Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB vast/ uitgeboord, hulp gevraagd!

pleegzusterbloe
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 mei 2007 16:53

pleegzusterbloe 01 jul 2009 16:54

Ik ben bezig met een nieuw projectje: een titanium racefiets bouwen. Helaas blijkt van het frame dat ik gekocht heb het BB gaar, dus dat moet er af. Zit echter muur en muurvast. Vanmorgen bezig geweest het uit te boren, met het volgende resultaat:

http://img3.imageshack.us/img3/5562/dsc02989i.jpg

Ander shotje:

http://img27.imageshack.us/i/dsc02990r.jpg/

De andere kant ziet er vooralsnog zo uit:

http://img245.imageshack.us/i/dsc02992u.jpg/


Op dit moment loop ik even vast, net zoals het BB. Ik weet even niet meer wat ik verder moet doen. Mijn vragen zijn:

- moet ik me nu gaan richten op de "goede kant" en de andere kant even laten zitten?
- hoe krijg ik het restant van die zooi er uit zonder het schroefdraad te beschadigen?
- is dit Uberhaupt nog mogelijk?
- zo nee, wat dan?

Graag jullie ervaringen, anekdotes en goede tips. Gelieve niet te komen met: "nieuw frame kopen"

Alvast bedankt!!!!

Gebruikersavatar
andromeda
Forum-lid HC
Berichten: 4013
Lid geworden op: 08 sep 2005 01:53

Gebruikersavatar andromeda 01 jul 2009 16:59

De (eerste) foto is wat onduidelijk en de andere doen het niet maar zover ik kan zien zit er door het boren geen echte "rand" meer op waar je grip op hebt?

Als dit nog wel zo is kun je proberen het bracket in een bankschroef te zetten en je fiets als hefboom te gebruiken, zo creeer je een heel groot moment en lukt het bij mij 9 van de 10 keer.

Nu kan jij natuurlijk het 10de geval hebben maar is het proberen waar denk ik?
"Try not. Do or do not......there is no try"

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 01 jul 2009 17:07

Inderdaad, zet het bracket zelf of je tool vast in de bankschroef en gebruik het frame dan als arm. Een andere mogelijkheid is de brackettool goed op de cup duwen en dan een paar flinke tikken op het handvat geven met een hamer (pas op voor je vingers en je frame!)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 jul 2009 17:40

Ik zou het als extra wel eerts even goed inspuiten met kruipolie en WD40 en een paar daagjes wachten. je hebt niet meer zo heel veel kansen

pleegzusterbloe
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 mei 2007 16:53

pleegzusterbloe 01 jul 2009 22:58

Het probleem met de "goede" cup is, dat iemand al eerder heeft geprobeerd de cup los te schroeven. Door deze mislukte pogingen zijn de grip-uitsparingen al dusdanig uitgelubberd dat ik met mijn tool geen grip meer heb maar iedere keer losschiet....

mellie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:29

mellie 01 jul 2009 23:03

Als je denkt dat de goede cup nog los te draaien is, zou ik daar een aantal gaten in boren en daar zelf een passend tooltje bij maken, waarbij het tooltje pinnen heeft die in de geboorde gaten vallen.

Met een beetje geluk, en een lange arm zou het moeten kunnen lukken.

pleegzusterbloe
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 mei 2007 16:53

pleegzusterbloe 01 jul 2009 23:07

Ga ik in mee.....en de andere (halve) cup?

mellie
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 nov 2008 16:29

mellie 02 jul 2009 14:06

Andere cup volgens de oplossing in je tweeling draadje. ;)

Bedacht me nog dat als je 'mijn' methode gebruikt, je het zelfgemaakte tooltje tegen de cup vast kan zetten door de as te gebruiken. Dus het tooltje zet je vast tegen de cup op dezelfde mannier als een krank arm op de as, maar dan moet het tooltje zo dik zijn dat die tegen de cup gedrukt wordt.

Dan voorkom je het risico om losschieten van het toolje en daardoor uitlubberen van de geboorde gaten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12654
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jul 2009 16:24

De vorige eigenaar zal de verkeerde kant wel hebben opgedraaid, mijn ervaring is dat het altijd wel vastzit maar met een beetje kracht ook zo weer los is.

Nu heb ik het zelf pas bij een fiets of 8 a 10 gedaan. kan me voorstellen dat het na een wintertje pekel wel anders kan zijn.

Kan je de tool er niet inzetten en die met een grote ring (of dopsleutel) vastklemmen zodat ie er niet uit kan schieten??

turbodiesel2
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 nov 2007 18:08

turbodiesel2 03 jul 2009 10:40

zo he , dat ziet er bekend uit.
ik kreeg hem op de volgende manier er uit, twee grote gaten boren dwars door alles heen aan weerszijden van de trapas aan de kant waar je al lekker op weg bent.
hierna met een dremel het aluminium weg slijpen naar het draad van het bracket toe zodat je twee losse helften over houd.
met een hamer en een beitel de twee helften losrammen, trapas via de andere kant eruit slaan en zelfde procedure aan de andere kant uitvoeren.
als die echt vast zit is er geen andere manier en reken op drie dagen werk met veel koffie, succes

Plaats reactie