Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

SPD op een racefiets?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2009 19:22

Je wilt met SPD's toch eigenlijk geen wedstrijden rijden, zeker geen criteriums. SPD's hebben namelijk een stuk minder cornering clearence, gevolg dat je eerder met je pedaal op de grond zit.

Time RXS is trouwens een beter pedaal dan de SPD SL. De gewone RXS pedalen kosten je niet de kop en een setje schoenen moet voor een Euro of honderd ook wel lukken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 08 okt 2009 19:33

ja maar dat is ook niet mijn probleem.. Laatst zaten er ook 2 maten van me met hun pedaal op de grond.. gevolg:
1 gebroken sleutelbeen + gebroken duim (training!)
1 tegen een hek en deed mee verder in de koers.
waren overigens allebei race pedalen.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 08 okt 2009 20:51

Ik fiets al duizenden km's met deze spd pedalen.
Ritjes van 200+km is geen enkel probleem en ze kosten maar 4 tientjes

[img=http://img202.imageshack.us/img202/7972/pedaal.jpg]
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 08 okt 2009 20:57

@Amclassic,
bedoel je de SPD mountainbike pedalen dat die veel minder cornering clearance hebben? Of bestaan de race spd pedalen (waar je dus ook die kleine metalen spd plaatjes onder hebt) niet meer?

@Geert-Jan, je zal er maar achter of naast rijden en meegenomen worden in hun val.

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 08 okt 2009 21:15

bij die zijn schouderblad en duim heeft gebroken zat ik idd in zijn wiel.. Scheelde niet veel en ik lag in de sloot! Om precies te zijn zat ik in het riet!:-P stuurmanskunsten noemt men dat.
Bij die andere die sprong net weg uit het peloton en die ging gewoon te hard door een bocht waar je niet in kan doortrappen. Uiteindelijk belandde hij weer midden in het peloton.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5743
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 okt 2009 21:15

Voordat iedereen er weer een topic voor de superrenners van maakt even een belangrijk vraagje.
Wat ben je van plan te doen met je racefiets?
Is het voor wedstrijden of puur voor recreatief gebruik?

Als het voor recreatief gebruik is is het geen probleem om de MTB pedalen te gebruiken of een soort gelijk aan die van Peterj.

Als je wedstrijden er mee wil gaan rijden is het misschien wel verstandig om gelijk met race pedalen te beginnen.
Maar ik kan niet in jouw knip kijken, +/- €120,- voor een extra paar schoenen en pedalen kan ik in ieder geval niet zomaar even uitgeven.

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 08 okt 2009 21:23

Amclassic-fan schreef:Je wilt met SPD's toch eigenlijk geen wedstrijden rijden, zeker geen criteriums. SPD's hebben namelijk een stuk minder cornering clearence, gevolg dat je eerder met je pedaal op de grond zit.


Ik ben toch wel benieuwd hoeveel dat dan scheelt! Een halve centimeter verschil kan natuurlijk net het verschil zijn tussen wel of niet vallen, maar in hoeverre speelt dat in de praktijk? Rijd jij bijvoorbeeld ook met kortere cranks?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 okt 2009 22:18

Nee, want kortere cranks kan ik de kracht in m'n beentjes minder goed kwijt en dat is het me niet waard om iets langer door te kunnen trappen. Maar het gebeurd me wel een paar keer per jaar dat ik met een pedaal het asfalt raak, eigenlijk altijd bij 't uit de bocht wegtrekken in een criterium. Het scheelt net het stukje tussen wel of niet vallen in zo'n geval.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

micht
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 okt 2009 14:28

micht 08 okt 2009 23:26

Schoef de SPD over naar de racefiets en ga een paar keer rijden. Gebruik mijn racefiets puur recreatief.

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 09 okt 2009 00:01

Ik heb een paar (race)fietsen en gebruik Speedplay en SPD (PDM540). SPD gaat uitstekend, en zelfs op mijn baanfiets gebruik ik SPD. Ik zie geen reden om ook daar Speedplay op te zetten, SPD voldoet prima. De theorie van het kleiner contactvlak klopt natuurlijk maar ik merk in de praktijk geen enkel verschil met Speedplay.
Gewoon een keer proberen en je eigen conclusies trekken.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 09 okt 2009 01:10

Wat moet ik onder cornering clearance verstaan??!?!?!?!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 09 okt 2009 01:18

Da's de ruimte die je nog hebt bij je pedalen als je helemaal schuin door de bocht gaat.

Plaats reactie