Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Verschil fiets van EUR 3000 of EUR 6000

pietr
Forum-lid

pietr 25 jul 2009 10:34

Op zo'n manier rmoet het geen probleem zijn om een fiets van 15k in elkaar te schroeven, vermoed ik. Wel met gangbare onderdelen (niet op speciale bestelling / op maat gemaakt). Wie heeft het duurste productieframe, Litespeed?
Scott Addict SE
Bulls Copperhead 3

jappiex
Forum-lid

jappiex 25 jul 2009 10:36

Kino schreef:En ja, mijn Pinarello brengt me elke weer een hoop lol en dat is ook onbetaalbaar.

Ik probeer elke dag weer te zien dat mijn 'oude' Bianchi SL3 mij ook zo veel lol brengt. Want dat doet ' ie. En dan is zo'n forum alleen maar verstoring, want hier komen de heerlijkste snoepjes voorbij.

Wat betreft het uitgeven van geld. Ik heb dure banden gekocht, een enorme stap voorwaarts. M'n San Marco Rever zadel was veel duurder maar draagt in verhouding minder bij dan de banden. Een mooie nieuwe groep ter vervanging van mijn 9sp Ultegra zou ik ook wel heel graag willen, maar het verstand zegt dat dat niets bijdraagt aan mijn plezier als toerfietser. Bezit van de zaak, hetzelfde vermaak, heb het al wel eens eerder meegemaakt.

Ik snap wel dat mensen veel geld uitgeven aan hun fietsen, maar denk niet dat ze ter verdediging daarvan moeten zeggen dat het allemaal veel beter is. Fractioneel beter en gekocht uit liefde voor het fietsen zou denk ik vaak beter passen.

trifox
Forum-lid

trifox 25 jul 2009 11:30

Ben overtuigd dat er weinig verschil zit in rijkwaliteiten tussen fietsen van 3K en 6K. Ben zelfs overtuigd dat een fiets van 1,5K (type canyon met ultegra) meer dan voldoende is voor iedere toerfietser MAAR emotie geeft steeds de doorslag.
Ik verkoop o.a. uurwerken en ook hier heb je hetzelfde. Een swatch van 42€ geeft evengoed het uur als de TAG Heuer Monaco V4 van 70.000€ (juist gelezen : zeventig duizend)
Zelfde met wagens. Ongeacht de prijs: ze brengen je van A naar B. OK, hier kun je natuurlijk nog de manier waarop (snelheid, comfort,...) betwisten.

Uiteindelijk draait het dus om emotie en wat je eraan wilt besteden.
Ik heb op mijn R3sl ook Camilio N.E.R.D. remhoevetjes. Zijn ze beter dan de standaard sram's, shimano's, campa's??? waarschijnlijk niet. Maar ik wilde die exotische hebbedingetjes om mijn fiets. Heb ze zelfs moeten bestellen in de USA en heb er nog flink op moeten bijbetalen aan de invoerrechten en taxen. Maar ze zijn het waard. mooi, zeldzaam, exclusief. Ik kan er enorm van genieten (jammer genoeg te weinig in de praktijk)

Ik bedoel maar, als je alles doodnuchter moet benaderen dan is er ook geen enkele fun meer aan. Het zijn de emoties die het hem doen en ook voldoening geven in het leven.

Natuurlijk is het bedrag dat je kunt besteden doorslaggevend en niet iedereen kan 6K ophoesten voor een fiets. Iemand met 1,5K budget zal misschien meer emotie beleven zelfs. Kortom, iedereen zal dit voor zichzelf moeten uitmaken.

