Ik heb ervaring met zowel hoge als lage velgen in wedstrijden.
Ten eerst moet je je afvragen of je op tubes gaat rijden of niet
Ik rij op tubes in combinatie met een velg van 52 mm hoog.
Als er heel veel wind staat kan het vervelend zijn om met je hoge velgen te rijden zeker als de wind nog al in vlagen komt.
In criterium heb je hier over het algemeen geen last van. Hoge velgen rijden gewoon iets strakker ze maken een mooi geluid en staan heel vet in je fiets. Als je tubes neemt komt daar het voordeel van tubes ook nog bij .
Ik vind hoog carbon altijd heel lekker rijden het voelt makkelijker aan maar dat zal ook komen omdat het er gewoon heel strak uit ziet.
Als je van plan bent veel wedstrijden over kasseien te rijden zou ik ook nog een setje lage velgen achter de hand houden mijn ervaring is dat die iets minder stuiteren omdat ze iets slapper zijn.
voordeel van hoge velg
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:59
casper1990 schreef:Ik heb ervaring met zowel hoge als lage velgen in wedstrijden.
Ten eerst moet je je afvragen of je op tubes gaat rijden of niet
Ik rij op tubes in combinatie met een velg van 52 mm hoog.
Als er heel veel wind staat kan het vervelend zijn om met je hoge velgen te rijden zeker als de wind nog al in vlagen komt.
In criterium heb je hier over het algemeen geen last van. Hoge velgen rijden gewoon iets strakker ze maken een mooi geluid en staan heel vet in je fiets. Als je tubes neemt komt daar het voordeel van tubes ook nog bij .
Ik vind hoog carbon altijd heel lekker rijden het voelt makkelijker aan maar dat zal ook komen omdat het er gewoon heel strak uit ziet.
Als je van plan bent veel wedstrijden over kasseien te rijden zou ik ook nog een setje lage velgen achter de hand houden mijn ervaring is dat die iets minder stuiteren omdat ze iets slapper zijn.
ik wil sowieso draadbanden rijden
het risico en de kosten van tubes staan me duidelijk tegen
wedstrijden over kasseien komen bij mij niet voor
gewoon nationale criteriums, enkele klassiekers en wat tijdritten.
@ casper1990:
heb jij niet veel last in de bochten bij hoge velg? of bij t aanzetten telkens?
-
- Forum-lid
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 01 sep 2008 18:59
Ik heb nergens last van
Als je carbon wielen hebt zijn die over het algemeen stijver dan alu en dat uit zich in de bocht daar heel strak te sturen ze voelen heel zeker aan vind ik.
Bij het aanzetten is het heerlijk als je een beetje agressief aanzet haar je z’n heerlijk geluid op den duur word je daar gewoon verliefd op:p
Ik zou zeggen kijk luister een praat eens met mensen met hoge wielen bij wedstrijden.
Als je carbon wielen hebt zijn die over het algemeen stijver dan alu en dat uit zich in de bocht daar heel strak te sturen ze voelen heel zeker aan vind ik.
Bij het aanzetten is het heerlijk als je een beetje agressief aanzet haar je z’n heerlijk geluid op den duur word je daar gewoon verliefd op:p
Ik zou zeggen kijk luister een praat eens met mensen met hoge wielen bij wedstrijden.
Hoi,
Het risico?
Ook het kostenplaatje van tubes rijden valt al bij al best mee naar mijn ervaring.
Hoge carbonvelgen voor draadbanden zou ik nooit of te nimmer voor wedstrijdgebruik aanraden.
Om er criteriums mee te gaan rijden sowieso al niet.
Trouwens, de ene hoge velg is de andere niet en als je ze allemaal vol stopt met vette ronde spaken blijft van het hele aero gebeuren ook niet veel meer recht.
Ciao,
casper1990 schreef:Ik heb ervaring met zowel hoge als lage velgen in wedstrijden.
ik wil sowieso draadbanden rijden
het risico en de kosten van tubes staan me duidelijk tegen
Het risico?
Ook het kostenplaatje van tubes rijden valt al bij al best mee naar mijn ervaring.
Hoge carbonvelgen voor draadbanden zou ik nooit of te nimmer voor wedstrijdgebruik aanraden.
Om er criteriums mee te gaan rijden sowieso al niet.
