Alles over vakanties op én met de fiets

Fietschallenge 2010

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 03 mei 2010 11:21

[quote="amro"][quote="pinarello"][quote="amro"][quote="Rikkert"]
Afgezien van dat: het is een cyclo. In mijn beeld rijd je dan voor een individuele prestatie, ieder op zijn nivo.
[/quote]

Ik knip een heel stuk uit je tekst, maar als het je gaat om een individuele prestatie moet je de toertocht gaan rijden. Een cyclo is een koers. Dus wordt er ook zo gereden, met wedstrijdsnelheid, en einde van je wedstrijd als je gedubbeld wordt.

Mijn ervaring was erg goed, ondanks dat ik na ronde 4 ook te horen kreeg dat ik voor eigen rekening reed en formeel uit de koers was.

Als de cyclo volgend jaar weer zo opgezet wordt schrijf ik me direct in.

[/quote]

Heb je wel eens een cyclo gereden?
Het klopt in ieder geval van geen kant wat je schrijft.[/quote]

Regelmatig. En ik blijf erbij de als je een individuele prestatie neer wilt zetten je de toertocht had moeten rijden (die ook tijdregistratie had). Zeker in deze tocht, omdat er de keuze was tussen beide. De cyclo werd ook echt als een race aangekondigd!
[/quote]

Is je dan ook iets opgevallen in die andere cyclo's tov de Fietschallenge?
Ik begrijp dat je het lastig vind je ongelijk te erkennen maar je voelt er verder niets van hoor
:)

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 03 mei 2010 11:48

Dit weekend een poging tot de dubbel gedaan

Zaterdag: na 3 lekke banden rond km 17 moeten opgeven. Zoveel binnenbanden had ik ook weer niet bij me. Is me wel de frustratie van de 60km niet kunnen rijden bespaard gebleven ;)
Zondag: 150 km toertocht. Rond 9:00 gestart. Vanaf Reijmerstok 1 1/2 uur in een snel groepje van 3 gereden tot de eerste bevoorrading. Daar alleen verder en vrijwel niemand meer gezien. Saai!!! Na 110 km geloofde ik het wel. Mijn vriendin gebeld die met racefiets in Sittard zat. Afgebogen via Wahlwiller en Eys naar Hoensbroek en door de heuvels weer terug naar Vaals. Toch 150 gereden.

Positief: veel meer verkeersregelaars gezien, die vaak goed hun werk deden (hoewel ik wel wat andere meningen heb gelezen), papieren/ inschrijving ophalen was makkelijk, start (MTB en toer) verliep soepel, MTB route (hoewel maar stuk gereden) wederom mooi en zwaar, goede bevooradingen.

Negatief: communicatie rondom evenement was vrij slecht. Veel info was pas laat bekend (finishplek, wel/geen klassement, routes een week vantevoren.. daar gaat de voorpret...) of zelfs pas ter plekke (startvakken van 100 man bij MTB'en) . Toertocht op zondag is door spreiding in starttijden een eenzame bedoening. Parcours toertocht was erg saai. Weinig sfeer en weinig te doen op start/finish locatie.

Conclusie: spectaculair - redelijk georganiseerd - tweedaags wielerevenement waar ik me competatief lekker kon meten is verworden tot stukken kleinschaliger saai 'doe lekker mee' fietstochttweedaagse. Voor heel veel mensen nog steeds erg leuk en voor de organisatie beter behapbaar. Maar niet meer voor mij.l

Jammer dat de enige Nederlandse cyclo er niet meer is. Volgend jaar maar eens zoeken wat er begin mei in het buitenland te doen is.

jorrit85
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 nov 2009 15:24

jorrit85 03 mei 2010 12:14

Ik snap de ophef over uit koers niet helemaal, volgens mij betekende dit gewoon dat je je aan de verkeersregels moest houden en dat je geen volgauto meer had.
Iets meer opletten op kruispunten en dergelijke dus. Geen enkel probleem in mijn beleving heeft het verkeer echt wel oog gehad voor de fietsers, behalve dan op de finish toen waren er wel erg veel auto´s en die hadden niet door dat er mensen bezig waren om nog zo snel mogelijk te finishen.
Het grootste probleem is denk ik de communicatie: wanneer mensen gewoon weten waar ze aan toe zijn is er niet zoveel aan de hand. Bovenstaande stond overigens gewoon in het reglement. Geen enkel probleem dus even een keertje extra kijken voor het afslaan.
Gedubbelden kan ik me voorstellen vanuit de organisatie dat het niet mogelijk is om de veiligheid te blijven garanderen. Dit had dan echter duidelijk gemaakt moeten worden.
Al met al kijk ik met heel veel plezier terug op de race. De neutrale materiaalwagen met voortreffelijke chauffeurs, de seingevers die in de stromende regen hun werk hebben gedaan, super! Mede racers die ondanks het natte parcours/slechte asfalt/modder op de weg volgens mij een heel veilige race hebben gereden. Last but not least onze man die bidonnetjes heeft aangegeven en iedereen van een jasje voor zag voordat we terug naar ons huisje gingen in Simpelveld. Gezellig met 17 man van de vereniging toegeleefd naar de race.
Ik ben er volgend jaar gewoon weer bij. Hopelijk kan het ook dan weer gewoon in dit mooie gebied van Nederland.

