Muziek - Een streling voor het oor ...
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tuurlijk heeft Queen betere nummers gemaakt en andere bands ook. Maar op dat moment in de tijdgeest van de popmuziek uniek. Ik heb het er wel mee, ondanks dat ie helemaal gekloot is door de Top2000.Dubbeldekker schreef: ↑02 nov 2025 15:04 Nooit iets gehad met dat nummer. Ja tuurlijk is het een icoon met die combinatie van klassiek, symfonische rock en een aanstekelijke tekst.
Maar Queen heeft zoveel beter nummers geproduceerd.
Bovendien snap ik niks van het gegeven dat slechts één lied zo ontzettend belangrijk kan zijn.
Ik ben meer van genres en ontwikkeling binnen het totaal concept van een enkele band/groep/zanger
Op Queen II staan heel veel bekende nummers die BH evenaren of zelfs overtreffen, maar minder uniek.
Ik begrijp dat weer niets van de adoratie van bijv Hotel California of dat mensen Roller Coaster uberhaupt in hun lijstje van beste nummers ooit zetten.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Ik begrijp het wel hoor. Maar het blijft een kwestie van smaak Daniel. En dat is net het mooie van muziek. Ik kan bepaalde nummers echt waarderen -zo ook BH- uniek in zijn soort en tijd.
Als kind keken we op tv naar Avro’s TopPop voor precies die clip, met het hele gezin, pure nostalgie dus.
Maar om nou één enkel nummer als het ultieme populaire liedje te positioneren door verschillende media vind ik wat ver gaan.
Vooral omdat we zo nooit meer van die in stenen tafelen gebeitelde top 10 af komen in de top 2000
Als kind keken we op tv naar Avro’s TopPop voor precies die clip, met het hele gezin, pure nostalgie dus.
Maar om nou één enkel nummer als het ultieme populaire liedje te positioneren door verschillende media vind ik wat ver gaan.
Vooral omdat we zo nooit meer van die in stenen tafelen gebeitelde top 10 af komen in de top 2000
Adversity is the Catalyst of Change
- daniel1975
- Forum-lid HC
En Countdown!!!Dubbeldekker schreef: ↑02 nov 2025 17:14
Vooral omdat we zo nooit meer van die in stenen tafelen gebeitelde top 10 af komen in de top 2000![]()
Verder eens; BH is één van de unieke nummers uit de pophistorie en de T2000 grossiert helaas in cliches in de bovenste regionen.
BH zegt mij niks of het moet bustehouder zijndaniel1975 schreef: ↑02 nov 2025 17:02Tuurlijk heeft Queen betere nummers gemaakt en andere bands ook. Maar op dat moment in de tijdgeest van de popmuziek uniek. Ik heb het er wel mee, ondanks dat ie helemaal gekloot is door de Top2000.Dubbeldekker schreef: ↑02 nov 2025 15:04 Nooit iets gehad met dat nummer. Ja tuurlijk is het een icoon met die combinatie van klassiek, symfonische rock en een aanstekelijke tekst.
Bovendien snap ik niks van het gegeven dat slechts één lied zo ontzettend belangrijk kan zijn.
Ik ben meer van genres en ontwikkeling binnen het totaal concept van een enkele band/groep/zanger
Op Queen II staan heel veel bekende nummers die BH evenaren of zelfs overtreffen, maar minder uniek.
Ik begrijp dat weer niets van de adoratie van bijv Hotel California of dat mensen Roller Coaster uberhaupt in hun lijstje van beste nummers ooit zetten.
Btw. HC is voor mij de beste allertijden.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ja, maar pas nadat de Terminator 1&2 werden uitgemolken. De bekende van vloeibaar metaal was de T1000. #jeugdsentiment
Edit: en om on topic te blijven, wel een lekkere ‘90s titelsong van G’nR bij Terminator 2.
Laatst gewijzigd door daniel1975 op 02 nov 2025 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Of je het wat vindt of niet is niet zo belangrijk, dat is nogal persoonlijk.Dubbeldekker schreef: ↑02 nov 2025 15:04 Nooit iets gehad met dat nummer. Ja tuurlijk is het een icoon met die combinatie van klassiek, symfonische rock en een aanstekelijke tekst.
