Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Beginners fiets

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2009 03:28

Hey,

Ik ben net nieuw hier op het forum omdat ik besloten heb over te gaan tot de aankoop van een race fiets. Ik fiets wekelijks al vele kilometers recreatief en doe ook mee aan enkele fietstochten met een fietsclub. Echter zijn 2 vrienden van me overgestapt op de racefiets en wil ik graag met ze mee. Ik heb alleen het nadeel dat ik met mijn eigen budget zit en hun zijn voorzien door hun ouders.

Ik heb mezelf een beetje ingelezen op dit forum, tussen de talloze gelijknamige topic (jammer genoeg maak ik er nu zelf ook 1, maar ik heb liever een beetje persoonlijke aandacht dan dat ik iemand anders zijn topic vervuil) en ben tot de conclusie gekomen dat ik een fiets zoek tot €600,- met een volledige Tiagra setup. Ik schat dat dit voldoende is voor een eerste fiets en circa 50-100 km in de week. Het budget is redelijk laag aangezien ik ook nog schoenen, pedalen en een nieuw setje kleding wil kopen. Mijn huidige setje is nu pakweg 5 jaar oud en heeft zijn beste tijd gehad.

Een korte sidenote; Leeftijd is 18 jaar, ben allang uitgegroeid dus dat is geen probleem. Lengte 1.86 (Niet zo belangrijk), gewicht ligt rond de 95 kg (Atletisch gebouwd. Echter is dit iets om serieus rekening mee te houden aangezien ik weinig gewicht zal gaan verliezen?) en volgens mijn beenlengte heb ik een frame nodig van 59,2 cm (Ik ga waarschijnlijk voor de 58cm fiets, aangezien ik van iets kleinere fietsen houd).

Zelf had ik deze fietsen op het oog met het idee van goede prijs/kwaliteit verhoudingen.

Het gaat om deze Target Tiagra 09.

Of

De Sensa Tiagra.

Vanwege het prijsverschil lonk ik naar de Target. De Sensa schijnt hier echter op het forum iets vaker genoemd te zijn en daarme dus vrij bekend te zijn hier.

Dat is de objectieve vraag.

Mijn laatste vraag is of het toch niet beter is om naar een fietsemaker te gaan en zijn of haar advies op te volgen. Vaak krijg ik het idee dat na een uurtje op internet lezen, je meer weet dan een fietsenmaker die doorgaans zijn huismerk probeerd te verkopen. Aan de andere kant, mocht je een fiets uitgekozen hebben, dan blijkt deze op internet veel goedkoper als bij de FM.

De Sensa zou ik kunnen testen bij het afhalen. De Target zou ik gewoonweg terug kunnen sturen indien het niet bevalt.

Als laatste, als iemand een goed alternatief weet binnen het budget. Be my guest. Maar maak de keuze alstublieft niet te groot!

doeswi04
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2009 19:16

doeswi04 23 jul 2009 04:50

Persoonlijk zou ik voor een goede tweedehands gaan, zo heb ik mijn beginnersfiets gekocht. Zijn genoeg mensen die een nieuwe racefiets hebben gekocht en hem daarna weer verkopen omdat de sport hen niet ligt.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2009 16:35

Ik heb even je advies opgevolgd en gok dat vandaag of morgen even ga kijken bij deze Trek 1000 SL.

Verder kan ik niet veel leuke fietsen vinden binnen mijn budget en op een afhaal-afstand. Veel fietsen zijn hebben toch een Sora groep, terwijl Tiagra hier beter gepromoot word. Anders denk ik dat ik toch de Target bestel om te proberen, tenzij ik een beter advies krijg. Ik sta voor veel dingen open.

Overigens leef ik zelf al aardig in de internet cultuur. Vroeger was het ook niet voor te stellen dat je een televisie over het internet kocht, aangezien je deze wou 'proberen'. Tegenwoordig word meer dan de helft van de TV's verkocht door dozenschuif bedrijven. Een fiets zou lekker moeten zitten, maar het lijkt me altijd even wennen, of heb ik dit fout?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 23 jul 2009 16:39

Geef even aan welke regio voor jou past. Misschien dat mede forumgebruikers
met jou mee kunnen zoeken. In mijn regio zijn namelijk enkele mooie 2e handse racefietsen te koop die in je budget van €600 vallen.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

doeswi04
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jul 2009 19:16

doeswi04 23 jul 2009 17:25

Goed zoeken loont vaak bij tweedehands fietsjes, en vaak zit er nog een afding marge in. Let wel, weinig kilometers is vaak subjectief. Voor een framemaat 54t/m 56 is er genoeg z.g.a.n. te vinden, jij hebt dus een wat zeldzamer maatje.

