Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

110 kilo

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 23 sep 2009 10:03

MiketheBike schreef:
japie carbon schreef:De natuurkrachten en wetten geven aan dat slijtage groter is bij gelijke krachten bij een minder groot oppervlakte (lees smallere kettingen en cassettes/tandwielen).

Da's zeker waar, maar als je sterkere materialen gebruikt voor de kettingen en cassettes bij een 11 speed dan bij een 8 speed wordt dit effect weer opgeheven.

Denk je niet dat de fabrikanten met al hun materiaal kennis hier over nagedacht hebben?

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 23 sep 2009 10:57

11s slijt sneller dan 10s. HEt scheelt echter niet veel (gemeten door TOUR).

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 23 sep 2009 11:12

ajhoff schreef:
MiketheBike schreef:
japie carbon schreef:De natuurkrachten en wetten geven aan dat slijtage groter is bij gelijke krachten bij een minder groot oppervlakte (lees smallere kettingen en cassettes/tandwielen).

Da's zeker waar, maar als je sterkere materialen gebruikt voor de kettingen en cassettes bij een 11 speed dan bij een 8 speed wordt dit effect weer opgeheven.

Dat is ten dele waar, maar er zitten gewoon grenzen aan, en een 8 of 9 speed is meer overgedimensioneerd dan een 11 speed, heeft meer reserve, en een klein materiaalfoutje leidt bij 11 speed sneller tot defecten.
ajhoff schreef: Denk je niet dat de fabrikanten met al hun materiaal kennis hier over nagedacht hebben?

Vast wel, maar fabrikanten hebben ook een ander doel, en da's blijven verkopen
You should see me go downhill...

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 23 sep 2009 13:22

Zweef schreef:
ajhoff schreef:
MiketheBike schreef:
Da's zeker waar, maar als je sterkere materialen gebruikt voor de kettingen en cassettes bij een 11 speed dan bij een 8 speed wordt dit effect weer opgeheven.

Dat is ten dele waar, maar er zitten gewoon grenzen aan, en een 8 of 9 speed is meer overgedimensioneerd dan een 11 speed, heeft meer reserve, en een klein materiaalfoutje leidt bij 11 speed sneller tot defecten.
ajhoff schreef: Denk je niet dat de fabrikanten met al hun materiaal kennis hier over nagedacht hebben?

Vast wel, maar fabrikanten hebben ook een ander doel, en da's blijven verkopen


Als zwaardere fietser heb ik een ander doel dan louter fabrikanten te sponsoren!

Door/voor zwaardere personen/rijders worden er vaak andere eisen gesteld als betrouwbaarheid en slijtvast/bomproof.
Dat krijg je niet door te kiezen voor 11 speed, een heel licht kaderke/frame/fiets en hele lichte wielen!
Dan liever nog een stalen fiets/alu (goed alu) met handgespaakte wielen (min. 32 spaaks) en zo min mogelijk versnellingen (bv. 8/9 speed). Dat blijft correct werken, shimmied niet, voldoende torsiestijf.

MtB
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 23 sep 2009 14:38

36 spaaks is minimum bij 110 kg.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 23 sep 2009 14:51

MiketheBike schreef:Door/voor zwaardere personen/rijders worden er vaak andere eisen gesteld als betrouwbaarheid en slijtvast/bomproof.
Dat krijg je niet door te kiezen voor 11 speed, een heel licht kaderke/frame/fiets en hele lichte wielen!
Dan liever nog een stalen fiets/alu (goed alu) met handgespaakte wielen (min. 32 spaaks) en zo min mogelijk versnellingen (bv. 8/9 speed). Dat blijft correct werken, shimmied niet, voldoende torsiestijf.

Dus daarom zijn vliegtuigen van staal i.p.v. aluminium gemaakt? :rolleye: Bij een goed ontwerp en juist gebruik van materialen hoeft het een (licht/dun) het andere (sterk) niet uit te sluiten.

Wat je gevoelsmatig ziet en ervaart is een ander verhaal :) Sorry, ik geloof er niets van dat een 11 speed niet zo sterk kan zijn als een 8 speed. Kwestie van de juiste materialen en ontwerp. Geldt m.i. evenzeer voor carbon.

