Ketting te kort?
Ik heb een SRAM Force AXS 12-speed groepset met een 10–28 cassette.
Volgens SRAM zou de B-gap (afstand tussen bovenste derailleurwieltje en de cassette, gemeten bij de grootste krans) ongeveer 12 mm moeten zijn.
Bij mij gedraagt het systeem zich echter precies omgekeerd:
• Wanneer ik de B-gap instel op 12 mm, hoor ik een duidelijk ratelend geluid in de aandrijving bij groot voor–klein achter.
• Wanneer ik de B-gap vergroot naar ongeveer 18–20 mm, verdwijnt het geratel volledig en loopt de ketting stil.
• Schakelen werkt in alle versnellingen probleemloos.
Komt het doordat mijn ketting te kort is? Nu staat hij op 20mm
Foto’s https://files.fm/u/ru9dftprwm
Volgens SRAM zou de B-gap (afstand tussen bovenste derailleurwieltje en de cassette, gemeten bij de grootste krans) ongeveer 12 mm moeten zijn.
Bij mij gedraagt het systeem zich echter precies omgekeerd:
• Wanneer ik de B-gap instel op 12 mm, hoor ik een duidelijk ratelend geluid in de aandrijving bij groot voor–klein achter.
• Wanneer ik de B-gap vergroot naar ongeveer 18–20 mm, verdwijnt het geratel volledig en loopt de ketting stil.
• Schakelen werkt in alle versnellingen probleemloos.
Komt het doordat mijn ketting te kort is? Nu staat hij op 20mm
Foto’s https://files.fm/u/ru9dftprwm
-
Tussendoor
- Forum-lid
- Berichten: 705
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 14 sep 2025 12:18
Is er bij de nieuwste SRAM groepen niet een tabel aan de hand van de lengte van je hart trapas naar hart achteras?
Bianchi Impulso Pro GRX825
Derailleur kan tot 36t. Cassette is 28t.
Ik heb dit stappenplan gebruikt, mogelijk dat ik dat fout heb gedaan. Zal morgen nog eens checken.
Volgens tabel moet de bgap “The gap should be 10mm when using a 10-30 cassette and 12mm when using a 10-28T cassette” dus 12mm.
Wanneer ik hem op 12mm zet dat komt de derailleurwiel te dicht op de cassette bij de zwaarste versnelling.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Wanneer je ketting "groot groot" aankan (grote blad voor, grote blad achter) is je ketting niet te kort.
Check dat even, als dat ok is ga je met de B schroef aan de gang.
Als je aandrijflijn dan stiller loopt bij 18mm gap, zou ik dat aan houden ipv 12mm...
Ik gebruik dat tooltje nooit en ga af op mijn gehoor, soepelheid van schakelen en hoe de ketting op alle kransjes loopt.
Check dat even, als dat ok is ga je met de B schroef aan de gang.
Als je aandrijflijn dan stiller loopt bij 18mm gap, zou ik dat aan houden ipv 12mm...
Ik gebruik dat tooltje nooit en ga af op mijn gehoor, soepelheid van schakelen en hoe de ketting op alle kransjes loopt.
-
Gravel-newbie
- Forum-lid
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 14 sep 2025 12:18
Herstel: heb nog even gezocht, maar blijkt dat alleen de Full mount achterderrailleurs van SRAM met zo’n tabel werken.Gravel-newbie schreef: ↑09 nov 2025 20:58 Is er bij de nieuwste SRAM groepen niet een tabel aan de hand van de lengte van je hart trapas naar hart achteras?
Bianchi Impulso Pro GRX825
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14984
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Gewoon precies doen als op het plaatje van Sram, makkelijker kan niet, maak het dan ook niet moeilijker 
Let op, wat 1094 ook aangeeft, de ketting niet door de derrie leggen met het bepalen van de lengte!
Als een groetere gap beter loopt gewoon doen, dat kan geen kwaad!
Echter denk ik dat of je stelschoef niet helemaal lekker staat of het gewoon heel nieuw is waardoor er nog (te) weinig speling is op de rollen pinnen.
Let op, wat 1094 ook aangeeft, de ketting niet door de derrie leggen met het bepalen van de lengte!
Als een groetere gap beter loopt gewoon doen, dat kan geen kwaad!
Echter denk ik dat of je stelschoef niet helemaal lekker staat of het gewoon heel nieuw is waardoor er nog (te) weinig speling is op de rollen pinnen.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1235
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Dat is dus net te kort...
Wat je kan doen is 2 schakeltjes terugplaatsen dmv extra missing link, dan hoef je geen nieuwe ketting te kopen.
Dan zal ook de afstelling met de Bschroef beter gaan.
Wat je kan doen is 2 schakeltjes terugplaatsen dmv extra missing link, dan hoef je geen nieuwe ketting te kopen.
Dan zal ook de afstelling met de Bschroef beter gaan.
Die is wel spannend kort ja! Bij een dubbel crankstel kort ik de ketting altijd zodanig in dat deze bij klein-klein geschakeld net niet tegen de kooi van het achterderailleur aanloopt. Met 50 of 52 vooraan en max 29 achteraan is de ketting dan nooit te kort. Of het bij hele grote tandwielen achter ook nog goed gaat durf ik niet te zeggen, maar voor TS is dat zo te zien ook niet zo relevant..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?