Conclusie : Prijsverschillen zijn geen factor voor beter of slechtere fietsen. Er zit wel degelijk verschil maar het factorverschil staat niet in verhouding tot het prijsverschil. Zoals met alles is het een stuk emotie (naam?, merk) dat je er bijkoopt. En draait of keert het zoals je wilt; als consument is dit een heel belangrijk onderdeel bij eender welke aankoop.

janfiets
Forum-lid

janfiets 25 jul 2009 14:28

Trifox schreef:Ben overtuigd dat er weinig verschil zit in rijkwaliteiten tussen fietsen van 3K en 6K. Ben zelfs overtuigd dat een fiets van 1,5K (type canyon met ultegra) meer dan voldoende is voor iedere toerfietser MAAR emotie geeft steeds de doorslag.
Ik verkoop o.a. uurwerken en ook hier heb je hetzelfde. Een swatch van 42€ geeft evengoed het uur als de TAG Heuer Monaco V4 van 70.000€ (juist gelezen : zeventig duizend)
Zelfde met wagens. Ongeacht de prijs: ze brengen je van A naar B. OK, hier kun je natuurlijk nog de manier waarop (snelheid, comfort,...) betwisten.

Ik heb me echt enorm verbaasd wat sommige mensen met een modaal salaris neertellen voor een klokje, zonder blikken of blozen 4-5k. Wat mij betreft is de horlogemarkt echt de markt die heel veel vragen voor een merknaam. Neemt niet weg dat ik ook een erg mooi horloge heb maar dan wel van 600 euro duur zat.

Over de fietsen, volgens mij is het verschil vrij simpel uit te leggen. In een fiets van 6K zullen meer onderdelen zitten die net wat nieuwer zijn en net iets beter ontwikkelt iets wat je waarschijnlijk als toerrijder niet merkt maar ja je betaalt wel de ontwikkelingskosten. En tja mensen betalen nou eenmaal veel ervoor als ze kunnen zeggen ja ik rij op dezelfde fiets als bv Tom Boonen. Wat de gek ervoor geeft he ;)
Fiets hem erin!

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 26 jul 2009 00:00

Trifox schreef:Ben overtuigd dat er weinig verschil zit in rijkwaliteiten tussen fietsen van 3K en 6K. Ben zelfs overtuigd dat een fiets van 1,5K (type canyon met ultegra) meer dan voldoende is voor iedere toerfietser MAAR emotie geeft steeds de doorslag.

Ik zelf heb een Seamaster Pro (#2255.80) uit 2000. Heeft me wat gekost, maar ik zou hem nooit verkopen. Het is momenteel mijn enige horloge -van waarde- aangezien ik de rest wel de deur uit heb gedaan omdat het een dure grap werd, maar aan mijn SMP ben ik zwaar gehecht. Met fietsen? Hetzelfde verhaal gok ik. Buiten dat je niet 10 fietsen in een kistje stopt en elke dag een andere uit kiest om op te rijden.

velo
Forum-lid
Contact

velo 26 jul 2009 15:20

Als je fiets een verlengstuk is van ego zal een fiets van 6k (en meer) waarschijnlijk wel voldoen.

Wie zijn ego in de garage laat kan met een fiets van 3k en minder zeer veel blijvend plezier hebben.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

zweef
Forum-lid

zweef 26 jul 2009 15:35

velo schreef:Wie zijn ego in de garage laat kan met een fiets van 3k en minder zeer veel blijvend plezier hebben.

Fietsje van minder dan 1K, en erg veel plezier daarmee. Maarre, waar laat ik nou mijn ego als ik geen garage heb?
You should see me go downhill...

paulusr3
Forum-lid

paulusr3 26 jul 2009 16:05

Ypuh schreef:

Ik zelf heb een Seamaster Pro (#2255.80) uit 2000. Heeft me wat gekost, maar ik zou hem nooit verkopen. Het is momenteel mijn enige horloge -van waarde- aangezien ik de rest wel de deur uit heb gedaan omdat het een dure grap werd, maar aan mijn SMP ben ik zwaar gehecht. Met fietsen? Hetzelfde verhaal gok ik. Buiten dat je niet 10 fietsen in een kistje stopt en elke dag een andere uit kiest om op te rijden.