Toch is het nummer dat ontstond uit 3 verschillende songs een voorbeeld van hoe dat kon door de evolutie van de muziek in dat tijdsegment.
Het begint met Tommy in 1969 waarvan Townshend zegt dat het een 'deaf, dumb and blind boy’s spiritual journey' was.
(als thematiek het breekpunt is dan komt het eerdere Hair ook in aanmerking, maar dat is natuurlijk een musical en geen rock-opera)
Later volgen The Pretty Things – S.F. Sorrow en Pink Floyd met The Wall.
Het kernbegrip is theatraliteit. Het moge duidelijk zijn dat Freddy hiervan hield (ook bij later werken als Innuendo,, Barcelona,....). Freddy stond daar niet alleen in Bowie met zijn alterego's (Ziggy Stardust etc) en anderen deden dat ook.
Daar waar de rockopera een muzikaal lineair was, doorbreekt Queen dit met B R, het was dus zeker revolutionair. Maar het was ook een persiflage een soort parodie erop. De voorgaanden namen zichzelf erg serieus, dit was met B R duidelijk niet het geval. De verismo-dramatiek van Freddy is er maar ook de humor en ironie. (Scaramouche, will you do the Fandango?)
Blijkbaar herkent een grote groep mensen (met nogal verscheidene leeftijden) zich in het nummer om een even verscheidenheid van redenen, maar bovenal definieert het voor veel mensen (als een groepsgevoel) een aspect van de jaren 70. (meteen ook de reden waarom het nummer het zo blijvend goed doet in allerlei top 1000 en varianten)
Als je de uniciteit van deze song erkent, dan snap je wél waarom dit nummer zo belangrijk is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als je muziek helemaal uiteen gaat rafelen in "hard" feiten is het het een stuk minder leuk
Muziek hoort bij gevoel en emotie, niet bij facts en figures.
Onderstaand lijstje Top2000 2024 is daar perfect voorbeeld van, want dit zijn absoluut niet de 10 beste nummers ooit gemaakt in de moderne popmuziek. Sterker nog, meerdere by far geen top 100 materiaal. Ik kan zo een betoog houden waarom 4, 5, 6 en 8 hier gewoon niet horen, maar bij smaak en emotie is er geen gelijk of ongelijk....
1 Bohemian Rhapsody Queen 1975
2 Fix You Coldplay 2005
3 Hotel California Eagles 1977
4 Roller Coaster Danny Vera 2019
5 Piano Man Billy Joel 1973
6 Better Days Dermot Kennedy 2021
7 Stairway To Heaven Led Zeppelin 1971
8 Avond Boudewijn de Groot 1997
9 Love Of My Life Queen 1975
10 Black Pearl Jam 1992
Onderstaand lijstje Top2000 2024 is daar perfect voorbeeld van, want dit zijn absoluut niet de 10 beste nummers ooit gemaakt in de moderne popmuziek. Sterker nog, meerdere by far geen top 100 materiaal. Ik kan zo een betoog houden waarom 4, 5, 6 en 8 hier gewoon niet horen, maar bij smaak en emotie is er geen gelijk of ongelijk....
1 Bohemian Rhapsody Queen 1975
2 Fix You Coldplay 2005
3 Hotel California Eagles 1977
4 Roller Coaster Danny Vera 2019
5 Piano Man Billy Joel 1973
6 Better Days Dermot Kennedy 2021
7 Stairway To Heaven Led Zeppelin 1971
8 Avond Boudewijn de Groot 1997
9 Love Of My Life Queen 1975
10 Black Pearl Jam 1992
Zo`n top 2000 is gewoon een populariteitsverkiezing, dat heeft niks met kwaliteit te maken. En zelfs daar valt over te twisten. Van bovenstaand lijstje zou alleen Bohemian Rhapsody in mijn top 250 terecht komen en een aantal nummers niet eens in de top 100.000... (Hotel California is echt braakmateriaal bijvoorbeeld)
-
Dubbeldekker
- Forum-lid
Hotel California van de Gipsy Kings os dan wel weer lachen 
Adversity is the Catalyst of Change