[/quote]
Dus daarom zijn vliegtuigen van staal i.p.v. aluminium gemaakt? :rolleye: Bij een goed ontwerp en juist gebruik van materialen hoeft het een (licht/dun) het andere (sterk) niet uit te sluiten.
Wat je gevoelsmatig ziet en ervaart is een ander verhaal
Sorry, ik geloof er niets van dat een 11 speed niet zo sterk kan zijn als een 8 speed. Kwestie van de juiste materialen en ontwerp. Geldt m.i. evenzeer voor carbon.
Pas als de fabrikant grenzen aangeeft ben ik geneigd het voor waar aan te nemen.
P.s. als je je best doet (abnormaal gebruik) krijg je alles kapot, maar daar kan geen enkel ontwerp tegenop.[/quote]
Fabrikanten gaan de consument niet vertellen dat 8 speed langer meegaat als een 11 speed!
Mbt. van veiligheid zijn ze dat wel, en daar valt slijtage niet onder.
Wil wel eens een 11 speed proberen en zien hoe lang het mee gaat.
Mbt. je opmerking van vliegtuigen van staal, dit is een besparing op gewicht. Heeft niets met sterkte van doen, op bepaalde delen gebruikt men in de luchtvaart zelfs geen carbon (en geen alu) maar staal.
Weet uit ervaring dat een goed carbon frame prettig fietst, maar bepaald oudere en goedkopere versies zijn louter hard/ongevoeling (maw. leeft niet).
Een Trek Madone reageert anders als een Batavus carbon of een ander merk.
Heeft te maken met type carbon, de verwerking en uitlijning van het carbon.
De treksterkte (stijfheid), wikkeling/lamineren en verwarmen te maken.