Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 29 okt 2025 20:19

TL@ schreef: 29 okt 2025 19:57 HBO kan in België niet .........
Hoezo??

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 30 okt 2025 19:29

Het kan inderdaad wel, toen GCN+ ermee stopte ging het nog niet. Misschien toch maar eens over nadenken dan, het is dan 11€ per maand, dat gaat nog.
Afbeelding

Fietsgenieter
Forum-lid

Fietsgenieter 30 okt 2025 21:12

Zaterdag kan het best eens een heerlijke wedstrijd worden. Kijk er naar uit!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 31 okt 2025 07:34

Fietsgenieter schreef: 30 okt 2025 21:12 Zaterdag kan het best eens een heerlijke wedstrijd worden. Kijk er naar uit!
Zou best kunnen: de heroptredende Nys, de in forme zijnde Michael VT, Nieuwenhuysen en Ronhaar die het dit seizoen misschien eindelijk gaan waarmaken, Toon Aerts die er al won maar sedert zijn schorsing nog altijd niet de ouwe is en tenslotte Lars VDH die op zulke parcours altijd zijn mannetje staat en er in zijn laatste seizoen wel iets zal van willen maken.
En bij de vrouwen zou het wel eens een tweestrijd Van Empel - Brand kunnen worden met als outsiders Casasola en Van Alphen. En wat doen de nieuwkomers Clauzel en Fouquenet of de Belgen Riberolle, Crabbe en Bouwers? Of laat Betsema nog eens zien dat ze ooit wereldtop was?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 31 okt 2025 07:57

Een interessant artikel in HLN over de financiële kant van het organiseren van een cyclocross, in het bijzonder over de Koppenbergcross, maar ook algemene cijfers. Een aantal aannames worden bevestigd, andere (bijvoorbeeld de stelling dat veldrijden overeind gehouden wordt door vips en televisierechten) worden ontkracht.

https://archive.ph/lqnJp

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2025 05:40

Simpel gezegd draait het dus op overheidssubsidie...

Verder opvallend dat de betaalmuur als last wordt ervaren. Zou dat vanwege het belangrijke aandeel van sponsering komen? Die sponsors zijn niet blij met een kleiner tv-publiek.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 01 nov 2025 09:08

Dat is toch een kort door de bocht redenering.
Het artikel vermeld een verscheidenheid van inkomsten waarvan sponsorring de voornaamste is, naast opbrengsten uit verkoop, catering, tv-rechten en werkingstoelagen (van overheid)

Een bijdrage van een lokale overheid (de gemeente) is beperkt tot duizend of enkele duizenden euro's. Dit wordt duidelijk geïllustreerd in het voorbeeld van Hofstade, dat nu na vele jaren terug op de kalender komt, die gemeente heeft daar centen voor veil, omdat het de gemeente ook geld oplevert. De bijdrage wordt in een overeenkomst gestoken met andere sportevenementen die nu door organisator Golazo zullen georganiseerd worden (praktisch gaat het hier over de jaarlijkse winterduik die de gemeente 35 000 euro kost), de gemeente gaat nu 40 000 euro aan Golazo betalen voor zowel de cross als de duik. De cross kost de gemeente dus 5000 euro (de winterduik dus 35 000 euro, kwa vergelijking kan dat tellen).

De hogere overheid (Vlaanderen) sponsort ook sport, via Sport Vlaanderen, voor wielrennen via Belgian Cycling en Wielerbond..
De budgetten voor wielrennen zijn erg beperkt. Het gaat over enkele miljoenen euro (ong 9 miljoen), waarvan een groot deel gaat naar lonen (bondscoach en administratie kosten ongeveer 2 miljoen voor 25 medewerkers) en infrastructuur (en onderhoud ervan)
Een ander groot deel gaat naar het organiseren van Kampioenschappen op eigen bodem (van alle wielerdisciplines) en de kosten van deelname aan EK en WK.
De duurste discipline is (door weinig sponsorring) is baanwielrennen. Zij krijgen elk jaar 700 000 euro.
Er worden geen cijfers genoemd voor cyclocross, maar als dat minder dan 700 000 euro is, verdeeld over het aantal crossen die in Vlaanderen georganiseerd worden (ook die van categorie B, C, ...., dan weet je dat het over kleine bedragen gaat, van in het beste geval enkele duizenden euro's.
Ik denk dan ook niet dat de werkingstoelage (wat jij subsidie noemt) van gemeente en gewest samen hier meer dan 10 000 euro gaan opleveren. Dan spreken we over 2 a 5% van wat er nodig is om een cross te organiseren.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2025 10:44

