Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Out-of-the-box denken mbt fietsen

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 22 sep 2009 01:46

Aristos schreef:Ok nog eentje waar ik me al een tijdje over verbaas:

Een golfbal is voorzien van tientallen kleine holletjes. Doordat de lucht daar gaan wervelen wordt de luchtweerstand van de bal verlaagd. In de schaatssport is dit ook al een tijdje gemeengoed. Maar ik heb nog nooit een zadelpen of helm gezien die is voorzien van ribbeltjes die de luchtweerstand verlagen. Waarom niet?


Ridley heeft wel stripjes op de Noah en Dean geplakt ;)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

burd
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:23

burd 22 sep 2009 12:01

Amclassic-fan schreef:Nee hoor, want je bent met een crossfiets echt wel 't snelste.
Heeft Fiets niet eens aangetoond dat een MTB sneller is dan een crossfiets op een crossparcours?
Amclassic-fan schreef:Probleem van een mtb stuur bij de start is al dat je door veel gaten niet meer heen kunt sturen omdat 't stuur te breed is.

Dat is dan wel weer een punt bij een wedstrijd.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 03 okt 2009 18:09

What about schijfremmen?

De eerste google search gaf al meteen een gerealiseerd project.

voordelen:
- minder gewicht in de velgen, onder de UCI limiet kun je nog steeds wel komen
- minder gevoelig voor slechte weersomstandigheden
- ?

nadelen:
- voorvork moet misschien wat steviger om de krachten aan te kunnen
- ?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 okt 2009 18:23

Maar ze claimen wel de eerste te zijn die een dubbele schijfrem heeft...
Ik heb zo'n 1,5 jaar trug zelf een dubbele schijfremnaaf gemaakt, echter is het fout gegaan met de spaakgaten...
Links heb ik er 36 en rechts 32...
En laat ik nu net geen spaakpatroon/velg kennen die dat kan opvangen!
mijn Flickr

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 03 okt 2009 19:55

Tijdens het monteren van m'n opzetstuurtje kwam ik tot het idee om dubbele remmen te kunnen monteren, de kabeltjes van de tt remmetjes lopen dan naar beide (normale) shifters en trekken de shifter remmen aan, welke op hun beurt het normale remwerk verrichten.

Als iemand nog oude shifters heeft liggen en een boor, zie ik graag het prototype tegemoet! :-D

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 03 okt 2009 21:20

voordelen:
- minder gewicht in de velgen, onder de UCI limiet kun je nog steeds wel komen
- minder gevoelig voor slechte weersomstandigheden
- beter remmen?

nadelen:
- voorvork moet misschien wat steviger om de krachten aan te kunnen
- Er ontstaat veel hitte in de remklauw, carbon kan die hitte niet afvoeren.
- Schijven kunnen bij hoge snelheden nog wel eens gaan zingen

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 04 okt 2009 11:10

peter30 schreef:Triathlon sturen zoals eerder geopperd zijn verboden omdat deze voor veel valpartijen in het peleton zorgde. Zo werden ook de 3 of 4 spaaks wielen verboden, te gevaarlijk bij valpartijen.

Kortom veiligheid is ook een belangrijk onderdeel van een fiets ontwerp. je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je in een peleton moet rijden waarbij je kort op elkaar zit en snel moet kunnen reageren. Sinds bij Triathlon stayeren is toegestaan zie je daar ook steeds meer 'normale' fietsen ipv tijdrit fietsen.


Als stayeren is toegestaan (vaak alleen de olympische afstand en dan op hoog niveau) mag er ook geen opzetstuur meer opzitten dat voorbij je remhendels komt, alleen maar een kort opzetstuurtje.
Aristos schreef:Ok nog eentje waar ik me al een tijdje over verbaas:

Een golfbal is voorzien van tientallen kleine holletjes. Doordat de lucht daar gaan wervelen wordt de luchtweerstand van de bal verlaagd. In de schaatssport is dit ook al een tijdje gemeengoed. Maar ik heb nog nooit een zadelpen of helm gezien die is voorzien van ribbeltjes die de luchtweerstand verlagen. Waarom niet?