Trouwens, de ene hoge velg is de andere niet en als je ze allemaal vol stopt met vette ronde spaken blijft van het hele aero gebeuren ook niet veel meer recht.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef: Het risico?
Ook het kostenplaatje van tubes rijden valt al bij al best mee naar mijn ervaring.
Hoge carbonvelgen voor draadbanden zou ik nooit of te nimmer voor wedstrijdgebruik aanraden.
Om er criteriums mee te gaan rijden sowieso al niet.
Trouwens, de ene hoge velg is de andere niet en als je ze allemaal vol stopt met vette ronde spaken blijft van het hele aero gebeuren ook niet veel meer recht.
Ciao,
met het risico bedoel ik wanneer je lek rijdt, kun je niet zo even verder fietsen op een nieuw bandje. Het eenvoudig vervangen van een bandje is er dus niet meer bij.
ik denk dat het toch maar setje wielen met lage velg wordt als ik alle reacties zo lees ..
hoe gaaf die hoge velgen ook staan, hoe mooi het geluid ook is
ik denk dat ik meer heb aan een setje soepellopende lichte wielen, die ook behoorlijk stijf zijn, waarbij weinig last de wind, waarmee ik de bochten soepeler neem.
Bedankt voor alle reacties!
Hoi,
lekrijden in een wedstrijd betekent meestal einde verhaal. Of je ddan met tubes rijdt of bandjes zal geen verschil maken.
Voordeel van de tube is dat je bij gescheurde flank ook nog verder kan doordat je de volledige band vervangt.
Nadeel is wel dat je die reservetube ook moet meezeulen.
Succes,
lekrijden in een wedstrijd betekent meestal einde verhaal. Of je ddan met tubes rijdt of bandjes zal geen verschil maken.
Voordeel van de tube is dat je bij gescheurde flank ook nog verder kan doordat je de volledige band vervangt.
Nadeel is wel dat je die reservetube ook moet meezeulen.
Succes,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Waarom geen hoge velg met draadbanden?? Wat is daar niet goed aan?
Ik rijd er zelf niet op maar gewoon een vraag.
Ik rijd er zelf niet op maar gewoon een vraag.
fdegrove schreef:Hoi,
casper1990 schreef:Ik heb ervaring met zowel hoge als lage velgen in wedstrijden.
ik wil sowieso draadbanden rijden
het risico en de kosten van tubes staan me duidelijk tegen
Het risico?
Ook het kostenplaatje van tubes rijden valt al bij al best mee naar mijn ervaring.
Hoge carbonvelgen voor draadbanden zou ik nooit of te nimmer voor wedstrijdgebruik aanraden.
Om er criteriums mee te gaan rijden sowieso al niet.
Trouwens, de ene hoge velg is de andere niet en als je ze allemaal vol stopt met vette ronde spaken blijft van het hele aero gebeuren ook niet veel meer recht.
Ciao,
Ja, kom dan ook maar met argumenten waarom dat niet goed kan zijn.
Op dit moment rijd ik met tubes hoge velg, maar heb ook gereden met 50 mm draadbanden en lage velg voor gewone bandjes. Ik zou gewoon voor de hoge velg gaan, bij criteriums heb je zoiezo meestal weinig last van wind (ik neem aan dat je ook nog trainings wielen hebt, in het geval het echt hard waait). Ik vind hoge velgen niet minder sturen dan lage velgen. Natuurlijk is het estetisch mooier, maar ik kom om te winnen, niet om te laten zien wat voor mooie fiets ik heb;). Ik zou voor de hoge velg gaan, heb het idee dat de snelheid langer behouden blijft zonder dat ik blijf trappen en dat ik de snelheid makkelijker kan behouden. Ik denk dat bij een gemiddeld criterium rijden met 50 mm velg alleen maar een voordeel is.
fdegrove schreef:Hoi,
lekrijden in een wedstrijd betekent meestal einde verhaal. Of je dan met tubes rijdt of bandjes zal geen verschil maken.
Voordeel van de tube is dat je bij gescheurde flank ook nog verder kan doordat je de volledige band vervangt.
Nadeel is wel dat je die reservetube ook moet meezeulen.
Succes,
wedstrijd = 2 á 4 uur in de week
trainen = 7 á 9 uur in de week
ik moet er niet aan denken om in een training met tubes lek te rijden. Dan heb je pas echte ellende lijkt met een lekke tube..
wat bedoel je met een 'gescheurde flank'?