Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Wielset uitkiezen

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 30 jul 2009 13:51

Beste mede-forummers, ik ben opzoek naar een lichte en stijve wielset om mijn 2009 Cube Reaction XT nog wat sneller te maken.

Standaard ben ik voorzien van DT Swiss XPW1800 wielen, die aan de zware kant zijn en vrij goedkoop ogen. Ik wil graag wielen die goed smoelen (rood/witte fiets), met centerlock aansluiting en tubeless velgen.

Nu zit ik te twijfelen tussen de Mavic Crossmax SLR, Fulcrum Red Metal Zero en Shimano XTR wielen (WH-M975). Hoor/lees aardig wat slechte verhalen over de Crossmaxjes, ivm lage stijfheid en veel problemen zoals krakende spaken en veel vereist onderhoud. Over de overige twee wielen heb ik nog geen ervaringen gehoord. Welke van de drie wielsets raden jullie me aan?

Opmerking: deze wielen zijn misschien erg duur voor een fiets van 1600 euro, maar de Reaction is het beste alu hardtail frame van Cube. Lekker licht en stijf, daarom vind ik deze grote upgrade de moeite waard (wil nog geen carbon MTB).
Built for speed and driven by passion

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 30 jul 2009 14:46

Denk er bij de Crrossmax ook aan dat je officieel max 2.1 banden mag gebruiken.
breder kan uiteraard wel maar bij gezeik geeft Mavic niet thuis!

Fulcrum redelijk onderhoudsarm, Shimano XTR geen ervaring mee maar de recenties zijn overwegend positief. Mavic en Shimano wielsets zijn overigens nogal zwaar.

Als lichter, tubeless en centerlock je eisen zijn, waarom dan geen ZTR Olympic? Een goede handgespaakte set is even sterk en vaak lichter, kijk eens waar de nationale en internationale top veel mee rond fietst ;)

Mijn advies : als je het doet moet je het goed doen, 1530 gram voor een dure wielset is relatief zwaar, voor "hetzelfde bedrag" laat je een set ZTR Race of Olympic spaken van +/- 1330 gram.

voorgaande is uiteraard wel afhankelijk van je lichaamsgewicht!
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 30 jul 2009 15:49

Ok, bedankt voor de tip.
Ik zal eens in de wereld van de handgespaakte wielen duiken, kent iemand goede wielenbouwers?
Mijn gewicht is overigens 70 kilo, dus gewichtslimieten zijn op mij waarschijnlijk niet van toepassing. ;)
Wel heb ik liever goede, stijve wielen, dan dat ik voor de allerlichtste wielen ga die een stuk minder stijf zijn.
Built for speed and driven by passion

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 30 jul 2009 16:18

ernie frieke, bikeboosting

of

zoran kalaba, bikexperto
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 jul 2009 20:29

Kijk inderdaad eens op bikeboosting, kan je zelf wat samenstellen en zie je meteen het gewicht en die zijn redelijk betrouwbaar.

Ik heb mavic slr's en deze winter een setje hope pro2 notubes olympic gekocht. Wegen 1510 gram inclusief lint en ventielen. Als je de lichter notubes olympic pakt scheelt dat 60-80 garm per set en DT of XTR naven scheelt ook alweer 70-80 gram. zoals gezged kom je dan rond de 1350/1360.

Ik heb er nu 3000km mee gereden de afgelopen drie weken in italie (alpen) en ik weeg 80 kilo + uitrusting kom je dan snel rond tussen de 95 en 100kg en de wielen hebben zich perfect gehouden nogwel met Alu nippels.

Ik heb voor de hopes gekozen omdat dit gewoon de beste naven zijn (met XTR) net nog ff wat beter afgedicht dan DT (die ook erg goed zijn). en het vrijwiel systeem is beter.

