Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Voetproblemen sindskort

meendering
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 aug 2005 03:04

meendering 08 aug 2009 00:17

Ik heb sinds kort last van mn voeten, meestal na een kilometer of 60.
Het is een soort van zeur gevoel rond de bal van mn voet ter hoogte van de kleine teen.
Heb Sidi schoenen en tevens een paar Diadora's te leen van een kennis.
Met beide schoenen heb ik last. (Fiets met look Keo sprint)

Deze problemen heb ik sinds een paar maad, ben rond half juni aangereden door een auto. Niet ernstig.

Iemand hier ervaringen mee?
Alleen tijdens fietsen heb ik last.

Denk dat ik volgende week ga kijken naar een fysio of sportarts, wellicht dat er iets niet goed is aan mn voeten.

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 08 aug 2009 01:29

Zou het zeker met je (sport)arts bespreken. Niet uitgesloten is dat het hetzelfde probleem is als waar Michael Boogerd over sprak tijdens een van de Tour etappes, toen hij zag dat Cancellara z'n voeten uit de pedalen haalde en schutbewegingen maakte. Michael sprak toen ook over het zeurderig gevoel in de voeten. Voor wat het waard is: Bij warm weer heb ik er na ca. 80 km ook last van. Uitklikken, schudden en weer doorgaan. Prettig is idd anders.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 08 aug 2009 01:47

Wellicht fiets je met de voeten iets te dicht, voor jou althans, bij elkaar. Hierdoor kan er wat meer druk op de buitenkant van je voet komen als je voeten dat willen compenseren door als het ware de ruimte naar buiten de zoeken. Omdat de druk op de as van je pedaal onder de bal van de voet zit (als het goed is althans) ligt het 't meest voor de hand dat je dan daar last krijgt.

Mogelijk dat het helpt als je de plaatjes wat meer naar binnen zet op je schoenen.

Of er is juist het tegenovergestelde het geval. Je plaatjes zitten al teveel naar binnen en de druk komt als het ware op het randje van je plaatje terecht. De meest sidi's (op de duurste na) hebben geen overdreven stijve zolen waardoor er daar een drukplekje kan ontstaan op het randje van je plaatje.

Het zijn maar wat ideeen, maar zou in ieder geval eerst eens wat met de postie van de plaatjes proberen.

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 08 aug 2009 22:10

jsparie schreef:Omdat de druk op de as van je pedaal onder de bal van de voet zit (als het goed is althans) ligt het 't meest voor de hand dat je dan daar last krijgt.

Dat de bal van de voet boven de as moet zitten is gebasseerd op historie, en hoeft niet altijd de beste positie te zijn.
Probeer de plaatjes eens zover mogelijk naar voren te schuiven zodat je pedal as zover mogelijk naar het midden van je voet komt. Google maar eens op "pedal cleat mid position". Er zijn steeds meer die dit proberen (incl. profs).
En geef het enkele dagen te tijd om te wennen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2009 22:50

Voor wielrennen is onder de bal van de voet wel gewoon de beste positie. Mid feet is behoorlijk ongunstig voor het piekvermogen. Plaatjes veel verschuiven heeft daarnaast als probleem dat je de volledige positie op de fiets opnieuw moet bepalen en daaraan moet wennen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

c40campy
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 12 aug 2008 02:45

c40campy 09 aug 2009 00:20

Natuurlijk, Amclassic is het er weer eens niet mee eens.
Ik heb 3 maanden terug het experiment geprobeerd en heb er absoluut geen spijt van.
As onder de bal van de voet is nergens op gebasseerd, behalve dan op: iedereen doet het zo.
Probeer eens wat anders als je te veel last hebt van de 'normale' positie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2009 01:53

Je kan ook je zadel 4 cm naar voren zetten of naar achteren? Misschien helpt 't wel. Er zijn veel te veel opties om gewoon maar wat te doen. Waarom zou 't probleem van zere voeten opgelost worden door 't plaatje naar achteren te schuiven? De hefboom van enkel naar pedaal wordt kleiner, waardoor er minder kracht op de kuiten komt te staan. Handig als je hele grote verzetten lang rond wilt krijgen, maar niet interessant voor de gewone fietser.

En zoals ik al aangaf, als je 't plaatje naar achteren zet moet je zadel naar beneden. Dus moet ook 't stuur naar beneden. Oftewel je bent je hele fietsafstelling volledig aan 't veranderen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

meendering
Forum-lid
Berichten: 260
Lid geworden op: 09 aug 2005 03:04

meendering 10 aug 2009 12:54

Thanks voor de informatie mensen.

Ik heb eens lopen spelen met de plaatjes en ze wat naar voren gezet +/- 5mm.
Fiets momenteel met Diadora schoenen, deze zijn wat breder.

Afgelopen zaterdag 110km gefiets, in het begin nog wat last maar naar 40km ging het langzaam over. Denk dat het dan toch aan de positie van het plaatje heeft gelegen.

Morgen maar ff kijken hoe het verder gaat. :)

Plaats reactie