Die Target en Sensa verschillen niet veel van elkaar. Wil je echt persoonlijk aandacht en advies kan je best naar een fietsenzaak gaan. Het belangrijkst bij het kiezen van je fiets, is dat je jezelf goed voelt bij je fiets. Maar de afmontage en geometrie is evenzeer belangrijk.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 23 jul 2009 17:44

Hey. Ik woon in een dorp genaamd Burum (Grens Friesland/Groningen) en zou het liefst in een straal van 50-60 km iets vinden.

Tweedehands is niet zozeer mijn voorkeur, maar een z.g.a.n. 2e handsje is ook prima, maar dan wel gelieve in mijn regio om op te halen. Als je dus iets weet/kent o.i.d, van harte welkom!

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 23 jul 2009 18:35

doeswi04 schreef:Persoonlijk zou ik voor een goede tweedehands gaan, zo heb ik mijn beginnersfiets gekocht. Zijn genoeg mensen die een nieuwe racefiets hebben gekocht en hem daarna weer verkopen omdat de sport hen niet ligt.


+1

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 jul 2009 14:29

Inmiddels heb ik toch besloten voor een nieuwe fiets te gaan en de Sensa sprak me het meeste aan. Kortom, ik had de Sensa besteld maar kreeg echter een telefoontje dat deze niet leverbaar was op dit moment. Dus als alternatief heb ik de Gazelle V3 aangeboden gekregen voor hetzelfde geld en ben ik daarmee akkoord gegaan.

Ik hoop Zondag een tochtje te kunnen maken van 70 km en laat mijn bevindingen even horen!

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 24 jul 2009 14:33

Goed gedaan. Veel fietsplezier!
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

recreabiker
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2009 20:17

recreabiker 24 jul 2009 23:22

Ypuh, ik heb vrijwel dezelfde "specs" wat betreft lengte/gewicht. Ik heb de V3 gezien en er op gezeten maar vond hem heel klein uitvallen en bovendien niet mooi in het echt. Op de foto oogt de fiets prima maar in werkelijkheid is de kleur meer 50/50 rood/oranje en nogal vaal. Mijn ervaring is trouwens ook dat de echt interessante aanbiedingen daar "op dit moment even niet" leverbaar zijn. De Trek 1.9 was er niet meer in 58/60 cm, als 2e keus had ik deze http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort maar ook die was er niet. Uiteindelijk een DF bij de FM gekocht.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 24 jul 2009 23:42

Recreabiker schreef:Ypuh, ik heb vrijwel dezelfde "specs" wat betreft lengte/gewicht. Ik heb de V3 gezien en er op gezeten maar vond hem heel klein uitvallen en bovendien niet mooi in het echt. Op de foto oogt de fiets prima maar in werkelijkheid is de kleur meer 50/50 rood/oranje en nogal vaal. Mijn ervaring is trouwens ook dat de echt interessante aanbiedingen daar "op dit moment even niet" leverbaar zijn. De Trek 1.9 was er niet meer in 58/60 cm, als 2e keus had ik deze http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort maar ook die was er niet. Uiteindelijk een DF bij de FM gekocht.


Hey, ik verwacht hem morgen in de bus, dus ik ben een beetje aan de late kant dat nog te veranderen. Mocht het me niet bevallen, dan stuur ik hem gewoon retour en zoek ik iets anders. Volgens de Nederlandse wet geen probleem en ik gok dat 12Go er ook geen probleem van maakt.

Ik denk dat ik wel even een paar foto's post tezamen met mijn bevindingen. Het is namelijk de bedoeling Zondag al een ritje te maken.

Overigens heb ik net in een ander topic het tegenovergestelde te horen gekregen. Linkje. Echter zal ik het allemaal in levende lijve ondervinden, wat via internet toch iets lastiger gaat als bij de fietsenmaker.

recreabiker
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 jul 2009 20:17

recreabiker 25 jul 2009 22:41

Je fiets is idd onderweg lijkt me; ik kom regelmatig bij 12Go en vandaag stonden er nog 2 V3's i.p.v. de 3 stuks de afgelopen weken. Sinds vd week zijn er aardig wat fietsen verkocht in de goedkopere hal zag ik, met name de Intersens modellen. De kleur oogde trouwens wel wat beter nu ze wat meer in het licht stonden!

Plaats reactie