Het grote auto-topic
Zo was het ook bedoeld, was een referentie naar een oude aflevering van Top Gear waar Clarkson dat beweerde over de laatste Volvo diesel, het was ook waar (in een stad vol smog en zeker niet overal)ottorongo2 schreef: ↑06 dec 2025 22:42Ik las het als een boutade!
Het punt was vooral dat het blind geloven in het mileu-verhaal (er worden veel halve waarheden en aannames, in beide richtingen, verteld) niet zo voor mij was (er zijn gewoon zoveel dingen waar bewijs in beide richting voor is)
Ik probeer wel milieu vriendelijke keuzes te maken: ik woon bewust kleiner in een appartement, vliegen doe ik normaal maar eens om de 5 jaar (vakantie, niet voor het werk, daar heb ik de keuze niet), we hebben slechts 1 kind, ik sorteer mijn afval mooi, alle boodschappen doe ik te voet (bakker, beenhouwer, kapper, supermarkt, dokter,...). Kortom de dingen die duidelijk een voordeel zijn voor het milieu en onze omgeving (ik kan met het hand op mijn hart zeggen dat mijn voetafdruk een stuk kleiner is dan die van de gemiddelde mens)

-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat snap ik, al denk ik dat ik niet veel meer betaal dan met een passat hybrid, ook geen standaard auto natuurlijk.daniel1975 schreef: ↑06 dec 2025 20:46Dan zal ik even arrogant zijn, disclaimer vooraf: ik, en velen met mij, zijn in de positie dat ik er geen km minder om zal rijden. De grote groep gedupeerden zijn Jan&Janneke Modaal die gewoon in hun mobiliteit beperkt gaan worden door wetgeving die bedacht is door mensen die zelf waarschijnlijk ook gewoon voldoende budget hebben….
@wasbeer: die A6 van jou is natuurlijk allesbehalve betaalbaar voor de gemiddelde persoon. Dus absoluut geen representatief voorbeeld.
Er zijn wel steeds meer ev,s die een goede range hebben. Ik snap je wel hoor met een caravan is een ev in het hoogseizoen nj
Iet pratisch, heel veel laadplekken kan je niet eens staan. Een hybrid is dan in NL zakelijk de beste optie en de Passat is de meest ruime station die er momenteel te krijgen is.
ik ben echt super tevreden met deze auto en het comfort, rijden, alles eigenlijk is echt heel goed. Maar mijn keuze had zeker te maken met de voorkeur van mijn werkgever en dat met de iets lagere bijtelling het nog enigzins een bedrag was wat ik ervoor wilde uitgeven. Maar bij vrije keuze had het denk ik een 530E geworden vooraf...... nu een keuze zou ik zonde geld wellicht de A6 met de grotere accu hebben genomen.
Ik kan nu met de kleie accu in deze periode 400 a 420 km in de zomer zullen dat er rond de 500 zijn (WLTP 565), met de grotere accu komt daar rond de 100 bij(WLTP 690). Maar ook 12.000 euro! Daar kan ik op mijn vakantie ritten een hoop dure hotels van boeken als ik wat vaker moet laden.
Maar met een vakantie wees reeel. je kan max 70% van de accu benutten tussen je stop om echt snel te laden. Dus in mijn geval blijft er van 80KW ongeveer 50 over, als ik dan 120 a 130 ga rijden met een fiets achterop gaat het verbruik naar een 21 a 22kw per 100km, dus dan sta je elke 2 uur te laden. Het is aanpassen.
Mijn ex-vrouw heeft net een iX3 besteld. Het nieuwe model. Ik ben heel benieuwd, dat lijkt zowat de eerste 'betaalbare' wagen van een Westerse constructeur die een praktisch alternatief kan zijn voor een benzinewagen in dezelfde klasse, met een theoretische range van 800km. En ik vind de buitenkant (met M pro-pakket natuurlijk en de juiste velgen) nog mooi ook.
Als die in de winter minstens 500km haalt, zou ik hem ook wel overwegen.
Als die in de winter minstens 500km haalt, zou ik hem ook wel overwegen.

- daniel1975
- Forum-lid HC
Inderdaad een van de weinig mooie Europese EV’s (naast Mini). Maar 70k + 7-8k aan semi-essentiele opties (m-pakket, metallic, trekhaak, etc) voordat je de auto mee kunt nemen. Serieus geld voor iets wat een ICE voor 20k minder kan.
