje basiskennis. Ik sta altijd open voor kennis die verrijkt, ook wanneer het betekent dat ik mijn eigen visie, soms gewoon een niet onderbouwd oordeel, moet aanpassen.
Ik veronderstelde dat het gros van de mannelijke profs een lichaamsgewicht had tussen de 60 en de 65 kg. En trouwens velen met mij. Dr. Charles Dauwe wees me op het volgende: "Voor alle 260 renners die de Giro en/of de Tour hebben uitgereden in 2008 was het statistische gemiddelde gewicht = 68 kg, de gemiddelde lengte 1.79 m en de gemiddelde BMI = 21."
De gemiddelde prof is dus geen lichtgewicht en @amro : de feiten spreken jouw en mijn beeld tegen.
Laten we het onthouden en niet opnieuw in onwetendheid terugvallen.

lincity
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 mei 2006 22:36

lincity 04 jun 2009 02:19

klimmer schreef:Met stijgende verbazing en teleurstelling deze topic gevolgd. Teleurstelling vanwege de dominante neiging om geen hinder te willen hebben van kennis van zaken bij het vaak volledig ontbreken van zelfs maar een beetje basiskennis. Ik sta altijd open voor kennis die verrijkt, ook wanneer het betekent dat ik mijn eigen visie, soms gewoon een niet onderbouwd oordeel, moet aanpassen.
Ik veronderstelde dat het gros van de mannelijke profs een lichaamsgewicht had tussen de 60 en de 65 kg. En trouwens velen met mij. Dr. Charles Dauwe wees me op het volgende: "Voor alle 260 renners die de Giro en/of de Tour hebben uitgereden in 2008 was het statistische gemiddelde gewicht = 68 kg, de gemiddelde lengte 1.79 m en de gemiddelde BMI = 21."
De gemiddelde prof is dus geen lichtgewicht en @amro : de feiten spreken jouw en mijn beeld tegen.
Laten we het onthouden en niet opnieuw in onwetendheid terugvallen.




[img=http://2.bp.blogspot.com/_H1-LCbPS18Q/S ... ero0db.jpg]
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 04 jun 2009 02:36

En wie heeft hier nu eigenlijk over geklaagd van de beroepswielrenners?

Waar komt dit voorstel tot wijziging vandaan? Van de Klimmer of van Charles Dauwe (dat is toch die meneer op die site die op de fiets geen helm draagt en als hij naast de fiets staat er wel eentje op heeft?)
"Try not. Do or do not......there is no try"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jun 2009 13:20

Ik vind de gewichtslimiet wel belachelijk en niet zozeer of een klimmer of wie dan ook in het nadeel is, maar gewoon omdat het de fabrinkanten nog inovatiever kan maken.

Meteen het frame vrijgeven en we hebben een probleemloos frame wat niet scheurt bast of weet ik het wat van circa 500-700gram en het word nog een stuk goedkoper ook!!

In de MTB wedstrijdwereld heb je dat ook de lichste (rijbare mtb's) zijn 7.5 de zwaardere 9.5kg. Leuk toch lekker overal aan klooien om het lichter te maken, das alleen al een hobby van me en je leert ook steeds meer over je fiets.

Ik zou het wel eens intresaant vinden te weten hoe zwaar de fietsen van een aantal renners zijn. Ik geloof namelijk nooit dat elk merk zomaar even op 6.8 kilo komt.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 jun 2009 13:32

klimmer schreef:Met stijgende verbazing en teleurstelling deze topic gevolgd. Teleurstelling vanwege de dominante neiging om geen hinder te willen hebben van kennis van zaken bij het vaak volledig ontbreken van zelfs maar een beetje basiskennis. Ik sta altijd open voor kennis die verrijkt, ook wanneer het betekent dat ik mijn eigen visie, soms gewoon een niet onderbouwd oordeel, moet aanpassen.
Ik veronderstelde dat het gros van de mannelijke profs een lichaamsgewicht had tussen de 60 en de 65 kg. En trouwens velen met mij. Dr. Charles Dauwe wees me op het volgende: "Voor alle 260 renners die de Giro en/of de Tour hebben uitgereden in 2008 was het statistische gemiddelde gewicht = 68 kg, de gemiddelde lengte 1.79 m en de gemiddelde BMI = 21."
De gemiddelde prof is dus geen lichtgewicht en @amro : de feiten spreken jouw en mijn beeld tegen.
Laten we het onthouden en niet opnieuw in onwetendheid terugvallen.


wat zegt dat gemiddelde gewicht over de top 10 in de uitslag van de Giro?

1 Denis Menchov (Rus) 65kg
2 Danilo Di Luca (Ita) 61kg
3 Franco Pellizotti (Ita) 63kg
4 Carlos Sastre (Spa) 60kg
5 Ivan Basso (Ita) 70kg
6 Levi Leipheimer (USA) 62kg
7 Stefano Garzelli (Ita) 59kg
8 Michael Rogers (Aus) 74kg
9 Tadej Valjavec (Slo) 59kg
10 Marzio Bruseghin (Ita) 70kg

gemiddeld: 64.3kg


Niets dus. We hebben het hier niet over gemiddelde renners.
wasbeer2006 schreef:Ik geloof namelijk nooit dat elk merk zomaar even op 6.8 kilo komt.
Ze komen onder 6.8, maar worden met dood gewicht tot 6.8 gebracht (of tegenwoordig door SRM, stijvere wielen/onderdelen e.d.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 04 jun 2009 15:07

Als ik het betoog van klimmer lees komt dit beeld bij me op:

Afbeelding

Daar wou ik het blij laten...

(En wie wil weten wat ik er inhoudelijk van vind, scrolt/navigeert maar een stukje terug, ik val niet graag in herhaling)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 okt 2009 03:49

Niklas2 schreef: Is er enig bewijsmateriaal dat voor een profkoers/etappe waarin veel moet worden geklommen alle fietsen van de deelnemers zo zijn getuned dat ze op exact 6,800000 kg uitkomen?


Niet alle deelnemers! Je vraagt naar bewijzen. Toch eens wat vaker http://www.cyclingnews.com bezoeken. Had je de beelden gezien van een ingenieus "apparaat", waaraan gewichtjes zitten in de maat van de binnendiameter van de trapas. Zodat de fiets met die gewichtjes in de trapas, juist...., heel goed: net boven de 6800 gram weegt. Het betrof trouwens het onbeduidende.... ploegje van Astana. ;-)

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 22 okt 2009 11:35

Afbeelding
"Try not. Do or do not......there is no try"

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 22 okt 2009 11:38

ik denk dat een maximaal gewicht voor de wielrenner alles oplost.
Anders komen de regels en berekeningen niet meer uit. Het is toch allemaal kul. Gewoon deze regel zo behouden. Iemand die goed is wint echt wel.

Plaats reactie