Advies groepset gravelracer
Beste kenners,
Voor mn volgende gravel ben ik op zoek naar een snelle racer welke ook als een wegfiets kan dubbelen voor wintergebruik/endurance. Ik rijd geen groepen en tussen de 30/32 km per uur gemiddeld.
Ik heb het idee dat het prima kan op een snelle gravel, maar welke groepset zouden jullie adviseren. Shimano 2x12 of Sram 1x13
Voor mn volgende gravel ben ik op zoek naar een snelle racer welke ook als een wegfiets kan dubbelen voor wintergebruik/endurance. Ik rijd geen groepen en tussen de 30/32 km per uur gemiddeld.
Ik heb het idee dat het prima kan op een snelle gravel, maar welke groepset zouden jullie adviseren. Shimano 2x12 of Sram 1x13
Als je hem ook voor de weg gaat gebruiken zou ik altijd voor een 2x12 gaan. Kan je het hele jaar door op alle terreinen mee uit de voeten.
Zelf onlangs ook van een 1x overgestapt op 2x, erg blij mee.
En inderdaad, van beide zijn voor en tegenstanders.
Zelf onlangs ook van een 1x overgestapt op 2x, erg blij mee.
En inderdaad, van beide zijn voor en tegenstanders.
-
scottpch64
- Forum-lid
Wanneer je 1 fiets het hele jaar in wil zetten op de verschillende terreinen dan zou ik voor een 2x12 Sram setup kiezen, evt icm een 2e wielset.
Ik heb zelf een 1x12 setup op de gravelbike, maar heb ook nog racefietsen met 2x11/2x12 setup en kan dus kiezen...
Ik heb zelf een 1x12 setup op de gravelbike, maar heb ook nog racefietsen met 2x11/2x12 setup en kan dus kiezen...
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Ik zou voor de 1x13 gaan. Sram of Campagnolo.
In de winter kan dat zeker voldoende zijn op de weg en in het veld, werkt dat gewoon beter
In de winter kan dat zeker voldoende zijn op de weg en in het veld, werkt dat gewoon beter
- daniel1975
- Forum-lid HC
2x12 GRX di2. Kun je alles mee! Van mooie wegcassette tot grotere offroad avonturen.
Als je zo’n multifunctionele fiets wil, dan altijd 2x gaan.
GRX di2 is imho een van de meest fijne groepen ever.
Als je zo’n multifunctionele fiets wil, dan altijd 2x gaan.
GRX di2 is imho een van de meest fijne groepen ever.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Sluit me aan bij de bovenstaande spreker.
Ik rijd nu met 1x11, zou de volgende keer toch voor een dubbel gaan.
Ik rijd nu met 1x11, zou de volgende keer toch voor een dubbel gaan.
Dank voor de tips, zijn de keuzes dan met name gebaseerd op de stapjes tussen de vertanding? Volgens mij is nl het bereik van sram 1x13 groter. Ik twijvel of een 31x34 als bailout voldoende is.
Ik rijd momenteel een 1x12 grx mechanisch maar zou op de weg wel opties aan verzet missen. Of ik moet gewoon even een wegset erin doen en gaan testen.
Ik rijd momenteel een 1x12 grx mechanisch maar zou op de weg wel opties aan verzet missen. Of ik moet gewoon even een wegset erin doen en gaan testen.
Wat mij betreft wel vooral de stapjes. Ik weet niet waar je precies gaat fietsen, maar qua bereik zul je met 2x12 ook overal wel genoeg hebben. Je kan ook hier altijd nog wat aanpassingen in doen qua cassette/tandwielen.Kayzer schreef: ↑13 nov 2025 08:30 Dank voor de tips, zijn de keuzes dan met name gebaseerd op de stapjes tussen de vertanding? Volgens mij is nl het bereik van sram 1x13 groter. Ik twijvel of een 31x34 als bailout voldoende is.
Het zijn ook een beetje tegenstrijdigheden, groter bereik en kleine stapjes.
het hangt er vanaf welke banden dat je denkt te willen monteren voor het gravelen en waar je wilt gravelen. In Nederland kom je elke molshoop hoe steil dan ook op met de dubbel 48/31 voor 11/34 achter van shimano of de 46/33 voor 10/36 achter van SRAM. Wanneer je 1 van deze setups kiest, dan heb je een vlakke cassette voor op de weg en kan je met veel frames 42mm (en in de praktijk vaak 45mm) banden monteren. Voor dubbel gebruik denk ik de ideale setup.
een 1x op de weg geeft je grotere sprongen in de cadans.
zelf heb ik de 46/33 dubbel van SRAM ook met die gedachte gekocht. Onlangs in een gekke bui een echter winterracer aangeschaft en de gravelbike gebruik ik nu ook echt off road. ik zit er toch aan te denken om in de toekomst richting een 1x13 te gaan met nog bredere banen en een voorblad van 46. Nu heb ik 45mm en dat gaat heel goed, maar nog breder lijkt me wel lekker.
een 1x op de weg geeft je grotere sprongen in de cadans.
zelf heb ik de 46/33 dubbel van SRAM ook met die gedachte gekocht. Onlangs in een gekke bui een echter winterracer aangeschaft en de gravelbike gebruik ik nu ook echt off road. ik zit er toch aan te denken om in de toekomst richting een 1x13 te gaan met nog bredere banen en een voorblad van 46. Nu heb ik 45mm en dat gaat heel goed, maar nog breder lijkt me wel lekker.