Voor BMW begrippen overigens netjes geprijsd tov X3.
Voor BMW begrippen overigens netjes geprijsd tov X3.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Vangalo74 2.0
- Forum-lid
Wat weten die japanners wat ik niet weet. Een dikke V8 in die GR GT. En dat voor een merk als Toyota. Voor de liefhebber toch wel genieten.
Ik vind het afschuwelijk die iX3. Dat front, spuit die kar in mat coyote green en je kan 'm zo inzetten aan het front in Oekraïne, lijkt haast op een gepantserd militair voertuig. Maar ja, ik heb het nooit zo begrepen op SUV's.
Dan vind ik bijvoorbeeld de huidige G60/61 5-reeks wel heel geslaagd.
Dan vind ik bijvoorbeeld de huidige G60/61 5-reeks wel heel geslaagd.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Ik vind de IX3 wel geslaagd. Ziet er best aardig uit. Al ben ik geen SUV fan.
Wat ze goed hebben gedaan is een compleet nieuw platform. Multimedia sta ik niet te springen maar oke, dat zie je overal. Ik heb ook van die plaatje als 1 knop waar er eigenlijk 10 zijn. Het werkt maar liever een los knopje.
Qua range, kan je heel simpel rekeken, netto accu capaciteit / 20kw is een reele range voor het weer wat het nu is, is het echt slecht sneeuw winterbanden of harder dan 100 rijden reken dan 22 a 23kw.
Die IX3 gaat in de winter echt wel 450 a 500km halen mijn A6 red de 400 ook met een 80kw accu en de IX heeft 106 dacht ik.
Nu is de A6 extreem earo en dat is een I3 niet. Maar stel je gaat 120 a 130 rijden red je er nog wel 400 met de IX3.
En die IX3 kan ook laden met ruim 300kw, dat is bijna 300km in 10 minuten laden, nou je moet toch wel een keer naar het toilet.....
Ik laad thuis tot 80% om de accu heel te houden en ver onder de 20 ga ik ook niet dus nu rijd ik er 250 a 300 en dan laad ik weer. Nouja prima ik rijd zelfden meer dan 150 per dag.
Maar het begint wel goed te rijden, ik ben echt onder de indruk van het rijden van de A6 etron, ik heb niet eerder in een auto gereden waar het totaal pakket beter is. Stil, ruim, comfortabel, heel veel grip zeker in nat. Stuurt super strak voelt als 1500kg ipv 2100 en voor de liefhebber je kan er nog leuk mee driften ook. Wel iets te breed, het is wel groot, de V60 was wat handelbaarder.
Wat ze goed hebben gedaan is een compleet nieuw platform. Multimedia sta ik niet te springen maar oke, dat zie je overal. Ik heb ook van die plaatje als 1 knop waar er eigenlijk 10 zijn. Het werkt maar liever een los knopje.
Qua range, kan je heel simpel rekeken, netto accu capaciteit / 20kw is een reele range voor het weer wat het nu is, is het echt slecht sneeuw winterbanden of harder dan 100 rijden reken dan 22 a 23kw.
Die IX3 gaat in de winter echt wel 450 a 500km halen mijn A6 red de 400 ook met een 80kw accu en de IX heeft 106 dacht ik.
Nu is de A6 extreem earo en dat is een I3 niet. Maar stel je gaat 120 a 130 rijden red je er nog wel 400 met de IX3.
En die IX3 kan ook laden met ruim 300kw, dat is bijna 300km in 10 minuten laden, nou je moet toch wel een keer naar het toilet.....
Ik laad thuis tot 80% om de accu heel te houden en ver onder de 20 ga ik ook niet dus nu rijd ik er 250 a 300 en dan laad ik weer. Nouja prima ik rijd zelfden meer dan 150 per dag.
Maar het begint wel goed te rijden, ik ben echt onder de indruk van het rijden van de A6 etron, ik heb niet eerder in een auto gereden waar het totaal pakket beter is. Stil, ruim, comfortabel, heel veel grip zeker in nat. Stuurt super strak voelt als 1500kg ipv 2100 en voor de liefhebber je kan er nog leuk mee driften ook. Wel iets te breed, het is wel groot, de V60 was wat handelbaarder.
-
scottpch64
- Forum-lid
Met die BMW EV neus moet ik altijd aan de fabeltjeskrant denken: Ed en Willem bever met die 2 tanden!