Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra 6700 vs. Sram Force 2010

olaf
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 mei 2005 23:51

olaf 05 okt 2009 16:33

Back on topic; 'What would we do.' Ik ben een zeer tevreden Ultegra SL gebruiker maar gezien het gewicht en de looks van de nieuwe Force groep denk ik dat ik op termijn wel overstap....Met BB30 onder de twee kilo! Dan win ik gewoon 300 gram tov (oude) Ultegra SL. Een slechte groep is het volgens mij niet (ik ken enthousiaste gebruikers van de 2009 editie) dus als de looks je aanstaan zou ik het erop wagen. Tenzij je een triple wilt want die is niet leverbaar.
Weet iemand al waar je een mooie prijs betaalt voor Force 2010 groepex?

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 27 dec 2009 15:24

Jeroenr schreef:Ik kan mijn Red voorderailleur gewoon zo afstellen dat ik de grootste 5 tandjes achter kan gebruiken. Inderdaad niet meer (soms mis ik het 6e tandje wel), maar dan moet ik gewoon naar het buitenblad. Op het buitenblad kan ik de 7 kleinste tandjes gebruiken zonder dat het aan gaat lopen.

Ik rij overigens op compact, wisselend met 50/34 50/36, of 50/42 en achter met de 11-26 of 11-23. Alle combinaties zijn zo af te stellen als boven genoemd.



Jeroenr, welk merk blad 42 monteer je op de compact?
Ik wil ook de SRAM Force 2010 aanschaffen maar twijfel over de 'gewone' dubbel of de compact. Als ik de compact zou kiezen dan wil ik voor het vlakke een 39 of 42 monteren?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 28 aug 2010 14:14

Nu bijna een jaar later. Hoe zijn de ervaring nu van de Force 2010 VS Ultegra 6700??

Ik wil met monteren van een ander stuur overstappen vanaf Shimano 105 (5600 serie) naar SRAM Force.
Hoe zijn de verhoudingen in kwaliteit van bovenstaande? En vertel graag jullie ervaringen over de 2010 model omdat de 2009 nogals verschilt van het 2010 model.
En ik lees her en der dat op sommige punten de Force 2010 iets verfijnder is als de SRAM red, wat is daar van te zeggen?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 28 aug 2010 16:04

wilcoelskamp schreef:Nu bijna een jaar later. Hoe zijn de ervaring nu van de Force 2010 VS Ultegra 6700??

Ik wil met monteren van een ander stuur overstappen vanaf Shimano 105 (5600 serie) naar SRAM Force.
Hoe zijn de verhoudingen in kwaliteit van bovenstaande? En vertel graag jullie ervaringen over de 2010 model omdat de 2009 nogals verschilt van het 2010 model.
En ik lees her en der dat op sommige punten de Force 2010 iets verfijnder is als de SRAM red, wat is daar van te zeggen?


Hallo,
Denk niet dat er heel veel mensen zijn die met de Force 2010 en de Ultegra 6700 veel ervaring hebben. Zijn nl allebei nieuwe groepen.
Ik rijd sinds 1/2010 met de SRAM. Compact met meestal een 39 (Stronglight) gemonteerd en heb 1,5 cassette die ik aanpas als ik naar Limburg ga of afgelopen zomer tijdens de Marmotte. (12-21 of 12-27) Ben heel tevreden over de groep. Schakelt voor zeer snel en goed. Achter ook geen probleem. Heel soms dat je met opschakelen niet goed schakelt, dan gaat die er twee omhoog maar direct een naar beneden.
Geen probleem met aanlopen van ketting in voorderailleur. Ik schakel 8 kransjes met binnen en buitenblad. Verder ga ik niet ivm schuinstand. Heb wel mijn ketting na 1100 vervangen voor een KMC. De SRAM liep niet zo mooi en roestte??? Zat een beetje te experimenteren met smering. (Squirt, waxmiddel). Nu een KMC ketting met normale olie/vet smering.
Ook de uitstraling/afwerking vind ik erg mooi/goed. En het is weer eens wat anders als Shimano of Campagnolo. Je ziet dat SRAM ook bij veel profploegen gebruikt wordt dus het zal zeker goed zijn.
Gr, Ric
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Mr. R
Forum-lid
Berichten: 298
Lid geworden op: 08 jul 2010 11:08
Locatie: In the mountains