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 03 mei 2010 12:18

[quote="TiesT"]Team veltec die massaal hun wikkels in de natuur dumpen.[/quote]

Wat een eikels van Veltec! Lekker heren, staat jullie netjes!

Verder een mooi verslagje TiesT.

:)

yenssen
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2004 14:29

yenssen 03 mei 2010 12:44

Weer terug uit het natte Limburg. Kort maar krachtig: wat een domper!
Na zaterdag (in schitterend weer) nog even het parcours verkend te hebben voor de race cyclo, was het zondag nat en koud.
Ik kan er een heel verhaal van maken maar dit zijn mijn minnen en plussen:

Min:
- 5 minuten voor vertrek bekend maken dat de eerste 3 ronden geneutraliseerd afgelegd moeten worden: GEEN STIJL en erg jammer (parcoursverkenning voor niks ;)
- De start om 07:00 uur 's ochtends, bekend gemaakt nadat de inschrijving vol zit: ook GEEN STIJL en ontzettend vroeg. Reden??? als je toch geneutraliseerd vertrekt is dit toch ook volstrekt zinloos
- Veel kosten gemaakt voor een ontzettend tegenvallend weekend: benzine 2 x 250 km, hotelovernachting, diner en hoge inschrijfkosten
- Veltec deelnemers die zo nodig allemaal op de eerste rij moeten gaan staan en gewoon ff van voren aan komen lopen en zich er tussen murwen. Was ook niet nodig geweest, want je had 3 ronden de tijd om vooraan te komen...

Plus:
moet er toch een pluspunt genoemd worden dan is dat de materiaalverzorging achter de kopgroep, waar ik dan ook 1 keer dankbaar gebruik van heb gemaakt. Heeft me echter wel veel kracht gekost om weer vooraan aan te sluiten. Had lek in de 5e ronde, terwijl er vooraan volle bak werd 'gekoerst'

Al met al: mij zie je de volgende keer niet meer terug als de fietschallenge volgend jaar in een zelfde setting wordt georganiseerd...


inkiepinkie
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 03 feb 2006 15:40
Locatie: Dordrecht

inkiepinkie 03 mei 2010 12:44

Ik wil toch even iets kwijt, een woord dat bij me is opgekomen: RESPECTLOOS.
Respectloos van de organisatie naar de gewone cyclorijder. Ze verkopen het als een cyclo waar iedereeen, mits tijdig ingeschreven, aan mee kan doen om tegen zichzelf en elkaar te strijden op zijn/haar eigen niveau. Op de dag zelf blijkt het te gaan om een wedstrijd, waar de fysiek iets minder sterke cyclorijder gewoonweg niet welkom is. Of althans, dat gevoel geeft de organisatie aan veel mensen.

Gezien de opzet van de cyclo wist ik vantevoren dat ik gedubbeld zou worden door de kopgroep. Ik heb daar geen problemen mee, de organisatie blijkbaar wel.
Ik fiets niet zo hard als de top. Toch eindig ik vaak in het totaalklassement (heren en dames) in het middenveld en heb al diverse "gouden" diploma's op zak in grotere buitenlandse cyclo's. Vind ik ook niet heel erg slecht, aangezien ik toch pas dik na mijn 30ste ben begonnen met fietsen en ook fulltime werk.

Ik heb er ook geen problemen mee dat de weg niet meer geheel vrij gehouden wordt na het passeren van de kopgroep. De verkeersregelaars kunnen echter de rest van het veld ook van dienst zijn door aan te geven dat er verkeer aankomt en dat je dus moet afremmen of stoppen. De rest van het veld heeft namelijk ook grof betaald om mee te kunnen doen. Nu verdwenen de verkeersregelaar gewoon helemaal na de laatste passage van de kop.