Pas als de fabrikant grenzen aangeeft ben ik geneigd het voor waar aan te nemen.

P.s. als je je best doet (abnormaal gebruik) krijg je alles kapot, maar daar kan geen enkel ontwerp tegenop.

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 23 sep 2009 15:29

@ajhoff: Wat maak jij een potje van dat knipquoten. Ik sta er nog met een quote haakje in, maar er staat geen stukje tekst van mij meer in het verhaal.
You should see me go downhill...

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 23 sep 2009 15:34

Oeps, sorry :(

Is aangepast.

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 23 sep 2009 16:17

[/quote]
Dus daarom zijn vliegtuigen van staal i.p.v. aluminium gemaakt? :rolleye: Bij een goed ontwerp en juist gebruik van materialen hoeft het een (licht/dun) het andere (sterk) niet uit te sluiten.

Wat je gevoelsmatig ziet en ervaart is een ander verhaal :) Sorry, ik geloof er niets van dat een 11 speed niet zo sterk kan zijn als een 8 speed. Kwestie van de juiste materialen en ontwerp. Geldt m.i. evenzeer voor carbon.

Pas als de fabrikant grenzen aangeeft ben ik geneigd het voor waar aan te nemen.

P.s. als je je best doet (abnormaal gebruik) krijg je alles kapot, maar daar kan geen enkel ontwerp tegenop.[/quote]

Fabrikanten gaan de consument niet vertellen dat 8 speed langer meegaat als een 11 speed!
Mbt. van veiligheid zijn ze dat wel, en daar valt slijtage niet onder.
Wil wel eens een 11 speed proberen en zien hoe lang het mee gaat.

Mbt. je opmerking van vliegtuigen van staal, dit is een besparing op gewicht. Heeft niets met sterkte van doen, op bepaalde delen gebruikt men in de luchtvaart zelfs geen carbon (en geen alu) maar staal.
Weet uit ervaring dat een goed carbon frame prettig fietst, maar bepaald oudere en goedkopere versies zijn louter hard/ongevoeling (maw. leeft niet).
Een Trek Madone reageert anders als een Batavus carbon of een ander merk.
Heeft te maken met type carbon, de verwerking en uitlijning van het carbon.
De treksterkte (stijfheid), wikkeling/lamineren en verwarmen te maken.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 23 sep 2009 16:47

MikerV schreef:Ook ik ben geen lichtgewicht (107 kg). Heb gekozen voor een stijf alu frame (RedBull pro SL3000) en de standaard Easton Circuits die erbij horen. Ik heb er wisselende verhalen over gehoord, maar volgens de officiele info zouden ze mijn gewicht moeten kunnen houden. Verder rij ik geen wedstrijden en zoek ik de grenzen van mijn fiets niet op in de bochten, dus dat zou goed moeten gaan. Maar ook ik heb een handgespaakt setje overwogen...

Verder heb ik bewust gekozen voor een triple met kleine verzetten (crankstel 52-42-30, casette 11-28). Zo kan ik als zwaargewicht toch overal boven komen...

Succes met je zoektocht!!


Lijkt mij een goed advies.
prj

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 23 sep 2009 17:01

@Mikethebike: denk dat we het op zich wel eens zijn qua carbon. Juist van gebruik van materiaal bepaalt de sterkte/mogelijkheden. Niet het materiaal op zich. Staal en aluminium kunnen ook zwak zijn als het verkeerd toegepast wordt.

Die 10/11 speed ga ik me volgend voorjaar aanschaffen. Ik verwacht er geen bijzondere problemen mee bij normaal gebruik en onderhoud, anders dan bij een 8 speed. Tijdige vervanging van onderdelen hoort nou eenmaal bij dit soort mechanische zaken.

Dat het duur is t.o.v. een 8 speed, tja dat kan ik niet ontkennen ;)

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 23 sep 2009 17:31

Kijk ook eens bij Bikexperto.nl , die maken handgemaakte wielen ook speciaal voor zwaardere rijders. Ik (was ooit 104kg) heb een paar Ambrosio FCS28 en dat bevalt perfect!

Plaats reactie