Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Neutron (Ultra)

Gebruikersavatar
alejandro
Forum-lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:30
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar alejandro 06 aug 2009 11:44

Nine schreef:Ik heb datzelfde fenomeen al 2 keer aan de hand gehad, wiel is nu binnen om volledig opnieuw ingespaakt te worden. Gewoon de gebroken spaak vervangen heeft geen zin, ze breekt na een goede 150 km opnieuw omdat de spaakspanning van het wiel helemaal fout is.
Het slechte nieuws is het wiel daarvoor minstens 2 maanden weg is. (Dit is geen grap)


De eerste keer is de spaak dus gewoon vervangen door een amateur!
Indien een spaak vervangen wordt dient altijd de spaakspanning van alle spaken gecontroleerd worden.

Ik heb overigens eenmaal spaakbreuk gehad met mijn Neutron Ultra's (na 3500 km).
M'n setje normale Neutrons draaien al meer dan 10.000km zonder problemen.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 06 aug 2009 11:55

Nine schreef:Ik heb datzelfde fenomeen al 2 keer aan de hand gehad, wiel is nu binnen om volledig opnieuw ingespaakt te worden. Gewoon de gebroken spaak vervangen heeft geen zin, ze breekt na een goede 150 km opnieuw omdat de spaakspanning van het wiel helemaal fout is.
Het slechte nieuws is het wiel daarvoor minstens 2 maanden weg is. (Dit is geen grap)

Dat wiel moet helemaal geen 2 maand weg. Een beetje goede fietsenmaker kan dit gewoon zelf, maar moet wel even een spaak met rechte kop binnen hebben (fietsenmakers die wel vaker wielen spaken hebben die op stock). En zoals alejandro hier zegt moet je bij spaakbreuk van 1 spaak altijd het volledige wiel opnieuw maken en overal de spaakspanning regelen: als je dat niet weet ben je een amateur hoor!
Heb ik in vele kilometers met zowel Neutron als Neutron Ultra ooit 1 maal gehad. Naar de FM en die heeft het wiel diezelfde dag nog gerepareerd en herspaakt; is er natuurlijk wel een uurtje zoet mee, want er valt dus idd wat meer te doen dan 1 nieuw spaakje erin te steken.

Neutrons zijn hele betrouwbare setjes, maar zoals bij elk wiel van dat type controleer je best zelf af en toe even (kan op het gevoel) of de spaakspanning overal nog aanwezig is en gelijk is. Zoniet laat je best preventief alles eens goed zetten.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

nine
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2006 22:16

nine 06 aug 2009 13:32

Zal wel aan de fietsmaker liggen dan, heb zelf een spaakkit besteld bij het eerste voorval voor het geval dat het nog eens zou gebeuren. Toen ik de 2e maal toekwam bij de fietsmaker stelden ze zelf voor om het wiel volledig te laten herspaken, dat het 2 mnd wegblijft zou te maken hebben met de laksheid van de groothandel waar ze mee werken. (maar daar spreek ik me zelf niet over uit!!!) Ik hoop dat het probleem opgelost is als mijn wiel terug is en dat ik nog vele km's kan malen met de wieltjes.

Ben trouwens zeer tevreden over de Neutrons hoor.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 06 aug 2009 15:32

Nine schreef:Zal wel aan de fietsmaker liggen dan, heb zelf een spaakkit besteld bij het eerste voorval voor het geval dat het nog eens zou gebeuren. Toen ik de 2e maal toekwam bij de fietsmaker stelden ze zelf voor om het wiel volledig te laten herspaken, dat het 2 mnd wegblijft zou te maken hebben met de laksheid van de groothandel waar ze mee werken. (maar daar spreek ik me zelf niet over uit!!!) Ik hoop dat het probleem opgelost is als mijn wiel terug is en dat ik nog vele km's kan malen met de wieltjes.