Qua stijfheid voorwiel is bijna gelijk aan de slr's. De handgespaakte ietsje stijver maar vooral mooier in balans. Achterwiel is in verhouding een stuk stijver dan de SLR. Wat me vooral opviel is dat ik in een aspahlt afdaling harder durfe met de notubes set, de balans is gewoon beter, het verbaasde me wel omdat ik bij verschillende NL ritjes dit niet echt merkbaar was.

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 30 jul 2009 23:31

Ok, dit is dan zeker een mooie wielset.
Welke spaken heb je gekozen, en hoeveel per wiel?
Built for speed and driven by passion

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 jul 2009 17:53

Ik heb gekozen voor 32 spaken, sapim x-ray (vond ik mooi) maar DT revo, zijn net zo licht en goedkoper. Rode hope naaf en rode nippels.

Ben erg tevreden over de set. Ik denk zelfs dat ik deze winter een extra setje laat maken met de notubes 320/325 grams velg ipv de 350/360.

Je zou dus met mijn gewicht 80kg schoon aan de haak met een setje van rond de 1300 gram kunnen rijden dmv DT190 naven. (tune reken ik even niet mee omdat daar de meningen erg over verdeeld zijn zullen we maar zeggen)

Laat het setje wel door een vakman spaken ik zou ze niet bij een (duitse)internet site bestellen. Het goed spaken van zo'n set ik letterlijk van levensbelang

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 01 aug 2009 00:41

@wasbeer2006: bedankt voor je ervaringen!

Ik hoor bij mijn werk (lbs) veel slechte verhalen over alu nippels, dat ze vastrotten in de velg en dat ze bij naspannen kunnen vervormen door het zachte materiaal.
Deelt iemand deze evaringen?
Wil hierdoor voor messing gaan maar alu is zo veel lichter en verkrijgbaar in rode kleur. ;)

Op dit forum heb ik trouwens ook slechte verhalen over DT Swiss Revolution spaken gelezen.
Door al deze tegenstrijdige verhalen weet ik niet meer wat ik voor componenten moet kiezen (behalve Hope naaf).
Built for speed and driven by passion

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 aug 2009 17:04

Ik heb voor alu gekozen door de kleur en voor het gewicht, als je twijfelt neem dan gewoon zwarte DT prolocks, scheelt 20gr per wiel.

Alu is gewoon minder sterk dan messing zo simpel is het!

Qua velgen als je notubes olympic 350grams neemt zit je prima als je zelf 80kg of minder weegt. Wil je tubesless gaan rijden met gewone banden en latex neem dat zeker de notubes als je gewoon met normale banden en biba gaat rijden is een DT4.2 ook een prima velg circa 50gram zwaarder maar wel weer goedkoper en net zo sterk, waarschijnlijk zelf sterker.

Spaken, zelf heb ik de sapim x-ray. Ik heb zelf nog weinig slechte recensies over uberhaupt spaken van DT of sapin gezien. ook niet op de mountainbike forums in .be en .nl. (neem eens een kijkje op deze forums, de belgische vind ik persoonlijk wel iets beter qua info)

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 03 aug 2009 01:09

Ok, dan worden het waarschijnlijk wielen met:

- Hope Pro 2 naven (centerlock eis maar laten vallen)
- Notubes Olympic of DT Swiss 4.2 velgen
- DT Swiss competition spaken
- Messing nippels (ook in zwart verkrijgbaar, dacht ik)

Op deze manier denk ik een redelijk lichte wielset op te bouwen, die daarnaast ook goed stijf is.
Over tubeless zit ik nu ook te twijfelen, voor- en nadelen afwegen, ik moet maar niet meer naar de lbs gaan met hun verhalen. ;)
Ik ga eens kijken op mountainbike.be.
Built for speed and driven by passion

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 aug 2009 12:14

Veel succes, laat nog even weten wat het geworden is

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 03 aug 2009 18:50

Bedankt!
Nog een laatste vraag, als ik de Notubes Olympic velgen neem, dan kan ik ook een biba monteren?
Voor als tubeless me niet bevalt...
Built for speed and driven by passion

Plaats reactie