Er bestaan dichte carbon achterwielen met een putjespatroon... kan zo gauw geen foto vinden.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 04 okt 2009 13:18

Foosho schreef:What about schijfremmen?

De eerste google search gaf al meteen een gerealiseerd project.

voordelen:
- minder gewicht in de velgen, onder de UCI limiet kun je nog steeds wel komen
- minder gevoelig voor slechte weersomstandigheden
- ?

nadelen:
- voorvork moet misschien wat steviger om de krachten aan te kunnen
- ?



En het is aerodynamischer, tenminste dat lijkt wel zo op het 1e gezicht. Op een tijdritfiets die meestal toch een dikkere voorvork hebben zou het wellicht wel geschikt zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 okt 2009 13:21

Iemand ook wel eens gezien hoe ongelooflijk veel onbenullige valpartijen er bij die Olympische afstand zich voordoen? Ze rijden tegen elkaars achterwielen aan, vliegen bochten uit, enz. Als je zonder opzetstuur hard moet rijden dan rij je altijd met je handen in de buurt van de remhendels, terwijl je met een opzetstuur nog al even bezig bent om bij die remhendels te komen.

Al die zooi met dimples van Zipp, ik heb er m'n twijfels over. Bij een golfbal werken die deukjes omdat de bal dan door het effect verder omhoog klimt, de luchtweerstand is helemaal niet minder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 04 okt 2009 15:06

Amclassic-fan schreef:Al die zooi met dimples van Zipp, ik heb er m'n twijfels over. Bij een golfbal werken die deukjes omdat de bal dan door het effect verder omhoog klimt, de luchtweerstand is helemaal niet minder.


Bij honkbalknuppels is het ook geprobeerd (door Jeff DiTullio), en de dimples in de knuppel zorgden voor een snellere swing waardoor ze nu verboden zijn in de Major League Baseball.

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 04 okt 2009 16:26

Bleek schreef:Bij honkbalknuppels is het ook geprobeerd (door Jeff DiTullio), en de dimples in de knuppel zorgden voor een snellere swing waardoor ze nu verboden zijn in de Major League Baseball.

Dat komt omdat een golfbal en honkbalknuppel totaal geen stroomlijn hebben. Een disc wiel heeft dat wel, en daar zijn dimples minder voordelig.
Een mooie uitleg staat hier: klik!

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 05 okt 2009 18:39

Geen out-of-the-box draadje is compleet zonder een link naar wijlen Sheldon Brown http://sheldonbrown.org/bicycle.html Vrije fietsdenker en knutselaar bij uitstek.

verder: Waarom zit bij racefietsen de voorrem niet rechts? De voorrem is veel belangrijker en in je rechterhand heb je (tenzij je links bent) meer controle. Reden volgens mij fietsenmaker is dat de revitaillering tijdens wedstrijden aan de rechterkant van de weg staat en je dus alleen met je linkerrem kan remmen als er tijdens de verzorging iets mis gaat. Maar hoeveel procent van de verkochte racefietsen wordt tijdens de koers gebruikt? En waarom gaan die verzorgers niet links staan?

Materiaal: Staal? Aluminium? HOUT!
http://www.youtube.com/watch?v=d-J-3yMShzM waar iemand een houten racefiets heeft gebouwd en er zelfs wedstrijden mee rijdt.


Schakelen: Wie bedenkt een automatisch schakelsysteem, waardoor je altijd hetzelfde aantal toeren maakt? En zou je ook kunnen schakelen door niet de ketting te verplaatsen, maar een tandwiel te vergroten of verkleinen? Dit zou achterwielen een stuk stijver maken, geen afvliegende kettingen meer en eenvoudigere derailleurs.

Plaats reactie