Maar dat is wellicht net het percentage voor een Golazo om het commercieel interessant te maken. Nu heb ik er niks op tegen dat een overheid een beetje bijspringt om ons te vermaken, zeker niet als het niet onze overheid is. Ik dank bij deze de Vlamingen dat ze naast Wallonië ook de cross deels voor mijn plezier financieren :like: ;)
Campagnolo Ultra Dork

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 01 nov 2025 15:33

Slachtveldje op de koppenberg.
Zeker voor het materiaal.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 01 nov 2025 16:14

Met Thibau Nys mooie winnaar, maar een verbazend sterke Cameron Mason op plaats twee.

Patrick VB
Forum-lid

Patrick VB 01 nov 2025 16:17

Ernie C. schreef: 01 nov 2025 10:44 Maar dat is wellicht net het percentage voor een Golazo om het commercieel interessant te maken. Nu heb ik er niks op tegen dat een overheid een beetje bijspringt om ons te vermaken, zeker niet als het niet onze overheid is. Ik dank bij deze de Vlamingen dat ze naast Wallonië ook de cross deels voor mijn plezier financieren :like: ;)
Sport Vlaanderen sponsort ook de Gentse zesdaagse, een evenement dat jaar na jaar uitverkocht is van start tot einde. Deze organisatie van Golazo is zonder meer een commercieel succes.
Waarom hier belastingsgeld moet ingestoken worden ontgaat me volledig.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 01 nov 2025 17:07

Patrick VB schreef: 01 nov 2025 16:17
Ernie C. schreef: 01 nov 2025 10:44 Maar dat is wellicht net het percentage voor een Golazo om het commercieel interessant te maken. Nu heb ik er niks op tegen dat een overheid een beetje bijspringt om ons te vermaken, zeker niet als het niet onze overheid is. Ik dank bij deze de Vlamingen dat ze naast Wallonië ook de cross deels voor mijn plezier financieren :like: ;)
Sport Vlaanderen sponsort ook de Gentse zesdaagse, een evenement dat jaar na jaar uitverkocht is van start tot einde. Deze organisatie van Golazo is zonder meer een commercieel succes.
Waarom hier belastingsgeld moet ingestoken worden ontgaat me volledig.
Het klopt dat de Gentse Zesdaagse steeds op voorhand uitverkocht is, of dit betekent dat dit ook winstgevend is, dat weet ik niet.

Enkele jaren geleden was er een artikel hierover, daar stond onder meer dit in:
“Wij bieden de allerbeste renners, maar ons budget is een van de laagste van alle zesdaagsen...................................... “Het budget bedraagt ongeveer anderhalf miljoen euro: een derde komt uit de individuele ticketverkoop, een derde uit bedrijfstickets met een hospitalityformule en het laatste derde wordt geleverd door een vijftiental sponsors.”
en
“Ons businessmodel hangt dus niet af van een paar zeer grote sponsors, zoals dikwijls het geval is bij buitenlandse zesdaagsen. Onze grootste partner (de Nationale Loterij, nvdr) staat in voor ongeveer 10 procent van het budget.” Heeft de zesdaagse geen inkomsten uit televisierechten nodig? “Neen. Op het baanwielrennen zijn er bijna geen tv-rechten. Ze kunnen slechts overleven in landen waar het wielrennen populair is.” Vaak wordt de vergelijking gemaakt met veldrijden, maar ook die sport haalt nauwelijks inkomsten uit tv-rechten, zegt Wim Lagae, sportmarketeer aan de KU Leuven: “Wel dragen de tv-zenders de productie- en captatiekosten en is de live-uitzending van een veldrit de garantie voor visibiliteit bij sponsors en populariteit bij het bredere publiek.”

Plaats reactie