Mr. R 28 aug 2010 17:21

Die keer dat ik met de Sram heb gereden (tijdens de Cervelo Testride) vond ik het DoubeTap systeem erg fijn. Vooral het feit dat je remhandel niet op zij kan bewegen vond ik prettig. Dit geeft een veel stabieler gevoel. Ook het schakelen ging erg precies.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 aug 2010 18:54

Ze zullen beide ongetwijfeld goed doen waarvoor ze gemaakt zijn.

De Sram Force heeft voor mij toch meer uitstraling dan een Ultegra 6700.
I know myself like no one else
Nothing to defend

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 28 aug 2010 19:50

een nadeel van sram in het algemeen is, dat als je achter op je lichtste versnelling rijdt en je desondanks lichter probeert te schakelen (misschien uit pure wanhoop of denkende dat je nog een tandje over hebt ;) ), je automatisch een kransje zwaarder schakelt, omdat het systeem eerst ontgrendelt en doordrukken niet meer gaat. kan vervelend zijn.

shimano remt volgens mij ook beter, zeker de nieuwe dura ace.

het nadeel van de nieuwe shimanogroepen is het nieuwe crankstel, dat is extreem lelijk. en de force vind ik er ook als geheel strakker uitzien. maar da's allebei heel subjectief :D

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 28 aug 2010 23:09

Ik vind de looks van SRAM gewoonweg beter. Maar Ik dacht dat de Force ook net een tikje hoger op de kwaliteitsladder stond als de Ultegra 2010. Of staan deze groepen gelijk aan elkaar?

Maar wat ik lees over Ultegra is dat het licht/stil schakelt. Ik lees van SRAM dat het nogal grof schakelt, en dan vooral de Red serie. En dat de Force 2010 net wat verfijnder is als de Red, wie kan daar wat over zeggen.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Gebruikersavatar
rufio
Forum-lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 14 dec 2006 21:05

Gebruikersavatar rufio 28 aug 2010 23:21

skimons schreef:een nadeel van sram in het algemeen is, dat als je achter op je lichtste versnelling rijdt en je desondanks lichter probeert te schakelen (misschien uit pure wanhoop of denkende dat je nog een tandje over hebt ;) ), je automatisch een kransje zwaarder schakelt, omdat het systeem eerst ontgrendelt en doordrukken niet meer gaat. kan vervelend zijn.


Bij de huidige Rival (en denk ook de laatste Red en Force) is dit niet het geval: als je echt schakelt, dus niet twijfelt en de hendel al een beetje loslaten, klikt hij door en blijft die op de lichtste versnelling

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 29 aug 2010 12:06

Nu naar nog meer dingen gelezen te hebben. De force is in 2010 vernieuwd en heeft vele iegenschappen van de Red meegekregen. De red word naar verwachting in 2011 vernieuwd. Maar is Red zoveel beter als de Force?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

dodge
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 02 nov 2007 18:37

dodge 29 aug 2010 15:45

Wat heet beter ? Zal vooral iets lichter zijn ...

skimons
Forum-lid
Berichten: 2425
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 29 aug 2010 21:13

Rufio schreef:
skimons schreef:een nadeel van sram in het algemeen is, dat als je achter op je lichtste versnelling rijdt en je desondanks lichter probeert te schakelen (misschien uit pure wanhoop of denkende dat je nog een tandje over hebt ;) ), je automatisch een kransje zwaarder schakelt, omdat het systeem eerst ontgrendelt en doordrukken niet meer gaat. kan vervelend zijn.


Bij de huidige Rival (en denk ook de laatste Red en Force) is dit niet het geval: als je echt schakelt, dus niet twijfelt en de hendel al een beetje loslaten, klikt hij door en blijft die op de lichtste versnelling


ok, thanks

Plaats reactie