Dat is belachelijk! Een vrij standaard wiel als een Neutron (jaja, interne nipples, maar in principe is dat een standaard wieletje) herspaken waarvan ze alle onderdelen hebben, kunnen ze dat zelf niet? Waarom moeten ze die opsturen naar een groothandel? Komaan... wat kan die fietsenmaker dan wel zelf? Een derailleur bijregelen lukt nog net??!
De fietsenmaker waar je bij gaat is maw. een prutser. Weet je dat mijn fietsenmaker van alle wielen die bij hem binnenkomen uit fabriek, zelf soms goedkope wielen in een stadsfiets, handmatig de spanning van de spaken eerst controleert en desnoods verbetert eer hij ze verkoopt aan de klant? Dat hoort bij zijn service. De jouwe is ene die precies niet veel kan, en hij wil toch geld verdienen? Over welke fietsenzaak heb je 't, als ik vragen mag?
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

nine
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2006 22:16

nine 06 aug 2009 15:48

Hmmm, Ik heb ze gekocht bij Van Eyck in Geel.
Ik laat daar ook nooit aan mijn fiets werken omdat ik er al redelijk wat negatieve dingen van gehoord heb.
Ik ben redelijk handig met fietsonderdelen, koop daar alles en monteer het dan zelf. (scheelt toch redelijk in prijs op de meeste dingen) + het is de dichtsbijzijnde campa dealer in de regio hier.

@ casran, jij werkt of werkte voor de belgische invoerder van campa geloof ik?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 06 aug 2009 15:59

Nine schreef:Hmmm, Ik heb ze gekocht bij Van Eyck in Geel.
Ik laat daar ook nooit aan mijn fiets werken omdat ik er al redelijk wat negatieve dingen van gehoord heb.
Ik ben redelijk handig met fietsonderdelen, koop daar alles en monteer het dan zelf. (scheelt toch redelijk in prijs op de meeste dingen) + het is de dichtsbijzijnde campa dealer in de regio hier.

@ casran, jij werkt of werkte voor de belgische invoerder van campa geloof ik?

Ah, ik zie het al. Van Eyck zal zich niet willen bezighouden met de tijdrovende service van een wiel herstellen en herspaken. Dat soort winkels zullen ook nooit extra vet in de lagers doen als ze weten dat ze fabriekshalve met te weinig vet komen (als ze dat al weten). Als hobbyist zoals jij een wiel herspaken is idd niet eenvoudig.

Een Campa-invoerder (zoals die waarvoor ik werkte) herstelt of servicet ook geen wielen; die stockeert Campa en verschuift/verdeelt de dozen, om het eenvoudig te zeggen (daarvoor is de marge erop ook extreem klein, belachelijk klein zelfs). De service voor Campa herstellingen en garantie gebeurt door het Benelux Campa Service Center in Terneuzen, en dat duurt soms wel een tijdje en is ook niet goedkoop. Maar in Terneuzen moet je in principe enkel zijn voor moeilijker herstellingen (bv. een ergopower die stuk is), niet voor iets simpel als een nieuwe spaak in een Neutron wiel (een Bora G3 is al iets anders natuurlijk). Jouw Neutron moet dus helemaal niet naar Terneuzen, maar Van Eyck wil er zich eenvoudig van af maken: geen manuren presteren op een herstelling, gewoon opsturen en achteraf daarfactureren naar de klant. Sja... toch gemakzuchtig, maar je beseft wat je hebt aan die zaak en wat niet hé ;-)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

nine
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2006 22:16

nine 06 aug 2009 16:07

Idd, ze hadden het zelfs niet over het Center in Terneuzen maar een invoerder uit Nederland geloof ik.
Voor de rest sluit ik me volledig aan je post.
Maar dit gezegd zijnde, het blijven goede wieltjes en de meesten zullen er ook niks mee aan de hand hebben.

timetoride
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 mei 2004 22:48

timetoride 21 aug 2009 16:12

Hoe is dit afgelopen? Ik heb vorige week op vakantie in de alpen een spaak van mijn achterwiel gebroken (Neutron Ultra). In het dorp zat een zeer handige fietsenmaker, die vooral MTB's deed maar voor mij speciaal een spaak op maat gemaakt heeft (DT Swiss). Na het er inzetten heeft hij het wiel nagelopen en recht gemaakt. Hier en daar moesten wat spaken aangedraait. Nadien heb ik nog 2 passen beklommen (waaronder Stelvio) en afgelopen dinsdag flink met de club getraind. Zonder problemen. Ik wil er nog wel een originele spaak in laten zetten, maar neem aan dat ik er voorlopig prima mee kan rijden. Of toch niet?

Plaats reactie