Zo, dat lucht op!

yenssen
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 12 jul 2004 14:29

yenssen 03 mei 2010 12:47

Oja, wat me ook opviel: politiemensen / verkeersregelaars die met hun mobiel filmpjes staan te maken van de passerende groep... (Top drielandenpunt, bij ingaan van de afdaling)

robert1965
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 01 mei 2006 13:31

robert1965 03 mei 2010 13:21

Kon het niet laten een e-mail naar de organisatie te sturen:

Rotterdam, 1 mei 2010

Geachte organisatie,

Voor de derde keer op rij heb ik de MTB Challenge gereden. Het eerste jaar was het prima in orde. Vorig jaar al enige teleurstelling over de bewegwijzering in Duitsland. Hierdoor zijn veel mensen verkeerd gereden. Het gevolg daarvan was dat de uitslag min of meer waardeloos was. Veel deelnemers schrijven zich in voor een Ciclo vanwege het wedstrijdelement. Uitslag is voor dit type fietser belangrijk.

Editie 2010 enkele punten van kritiek:

Shimano Challlenge wekt de indruk o.a. door het gebruik van een transponder meetsysteem dat er een eindklassement opgemaakt zal worden. Wederom voor veel mensen een reden om hier aan deel te nemen. In het reglement staat echter dat er geen klassement gepubliceerd zal worden. Waar is dan in hemelsnaam de tijdswaarneming goed voor? Iedereen heeft tegenwoordig wel een fietscomputer. Zelfs een horloge geeft dezelfde informatie. Tussentijdse meetpunten zijn er voor het gemak ook maar uitgehaald.

Geen filmopnames en geen foto's meer van de organisatie uit. Verkeersregelaars die op diverse kritieke punten hun werk niet naar behoren uitvoeren. Ik heb ze zien hangen tegen een hekje terwijl wij als fietsers tussen auto’s door moesten oversteken.

Vanaf 40km bewegwijzering compleet verdwenen. Gezien het feit dat dit vorig jaar op ongeveer hetzelfde punt ook al problemen gaf zou je verwachten dat de organisatie hier voor verbetering zal zorgen. Helaas niemand van de organisatie was ter plekke om dit te voorkomen of hadden enige kennis van de route.

Inschrijfgeld € 25, - is schandelijk hoog voor wat wat geboden is. Een gemiddelde toertocht in België kost hooguit € 5,- en is beter georganiseerd dan deze wanprestatie. Vaak zelfs met gratis bewaakte fietsenstalling. Ik hoorde de speaker nog omroepen dat er een fiets ontvreemd was.

Ondanks de mooie route door een prachtige omgeving zal ik helaas niet meer aan volgende edities deelnemen.

Met vriendelijke groet,

Robert Brand



Nog geen enkele reactie van de organisatie, ook geen mededeling op de site. Je zou haast denken dat ze te arrogant zijn om te reageren?

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 03 mei 2010 13:32

gisteren zelf niet meegedaan maar wel vaak op de foto gezet op het parcours. Enig idee wie deze fotograven waren en waar deze foto's terug te vinden zijn?

Reden waarom ik niet meedeed: het gehele evenement is geen drol waard!
Train ze!

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 03 mei 2010 13:33

[quote="Robert1965"]
... Nog geen enkele reactie van de organisatie, ook geen mededeling op de site. Je zou haast denken dat ze te arrogant zijn om te reageren?
[/quote]

Tja dat communicatie een probleempje is van de organisatie, dan wisten we al.

Misschien dat Roderick nog wel met een reactie komt... Ik vind dat hij altijd duidelijk, eerlijk en open communiceert. Maar ik kan me voorstellen dat hij het er ook wel effe mee gehad heeft. Uitstekende bedoelingen, begrijpelijke keuzes die op veel kritiek stuitten (ook van mij), en dan doe toch weer zoveel gedoe met de uitvoering.

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 03 mei 2010 13:36

[quote="Evers"]gisteren zelf niet meegedaan maar wel vaak op de foto gezet op het parcours. Enig idee wie deze fotograven waren en waar deze foto's terug te vinden zijn?

Reden waarom ik niet meedeed: het gehele evenement is geen drol waard![/quote]

.. maar wel mee profiteren van de foto's? ;)

Foto's op www.sportplaat.nl

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 03 mei 2010 13:36

Het is ieder jaar wel een doorslaand succes he? Tjonge jonge zeg. Ieder jaar hetzelfde verhaal. Onduidelijke communicatie en veel ontevreden deelnemers. Ik snap best dat je niet alles in de hand kunt hebben maar bij deze rit gaat echt te veel mis.

Tip voor de organisatie. Als iets niet lukt, om wat voor reden dan ook, communiceer er dan op tijd gewoon open en eerlijk over. Ik lees overal verhalen van deelnemers die worden verrast door wijzigingen die op het laatste moment duidelijk worden. Dat is toch op zijn minst niet zo netjes naar mensen toe die ondanks de kritiek van de laatste jaren weer een stevig bedrag hebben betaald om mee te mogen doen.


Plaats reactie