Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Aankoopadvies

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 06 okt 2009 16:00

Hallo allemaal,

ik fiets nu pas 2 jaar op een racefiets en da's best leuk. Ik doe het niet vaak genoeg maar wil daar verandering in brengen. Daarom wil ik er een mountainbike bij voor in de wintermaanden. Maar daar heb ik jullie advies bij nodig!

Ik ben 1.83m, binnenbeenlengte 88cm, en ong 100 kg. Ik heb nu een 60 cm stalen racefiets en da's perfect voor mijn postuur.

Budget is rond de 700-800 euro voor alleen de fiets.
Welke keuzes heb ik al gemaakt? Aluminium frame lijkt me the way to go. Verder wel een goede schakelgroep, deore lx als minimum(?). Schijf of velgremmenmaakt me in principe niet uit, als het maar goed remt.

Ik heb op internet bij een fm in de buurt bijvoorbeeld deze fietsen gevonden:
http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... _2009.html
http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... _2010.html

De fietsen van Cube vind ik sowieso mooi om te zien, en naar wat ik begrepen heb bieden zij goed waar voor hun geld.

Wat zij de zwakke plekken in bovengenoemde fietsen?
Welke maat zou goed voor mij zijn?
Welke merken en modellen zijnvergelijkbaar qua prijs en kwaliteit?
Welke onderdelen combineren goed of bieden een goede prijs/kwaliteitverhouding?

Tuurlijk ga ik ook bij de fm langs voor advies maar jullie input wordt alvast zeergewaardeerd!
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 06 okt 2009 16:05

Even over de maat van je racefiets. Een 60 frame bij een lengte van 1,83 cm en 88 cm binnenbeen lengte acht ik aan de grote kant.

Ik ben zelf 7 cm langer en mijn benen zijn 4 cm langer en ik zit ook heel comfortable op mijn maat 60 frame.
Live fast; die young. mijn blog

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 06 okt 2009 16:10

Mijn racefiets had in tweedehands dus geen keuze in de maat. Het past echter prima. Binnenbeenlengte lijkt me wat dat betreft leidend.

En 58 cm was wellicht ideaal geweest... Is daar bij MTB een standaard 'tegemaat' voor?
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 09 okt 2009 09:58

Maat M zou heel goed kunnen passen. Op de fiets gaan zitten en 'voelen' is toch echt de enige manier: laat je niet leiden door meetprogramma's. Daar zitten vaak cm's marge in en je persoonlijke voorkeur is toch bepalend. Neem een niet te lange stuurpen ivm slechtere stuureigenschappen. Giant heeft ook concurrerende fietsen. Het gewicht van de cubes vind ik hoog. Maar ja ik weet niet waar je hem voor gaat gebruiken. Sowieso kun je spijt krijgen van velgremmen: je velgranden gaan snel slijten en het remmen gaat slechter bij nat weer.
velgremmen doen het altijd. Ga voor minstens xt als je redelijk veel wilt rijden anders sta je over een paar maanden weer voor vervanging.
succes met kiezen.
rein
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 09 okt 2009 10:17

woelders schreef: Binnenbeenlengte lijkt me wat dat betreft leidend.

Nee, dat is leidend voor je zadelhoogte.

Maar goed, het ging om de MTB. Ik zou zeggen 20 inch.

mikerv
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 feb 2009 12:35

mikerv 09 okt 2009 13:45

Arnhem is niet zo ver van Venray; bij fietssportief in Maashees hebben ze ook modellen (xtrail) die qua prijs/kwaliteit zeker gelijkwaardig zijn aan de cubes. Ik ben zelf in ieder geval zeer tevreden over mijn xtrail en de service daar...

veel plezier met je keuze!

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2024
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 okt 2009 15:20

Ga a.u.b. niet gokken naar wat je maat is maar ga even zitten.
Je binnenbeenlengte is 1 factor maar de afstand tot je stuur is misschien nog wel belangrijker. Anders zit je straks ook voor je mtb met een fiets die niet past.

