Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hulp gevraagd op zoek naar nieuwe computer

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 10 sep 2009 21:29

De hoogtemeter op mijn CS400 is nauwkeurig genoeg voor de registratie van het totale hoogteverschil. Op m'n vaste rondjes over de Utrechtse Heuvelrug zit er maar enkele meters verschil op.
Ik ga er vanuit dat die gegevens voor een rit over onbekend terrein ook betrouwbaar zijn.

Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

six13freak
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45

six13freak 11 sep 2009 12:58

Ook mijn RS800 wijkt bij mijn vaste rondjes (met Lemelerberg) onderling maar enkele meters af. Voldoende betrouwbaar voor mij. Hoogtemeters moeten voor vertrek altijd gecalibreerd worden en de bij RS 800 kun je dit voor een vast vertrekpunt automatisch laten doen. Voor mij is het een leuke optie: ik kan precies zien hoe hard en hoe intensief ik een bepaald hellinkje op en afreed. Daar heb ik dan weer geen GPS of Google earth voor nodig!

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 sep 2009 00:00

er is ook nog een cateye V3, 3 keer digitaal, snelheid, cadance en hf meting.
Wel een cateye, maar geen draden.
Mij bevalt cateye erg goed. Maar inderdaad geen draden ...
die V3 is ook wel wat aan de prijs hoor, ik meen zo'n 180 euro.

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 17 sep 2009 22:25

180 is idd erg veel geld. Wat ik dan mis is de hoogte meter. Mijn Cateye computer zelf is inderdaad niet stuk. Ik zag dat ze de cs400 bij bikecomponents voor 139 (komt dan nog 25 voor de cadans bij) verkopen. Dan begint die ook interessant te worden, zou dat een betere keus zijn dan de ROX?
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

joppnl
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 10 mei 2009 19:45

joppnl 19 sep 2009 23:10

Wat ik zelf ook handig vnd van een hoogtemeter is dat het eenmaal thuis op de computer je richtlijnen geeft waar je gereden hebt, hier vlakbij moet ik een brug over, dat is dan perfect te zien.

Die markante overgangen zie je terug in de grafiek en zo kan je dus zien waar je op welk moment zo'n beetje waar was.

Zelf heb ik m'n cs600 2e hands gekocht, er zijn genoeg medeforumlotgenoten die over gegaan zijn naar een Edge.

Overigens heb ik ook een navigatie op m'n fiets, dat is ERG verslavend (thuis de kaarten bekijken en intekenen, volgende dag rijden. Of andersom, GPS aan en zomaar wat rondrijden en thuis kijken waar je precies geweest bent.....erg leuk!
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

_pino_
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 26 jan 2009 23:32

_pino_ 30 sep 2009 17:50

Na het sneuvelen van mijn sigma MHR 2006 ben ik op zoek naar een nieuwe fietscomputer, wat betreft de functie's ben ik op zoek naar eentje met de volgende functie's

- Cadansmeter
- Hartslagmeter
- Actueel nauwkeurig stijgings percentage.
- evt. GPS navigatie en trainingsvergelijking via de computer

Ik begrijp dat dit een prijzig geintje gaat worden, maar ik heb het er voor over.

Ik heb al wat optie's bekeken : Garmin Edge, Polar cs600 team editon, en de Sigma Rox 9 en ben op zoek naar advies in het maken van een keuze en advies waar ik deze het beste compleet kan kopen zonder dat ik nnog ergens losse extra onderdelen moet bestellen.

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 01 okt 2009 09:59

Ik heb net een Polar cs400 white edition gekocht bij bike-discount.de voor 139 euro. Cadansmeter los erbij (iets van 25 euro) en dan ben je klaar.
Whistle

krokie
Forum-lid
Berichten: 663
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 21 nov 2009 01:07

Even een update, het wordt deze (Sinterklaas :-))
BC 2209 MHR heeft ook nog hartslag meeting als toetje
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 29 nov 2009 08:29

[quote="ajhoff"][quote="Krokie"]Is de hoogte/helling bij alle meters zo onbetroubaar?
[/quote]
Geen idee. Bij mijn RS800CX is het niet erg betrouwbaar. Het is gebaseerd op de luchtdruk en dat kan wel eens schommelen. GPS hoogte meting is echt niet betrouwbaar.
[/quote]

ik denk niet dat het baseren op luchtdruk de metingen onbetrouwbaar maakt.
sterker nog, vliegtuigen maken er ook gebruik van.
feit is wel dat je voordat je hem gaat gebruiken, op reset moet duwen. de luchtdruk veranderd namelijk. dat kan de reden zijn dat je bijvoorbeeld bij een volgende rit start op 100 meter hoogte, omdat de luchtdruk simpelweg is veranderd. daarom moet je hem resetten op 0 meter. feit is ook dat je dus de daadwerkelijk hoogte boven NAP niet kan meten.
hellingsmeters weet ik niet of die goed zijn. ik denk dat de meters een gemiddelde pakken van hoogteverschil en afgelegde afstand, en je dus nooit de actuele helling kan zien.
punt is dus wat je belangrijk vind. je wilt niet veel uitgeven, maar wel deze functies hebben. dan kom je in de knoop.
dus of je geeft veel geld uit en je pakt een hoogtemeter erbij, of je pakt een gewone meter met cadans (en eventueel hartslag) voor minder/weinig geld

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 29 nov 2009 08:32

je hebt er trouwens al 1 zie ik :P

Plaats reactie