Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afwijken trainingsschema

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 3728
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2011 19:50

Dag,
ik volg een trainingsschema, wat ik van zitvlees.nl heb geplukt. Einddoel van dit schema is een tocht van 150 Km, met wat kleine klimmetjes.

Volgens dit schema (ben nu in week 9 van 18) zou ik zaterdag een interval training moeten doen. Hierbij 3 x 8 minuten in D3, met 12 minuten rust er tussen. Dit voorafgegaan door, en afgesloten met een half uur D1.
Op zondag zou ik dan 3 uur D1 moeten rijden.

Maar helaas, morgen (zaterdag) kan ik door allerlei omstandigheden niet fietsen.... :-(
Wat zou dan voor zondag het beste zijn? Zelf denk ik (als onervaren trainend fietser) een combi. Dus die interval training in mijn 3 uur D1 inpassen.
Is dat een logische gedachte? Zo niet, wat zou dan de beste keuze zijn?

(Nb. Als extra info; na dit schema ga ik aansluitend een trainingsschema rijden wat me klaar moet maken voor de Mt Ventoux in september)

hm2694
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 16 jun 2007 09:38
Locatie: Westland

hm2694 18 mar 2011 20:07

Ik zou zeggen wees flexibel en volg je schema dus lekker zondag 3 uur d1 en dan het schema weer volgen. Wat als je ziek was geweest en 1 week 3 trainingen niet had kunnen doen. De week erna inhalen.

Volg het schema. Kijkend naar de schema's van zitvlees (heb ik vorige jaar gevolgd voor de Alpe D'Huzes) zitten daar genoeg trainingen die deze ene trainingen oppakken.

dus mijn advies. morgen niet en zondag 3 uur D1.

Succes met het fietsen. Fietsen is vooral plezier, dus flexibel zijn en daar waar mogelijk aanpassen.

Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 mar 2011 20:15

Je kan best wel wat intervalletjes in je duurtraining van zondag gooien, ik zelf zal dan wat kortere doen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 3728
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2011 20:21

Normaal zou ik denk ik die intervalletjes laten zitten, zoals @HM2694 zegt. Maar ik heb begrepen dat het ivm mijn echte einddoel, de Ventoux, het belangrijk is te trainen om langere tijd op hogere hartslag te rijden, dus dat zou dan vóór de intervallen pleiten (denk ik)..

Het is uiteindelijk ook mijn bedoeling te leren "spelen" met zo'n schema, om flexibel te kunnen trainen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 mar 2011 20:25

ach een paar korte intervalletjes erin kunnne geen kwaad
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 3728
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2011 21:59

Lijkt erop dat het 3 uur D1 moet worden, met wat (korte?) intervalletjes. Simpel dus :-)

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 18 mar 2011 22:08

Is je rustpols net als andere dagen?
Heb je al veel D1 training gedaan de laatste tijd?

Als dat beide zo is, zou ik voor die intervaltraining gaan?


o,ja. Een trainingsschema is maar een leidraad. Je moet zelf leren wat voor jou het beste is. De ene rijdt met weinig trainen hard, en de andere moet veel trainen.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 3728
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mar 2011 22:24

Rustpols is normaal (52bpm). Afgelopen 2 maanden redelijk veel D1, maar de laatste 2 weken juist wat kracht en interval gedaan. Als ik zo bezig ben in deze discussie, krijg ik vooral zin in een lekkere rit. Het wordt ook lekker weer zondag :-)
Dat zou de reden kunnen zijn gewoon D1 te gaan doen, en dan zoals eerder al gezegd, afgewisseld met wat intervalletjes.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 mar 2011 22:57

dat is voor mij het belangrijkste, lekker een beetje trappen, handjes op het stuur tralala als je halverwege er ene paar intervalletjes ingooit heb je een leuke combi

Ik ben er bij mij achter gekomen dat ik vooral fijn op de fiets moet zitten, ik kan wel de neiging hebben heel rigide te zijn, daarom is het belangrijk om af en toe relaxed te doen, fexibel enzo
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid
Berichten: 3728
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 mar 2011 14:52

Heb het onderstaande maar gedaan.
[quote="superrose"] lekker een beetje trappen, handjes op het stuur tralala als je halverwege er ene paar intervalletjes ingooit heb je een leuke combi[/quote]

Het was heerlijk weer, heb genietend 85 Km gefietst in het voorjaarszonnetje!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 25534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mar 2011 15:23

Lijkt me verstandig. Een trainingsschema kan heel nuttig zijn, maar uiteindelijk draait het toch vooral om plezier hebben op de fiets.

Plaats reactie