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 09 okt 2009 20:56

ReinR schreef:Maat M zou heel goed kunnen passen. Op de fiets gaan zitten en 'voelen' is toch echt de enige manier: laat je niet leiden door meetprogramma's. Daar zitten vaak cm's marge in en je persoonlijke voorkeur is toch bepalend. Neem een niet te lange stuurpen ivm slechtere stuureigenschappen. Giant heeft ook concurrerende fietsen. Het gewicht van de cubes vind ik hoog. Maar ja ik weet niet waar je hem voor gaat gebruiken. Sowieso kun je spijt krijgen van velgremmen: je velgranden gaan snel slijten en het remmen gaat slechter bij nat weer.
velgremmen doen het altijd. Ga voor minstens xt als je redelijk veel wilt rijden anders sta je over een paar maanden weer voor vervanging.
succes met kiezen.
rein


Kijk, da's een verhelderend verhaal. De cube vind ik een mooie fiets qua tekening en kleuren, dat is hoewel ondergeschikt aan de kwaliteit natuurlijk ook belangrijk! Ik neem aan dat je bij de tweede keer 'velgremmen' eigenlijk schijfremmen bedoelt.
Ik fiets niet zo veel/hard maar wil wel redelijk spul. Budget is max 750, volgens mij ga ik daar geen full XT met goede vork en goede schijfremmen voor vinden.
MikerV schreef:Arnhem is niet zo ver van Venray; bij fietssportief in Maashees hebben ze ook modellen (xtrail) die qua prijs/kwaliteit zeker gelijkwaardig zijn aan de cubes. Ik ben zelf in ieder geval zeer tevreden over mijn xtrail en de service daar...

veel plezier met je keuze!


Arnhem-Venray is bijna 80 km... vind ik best ver.
Bakboord1 schreef:Ga a.u.b. niet gokken naar wat je maat is maar ga even zitten.
Je binnenbeenlengte is 1 factor maar de afstand tot je stuur is misschien nog wel belangrijker. Anders zit je straks ook voor je mtb met een fiets die niet past.


Dat ga ik dan ook doen, morgen ga ik de 2009 Cube LTD Comp 20 inch uitproberen.

Bedankt alvast allemaal!
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

videopac
Forum-lid
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 aug 2006 16:48

videopac 09 okt 2009 22:54

Voor 750 euro zou ik zeker ook de XTrail SRAM X9 overwegen van fietssportief.nl. Toch een stuk beter afgemonteerd...

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 10 okt 2009 16:20

Het is vandaag uiteindelijk de Cannondale F5 disc (2009) geworden:
http://www3.cannondale.com/bikes/09/cus ... -9FS5.html

De maat (L) leek mij aan de kleine kant, volgens de fm is het echter de juiste maat. Verder een goed, degelijk frame. Afmontage is minder, maar dat is te upgraden als dat nodig is. In de basis een goede fiets lijkt me en hij fietste heerlijk.

Uiteindelijk nieuw gekocht voor € 675,-.

Gelijk ook maar nieuwe schoenen (Shimano M122N) gehaald, inclusief SPD pedalen voor intotaal € 120 extra...

Helemaal klaar voor nog geen 800 euro! Bossies, here I come!
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 10 okt 2009 16:52

dat klinkt als wel een heel goede deal, rij zelf al een tijd scalpel en niets dan lof over c'dale en service en kwaliteit,
veel plezier met je bike!
rein
ps zou je hem willen wegen en even 'posten'?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

woelders
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 mei 2007 16:17

woelders 10 okt 2009 18:09

Hij weegt 13,3 kg incl. Shimano SPD pedalen en een bidonhouder. Dus rond de 13,0 kg 'kaal' denk ik?

Ik zal binnenkort even een fotootje posten.
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...

Plaats reactie