Over de wielersport en zijn beoefenaars.

wk en landenteams

dario
Forum-lid
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 21 sep 2009 17:29

Net wat ik zeg. Bovendien, alle 'argumenten' tegen landenploegen (onnnozele discussies, tegenstrijdige belangen,...) zijn eigenlijk te wijten aan het systeem van sponsorploegen, dus kan je net zo goed het nut van die laatste in vraag stellen...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

eelcoz

eelcoz 21 sep 2009 17:59

Dario schreef:Net wat ik zeg. Bovendien, alle 'argumenten' tegen landenploegen (onnnozele discussies, tegenstrijdige belangen,...) zijn eigenlijk te wijten aan het systeem van sponsorploegen, dus kan je net zo goed het nut van die laatste in vraag stellen...


Hmmm, ja, was geen bewust plagiaat hoor;)

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 21 sep 2009 19:30

Padelzijn schreef:
mouse schreef:
De tour de France wordt toch ook niet gereden met landenteams?


Nu ik er over nadenk... jammer genoeg niet. Het zou een extra dimensie toevoegen namelijk een teamklassement naast het individuele. Samen met de Belgen een ontvluchtte Fransoos terug halen waarna de Spanjaarden en Italianen elkaar op de laatste kilometers de vouwen uit de broek rijden. Heerlijk.

En ik denk ook dat de tour er schoner van zal worden. Een landenteam zonder (minder?) commerciële belangen ervaart minder druk om vals te spelen. En het dopinggebruk straalt op een hele natie af, over sociale druk om niet te gebruiken gesproken .....



Dan hoeven de Shlecks zelfs niet meer aan de start te verschijnen, bij gebrek aan een degelijke ploeg, omdat er toevallig geen extra goede renners in Luxemburg wonen...

Dan zijn er zoals in de US (in bijvoorbeeld atletiek) enkel de allerbeste van hun land aanwezig op de Olympische Spelen en kunnen mindere goden uit andere landen toch nog deelnemen. Resultaat: de besten kunnen zich niet meten omdat ze toevallig moeten thuis blijven omwille van de concurrentie op eigen bodem. En dan de naturalisaties, Bart Veldkamp is zo een schaatsbelg uit Nederland.

Bij commerciele ploegen rijden de besten steeds mee in de competitie.

Dopinggebruik straalt af op de atleet en de entourage, niet op zijn land of sponsor.

burd
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:23

burd 22 sep 2009 13:16

Zullen we de landenteams bij voetbal dan ook maar meteen afschaffen? Of is dat een heel ander verhaal?

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 22 sep 2009 20:12

Burd schreef:Zullen we de landenteams bij voetbal dan ook maar meteen afschaffen? Of is dat een heel ander verhaal?


Voetbal gebeurt steeds tussen twee teams. En het is het team dat wereldkampioen wordt, niet het individu.


Bij wielrennen wordt je wereldkampioen in één wedstrijd, wat eigenlijk ook al anders is. Misschien moet een regelmatigheidsklassement (zoals wereldbeker of UCI klassement) uiteindelijk bepalen wie de echte wereldkampioen is.

lancestrong
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 04 aug 2009 14:18

lancestrong 22 sep 2009 23:53

Ik vind het juist een van de charmes dat het op 1 dag beslist wordt... Zo heeft ieder zijn eigen voorkeur

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 25 sep 2009 18:48

Nou het rijden met sponsorploegen wordt toch gedeeltelijk ingevoerd;

Vanaf het WK 2012 in Valkenburg e.o. wordt er een teamTT ingevoerd voor sponsorploegen. ;)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

dario
Forum-lid
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 sep 2009 20:39

Nee, je méént het? Walgelijk gewoon... Waarom doen ze dat niet gewoon met landenploegen?
Is dat al beslist, een zoveelste dwaze ideetje van een of andere Hein Verbrugge-akoliet?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 26 sep 2009 20:48

Dat zou inderdaad gewoon met een landenteams moeten. Als je dit met commerciële teams gaat doen is dat het begin van het einde van de landenteams op het wk.

Overigens, wat de commercie betreft. Er staan er morgen maarliefst 14 van Saxobank aan de start. Ik ben benieuwd of we dat gaan merken.

tarzander
Forum-lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 02 apr 2007 23:25

tarzander 26 sep 2009 22:24

Hoorde het toen bekend werd gemaakt dat WK 2012 in Valkenburg zou zijn. De achterliggende gedachte was, dat kleine landen nooit competitief zouden kunnen zijn als ze, ik dacht, 7 renners op de been zouden moeten brengen. (denk bijvoorbeeld aan Luxemburg)

Vind het overigens ook jammer, zou idd wel eens het einde van landenteams kunnen worden, wat toch wel een hele andere koers geeft.
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

dario
Forum-lid
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 26 sep 2009 22:51

Tja, een onevenwicht tussen kleine en grote sportlanden heb je altijd: in Brazilië lopen nu eenmaal meer goeie voetballers rond dan in pakweg Bosnië-Herzegovina, en wat Belgen nu op een ski-WK moeten gaan zoeken is me ook een raadsel, maar wat dan nog? Elke sport heeft zijn grote landen (en omgekeerd); de Luxemburgers moeten trouwens niet klagen: hoeveel kleine (maar ook grotere) landen hebben drie renners van het niveau Schleck-Schleck-Kirchen in huis?

Dat is een lelijk maneuver om de landenploegen af te bouwen, want als je eens de deur hebt opengezet...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Plaats reactie