Op Horloges schrijf je doorgaans wel minder af dan op fietsen! Er zijn types die zelfs alleen maar meer waard worden...! Met een fiets wel effe anders helaas... ;)

Ik wil hier niet gaan pleiten voor dure fietsen, maar wat mij betreft is er wel degelijk verschil tussen een fiets van € 1500 of één van € 4000. Dat zit hem vooral in de onderdelen. Persoonlijk vind ik het verschil tussen bv een recordgroep en centaurgroep aanzienlijk. Of het de prijsverschillen rechtvaardigt, is een andere discussie.....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

zweef
Forum-lid

zweef 26 jul 2009 16:26

paulusR3 schreef:Persoonlijk vind ik het verschil tussen bv een recordgroep en centaurgroep aanzienlijk.
Doe eens vertellen dan alsjeblieft, ben ik wel nieuwsgierig naar.
You should see me go downhill...

-divo-
Forum-lid

-divo- 26 jul 2009 16:43

vangogh schreef:Forummers,

Ik vraag me (als toerist) af waaraan je het verschil van een fiets in de hogere middenklasse van zeg EUR 3000 - EUR 4000 t.o.v. een topfiets van EUR 6000 - EUR 8000 (of nog meer) merkt.

Het valt me namelijk op dat er lang niet altijd een gewichtsverschil bestaat en dat je ook vaak in de middenklasse al met een topgroep krijgt (vaak Dura Ace). Frames zijn bijna altijd carbon en stijfheid verschilt marginaal tot niet.

Wat rechtvaardigt dan het (vaak enorme) prijsverschil. Zijn er dan echt andere rijeigenschappen, of kan je dat ook niet echt stellen?

Het lijkt me leuk hierover eens te discussieren, dus ik zie jullie meningen graag.

Groet, VG

Natuurlijk kun je voor 3000 euro een leuke goede fiets neer zetten.
Niet alle carbon is hetzelfde overigens. Het ene procedee is duurder dan het ander. Verder betaal je voor ontwikkeling, naam, exclusiviteit etc.

Ik vind ook dat je niet 'zomaar' een vergelijk kunt stellen. Stel dat bijv een fiets van 3000 euro die opgebouwd is met Dura Ace met clincher wielen van 600 euro en in de fiets van 6000 euro tube wielen van dik 2000 euro en verder opgebouwd met Campagnolo Super Record. Dan heb je al een heel verschil in totaal prijs.

Geheel afhankelijk welke fietsen het zijn zul je een mate van verschil merken. De prijs kan hetzelfde zijn maar de rijeigenschappen misschien totaal verschillend.
In het algemeen:
Verschil tussen geen fiets en een fiets is erg groot
Verschil tussen een fiets van 750 euro en 1500 euro is redelijk te noemen
Verschil tussen een fiets van 1500 euro en 3000 euro is redelijk te noemen
Verschil tussen een fiets van 3000 euro en 6000 euro is redelijk te noemen

Hoe ga je nu vergelijken? Wel je eerste vraag zou moeten zijn wat ga ik precies vergelijken? WAT is afhankelijk van jouw individuele verwachting. En die heb je niet benoemd. Bovendien iemand met een smalle beurs heeft een andere input dan iemand met 30 miljoen op z'n bankrekening.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 26 jul 2009 22:36

Zweef schreef:
paulusR3 schreef:Persoonlijk vind ik het verschil tussen bv een recordgroep en centaurgroep aanzienlijk.
Doe eens vertellen dan alsjeblieft, ben ik wel nieuwsgierig naar.

- Meer tandjes ineen schakelen.
- trefzekerder schakelen
- stijvere remmen (beter remgedrag)
- Lichter
- mooier
- shifters zijn vanbinnen met teflon bekleed dus deze zullen langer beter schakelen

en zo kan ik nog wel even doorgaan

Plaats reactie