Besef ik erg goed. Juist vallen is een kunst
Gevallen in 2025

-
scottpch64
- Forum-lid
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Contact
Nou zoals in een ander topic aangegeven heb ik vorige week met de racefiets echt een enorme klapper gemaakt. Mijn alu stuur en stalen frame zijn daar nogal goed vanaf gekomen.. Met Carbon was ik daar niet zo zeker van geweest.scottpch64 schreef: ↑05 nov 2025 06:06Alu (stuur) breekt zonder "waarschuwing", carbon begint eerst te kraken en "kondigd" aan wanneer het gaat breken.
Daarnaast is carbon veel sterker dan alu en komt het aandraaimoment bij alu nog kritischer dan bij carbon.
depoldertoerist schreef: ↑31 okt 2025 18:38 Gisteren onderweg naar huis passeerde ik een auto die wat typisch geparkeerd stond, maar het was een rechte weg en ik zag m al een tijdje staan. Precies op het moment dat ik passeer gooit ie z'n deur open omdat hij kennelijk een bekende zag en ik klap er met 29km/u (Soms is strava gewoon handig, want ik dacht zelf langzamer te rijden) bovenop en precies op de smalle zijde dus dat vouwt niet om en geeft niet mee.
Gevolg tot 1u vannacht in het ZH. Gezien de impact en het feit dat echt mijn hele bovenlijf zeer deed nemen ze geen risico dus foto's en CT Scan... Gelukkig niks ernstigs gevonden, alleen maar alles gekneusd of gezwollen... Nu dus de pijn maar even uitzingen.
Schade aan de fiets is gelukkig beperkt en was 110 euro. En lekker snel ook al weer gefixed door Bike4travel.. Maar ja... moet nu eventjes niet aan fietsen denken.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik ben halverwege dit jaar een overstekend verkeersbord tegengekomen (kan ook zijn dat het bord stilstond en dat ik niet goed aan het opletten was
). Eerste instantie leek het erop dat alleen m'n helm gedeukt was, en ik had wat last van m'n nek en schouders. De fiets zelf leek helemaal in orde te zijn, geen beschadigingen te zien, wielen recht, schakelen zonder problemen, etc. en zelf nog rustig naar huis gefietst.
Echter 2 weken later bij een trainingsritje voelde ik bij het remmen ineens (dacht ik) m'n remhendel / shifter bewegen. Ik dacht nog: hmm dat is raar, zou die schroef los zitten? Nja, was dus niet de hendel, maar het carbon stuur wat dus gebroken was. Ik had er in de tussentijd toch nog zeker 150km op gefietst, en zou 2 weken later richting Italie vertrekken om de Maratona te fietsen. Gelukkig had m'n FM Hendrix in Buggenum vrij snel een nieuw stuurtje van BMC (moest besteld worden omdat ik 40cm rij ipv de standaard 42cm), en ook erop gezet.
Moet er niet aan denken dat dit gebeurd was tijdens een afdaling in de Maratona.
Echter 2 weken later bij een trainingsritje voelde ik bij het remmen ineens (dacht ik) m'n remhendel / shifter bewegen. Ik dacht nog: hmm dat is raar, zou die schroef los zitten? Nja, was dus niet de hendel, maar het carbon stuur wat dus gebroken was. Ik had er in de tussentijd toch nog zeker 150km op gefietst, en zou 2 weken later richting Italie vertrekken om de Maratona te fietsen. Gelukkig had m'n FM Hendrix in Buggenum vrij snel een nieuw stuurtje van BMC (moest besteld worden omdat ik 40cm rij ipv de standaard 42cm), en ook erop gezet.
Moet er niet aan denken dat dit gebeurd was tijdens een afdaling in de Maratona.
Dan heb je vooral geluk gehad (en geen pech, positief in het leven staan hé
)
Ik vind het altijd grappig, heb je zoiets voor dan ligt het aan het carbon stuur want met alu zou je dat niet hebben. Oh het was een alu stuur, tja met een carbon stuur had je dat niet gehad
Ik vind het altijd grappig, heb je zoiets voor dan ligt het aan het carbon stuur want met alu zou je dat niet hebben. Oh het was een alu stuur, tja met een carbon stuur had je dat niet gehad

Definitely geluk inderdaad. En met Alu was het misschien verbogen, of ook gescheurd en ook op een later moment geknakt. Uiteindelijk weet je het toch niet. Er zit gewoon weer een carbon stuur op iig. Beide materialen hebben voor en tegens, maar op mn BMC vind ik het carbon stuur iig een stuk beter passen 
Toen ik al klein jongetje begon met fietscrossen (bmx) werd ik direct ook naar de judo gestuurd. En daar vond ik echt geen reet aan, maar moeders was onverbiddelijk.....minimaal 1 jaar naar de judo om te leren te vallen. En volgens mij heb ik daar uiteindelijk best veel voordeel van gehad.
Hard vallen zonder je te bezeren is best een kunst die je beter vroeg kan leren (al is het alleen maar om dat geluk een beetje meer jouw kant op te buigen).
En een mooi stuk asfalt met 1 hobbel of kuil is vaak gevaarlijker, dan een weg met alleen maar hobbels en kuilen.
Ik heb ook een paar jaar Judo gedaan toen ik een klein manneke was, was ook niet van harte maar ons ma wilde dat ook 
Ondertussen een nieuw stuurtje geplaatst, fiets klaar om morgen een paar uurtjes over gravel paadjes te toeren en zondag terug een VTT op tempo
(benen zijn nog bont en blauw maar vrijwel nergens meer pijn)

Ondertussen een nieuw stuurtje geplaatst, fiets klaar om morgen een paar uurtjes over gravel paadjes te toeren en zondag terug een VTT op tempo

-
Patrick VB
- Forum-lid
Met contactlijm los je veel op

Overigens, vandaag een val kunnen voorkomen....
Steuntje voor fietscomputer bleek afgebroken. 't was me al opgevallen dat het ding meer bewoog dan vorige dagen. En ja hoor, front mount gaf er na 50 km de brui aan.
Gelukkig op tijd gezien om computertje te redden.
Even ernstig: dit is al de tweede van Cube die sneuvelt. Die dingen zijn uit kunststof met aan de gaten een metalen versteviging, maar blijkbaar toch onvoldoende sterk.
Overigens, vandaag een val kunnen voorkomen....
Steuntje voor fietscomputer bleek afgebroken. 't was me al opgevallen dat het ding meer bewoog dan vorige dagen. En ja hoor, front mount gaf er na 50 km de brui aan.
Gelukkig op tijd gezien om computertje te redden.
Even ernstig: dit is al de tweede van Cube die sneuvelt. Die dingen zijn uit kunststof met aan de gaten een metalen versteviging, maar blijkbaar toch onvoldoende sterk.
Bijna hetzelfde: Ritchey Road Comp Streem. Vorige was de WCS versie, deze de normale. Vorige was 42cm breed en deze is 40cm.
Hopelijk blijft het deze keer wel heel (het vorige is overgekomen van mijn Scott, was dus ruim 3 jaar oud en al een aantal valpartijen meegemaakt